Gå til innhold

Hva gjør en prosessor bra?


nahoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skriver review "navnet på prosessor" eller desktop CPU chart i googles søkefelt, eller tar en kikk i noen av trådene som finnes om hjelp kjøp og salg samt faq i samme forum.

 

Hva mener du er en "god prosessor"?

 

De fleste kjøper mer enn en prosessor, så du vil sikkert trenge en komplett pakke. Et godt utgangspunkt er å finne ut hvor mye du er villig til å bruke samt hva du skal bruke maskinen til. Så kan du starte en tråd i hjelp kjøp og salg om faq og andre tråder i det forumet ikke hjelper deg.

 

 

Hjelp til kjøp og salg

Lenke til kommentar

Ja, kom fram til at det kanskje var lurt å google det litt.

Denne siden her ga sånn halvveis svar på spørmålet mitt: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

 

Jeg leste "anbefalinger"-artikkelen her på hw, men den er på en måte litt for objektiv, den unngår å velge side. Da jeg kjøpte datamaskin sist, var amd-prosessorene helt klart mye billigere i forhold til pris.

 

Ut det som står i lista antar jeg at Phenom- og Phenom II-seriene er ganske rimelig i forhold til ytelse. Og at flere kjerner nesten alltid er bedre enn færre kjerner, uavhengig av frekvens. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

en god prosessor ville være amd phenom II X4 til rundt 2000,- Den er omtrent like god som intel i7 til en 3-4-5000, i tillegg til at med hovedkortet som du da trenger med AM3 socket kommer med en rekke gode drivere og programmer til å oppretthold en god temperatur og ytelse i kassa di. (snakker av erfaring)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Ser at Phenom II X4 også fins til am2+, de er noe billigere i forhold til am3 variantene. Vet man noe om antatt levetid for am2+? Blir jeg i så fall sittende igjen med et hovedkort jeg ikke kan oppgradere?

 

EDIT: Leste litt på wikipedia.. Er det slik at am2+ hovedkort støtter am3-prosessorer, og at hovedgrunnen til å velge am3 er ddr3-støtte?

I så fall passer det meg utmerket, siden jeg allerede har 4gb ddr2 800mhz liggende.

Endret av nahoy
Lenke til kommentar
Takk for svar.

Ser at Phenom II X4 også fins til am2+, de er noe billigere i forhold til am3 variantene. Vet man noe om antatt levetid for am2+? Blir jeg i så fall sittende igjen med et hovedkort jeg ikke kan oppgradere?

 

EDIT: Leste litt på wikipedia.. Er det slik at am2+ hovedkort støtter am3-prosessorer, og at hovedgrunnen til å velge am3 er ddr3-støtte?

I så fall passer det meg utmerket, siden jeg allerede har 4gb ddr2 800mhz liggende.

 

Ja, i de fleste tilfeller passer AM3 cpuer i AM2+ hovedkort, men før en eventuellt kjøper en AM3 cpu for å ha i et AM2+ hovedkort,sjekk hovedkortprodusentens hjemmeside for å forsikre seg om at akoratt DEN AM3 cpu du vil kjøpe passer på hovedkortet.

I noen tilfeller passer kun max95 watts AM3 cpuer i et AM2+ hovedkort,det bør sjekkes før event. et kjøp. Det betyr at de største 4 kjærnes cpuene ikke vil passe,de er på 125watt og 140watt.

 

 

På en annen side,DDR3 minne er raskere enn DDR2,og prisen på DDR3 er ikke gale om dagen heller eksempel disse

Lenke til kommentar
Skyter inn et spørsmål, kan man ikke bruke DDR2-minne i et DDR3-hovedkort? Altså er de ikke kompatible med hverandre?

 

Man kan ikke bruke DDR2 i et hovedkort som er beregnet for DDR3, og visa versa. Noen kort har riktignok støtte for både DDR2 og DDR3, men ulike ram slots/spor.

 

pris vs nytelse. x2, høyest mulig ghz iforholdet. 4gb ram med lavest mulig cl ikke høyest mulig mhz. har 800mhz cl-4-4-4-12, hvorfor kjøpe 1600mhz cl-8-8-8-24? Jeg vet at de 10 spillene jeg har betalt 100kr stykke for på tilbud rundt omkring vil bli spillt på fullt på 1280x1024 på 19" uten lagg. Så jeg har det jeg trenger. Klarer på ingen måte å skjønne at en 4kjerners ville vært til noen som helst nytte annet enn høyere strømforbruk.

Lenke til kommentar

@pizzafordi:

 

Det stemmer vel at 4 kjerner trengs ikke for de fleste nye spill, og særlig ikke for eldre spill. (Et unntak er SupCom, hvor kjapp Quad er nesten et must)

 

 

4 kjerne blir som å ha 8 GB minne: bare kjekkt å ha innemellom; du vil ikke merke det når du trenger det, men du unngår å bannes når du hadde trengt men ikke hatt det :)

 

 

Og ja; de fleste trenger vel ikke quad.

Men hvorfor ikke kjøpe an AMD Ph2 X2 550 BE og se om du kan åpne en kjerne eller to? - det skader ikke :-)

Lenke til kommentar
Quad kan gjøre forskjell ved tunge programmer som støtter det. Og blant annet ved mye multitasking osv. I noen tilfeller kan det gjøre ganske forskjell. Men det er jo forskjell på quad prosessorene også.

 

amd er alltid riktig valg, med tanke på pris. ikke minst black edition, mye glede. Kjøp en jævlig bra kjøler og lær deg overklokking. Forsiktig med volt så er det nesten idiotsikker, skjer det noe må du bare boote hovedkortet.cmos

 

@pizzafordi:

 

Det stemmer vel at 4 kjerner trengs ikke for de fleste nye spill, og særlig ikke for eldre spill. (Et unntak er SupCom, hvor kjapp Quad er nesten et must)

 

 

4 kjerne blir som å ha 8 GB minne: bare kjekkt å ha innemellom; du vil ikke merke det når du trenger det, men du unngår å bannes når du hadde trengt men ikke hatt det :)

 

 

Og ja; de fleste trenger vel ikke quad.

Men hvorfor ikke kjøpe an AMD Ph2 X2 550 BE og se om du kan åpne en kjerne eller to? - det skader ikke :-)

 

ser hva du mener nå med quad core og masse ram. Husker battlenet med disse custom mapsa. folk bygget hele mappet full av units for å vente på den store krigen og da dem skulle bevege alt på en gang tok det et år for noe skjedde. Spiller aldri slike spill egentlig. Rekkefirer på gata liker jeg men i maskinen skal det være v2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...