Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt internett med hub


Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner som deler internett gjennom hub. Når jeg kobler til gjennom huben laster jeg ned med 5 kB/sek, men dersom jeg kobler internett direkte til en av pc'ene får jeg normal hastighet på ca 90 kB/sek. Er det noen som vet hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefale deg en switch eller router.

Er ikke så kjent med HUB, men tror de kan være litt trege i tilfeller, og i tilfellet kan det være nettverk kortet som er tregt og dårlige kable mellom system-enhetene.

Sjekket hastighetene på begge maskinene?

Lenke til kommentar
Jeg har to maskiner som deler internett gjennom hub. Når jeg kobler til gjennom huben laster jeg ned med 5 kB/sek, men dersom jeg kobler internett direkte til en av pc'ene får jeg normal hastighet på ca 90 kB/sek. Er det noen som vet hva dette skyldes?

 

Du har vel ikke satt opp nettkortet dit til og kjøre full duplex?

Prøv og tvangskjør det på 10Mb/s halv duplex

Lenke til kommentar

Er ikke så kjent med HUB, men tror de kan være litt trege i tilfeller, og i tilfellet kan det være nettverk kortet som er tregt og dårlige kable mellom system-enhetene.

 

ADSL-linja er jo det tregeste linken uansett i dette opplegget.

Huber fungerer helt utmerket til slike oppgaver som dette.

Lenke til kommentar

Hadde det samme problem som deg...hadde en 8porter 10Mbit HUB! kjørte 1.2Mbit internet gjennom den...det gikk på ca halvparten av farten enn det ellers skulle gjøre. Bytta med en gang til en 3com 8porter 100Mbit switch, da får jeg topp hastighet hele tiden :D

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å bytte til 10 mb/s half mode. Da ville ikke pc'ene koble til gjennom huben. Sikkert noe jeg har gjort feil. Jeg er sikker på at huben min er 100 mb/s, kablene er relativt nye så det skal ikke være noe galt i teorien ihvertfall. Jeg vet også at huben har fungert helt fint tidligere da den stod i ett annet nettverk (andre maskiner og annen nett leverandør). Lurer på om jeg bare skal kjøpe et nettverkskort til og bruke ICS...

Lenke til kommentar
Høres ivertfall som om HUB'en din er blitt fukka...kjøp switch du ;)

Godt råd, eller invester i en ruter som du kan tildele inett og muligens en DHCP-server hvis det er inkludert.

Men for all del, en switch er et meget godt allternativ. Noe annet du kan gjøre er å se om det er noe galt med NIC'et som står i pc'en din og de andres.

Lenke til kommentar
Høres ivertfall som om HUB'en din er blitt fukka...kjøp switch du ;)

Godt råd, eller invester i en ruter som du kan tildele inett og muligens en DHCP-server hvis det er inkludert.

Men for all del, en switch er et meget godt allternativ. Noe annet du kan gjøre er å se om det er noe galt med NIC'et som står i pc'en din og de andres.

 

Man kan jo ikke velge om man skal bruke switsj eller router... der et to helt forskjellige ting.... i og med at internett fungerer for begge maskinene ligger det jo en router funksjon ett eller annet sted... og hva skal man med dhcp server... mest sansynelig har han det fra før av i og med at han allerede er på nett, eller så har han jo funnet instillinger som fungerer...

 

Jeg har hatt noe av det samme problemet.. med en billig hub fra clas olhson.... var bare å kaste den... kjøpe en ny....(kjøpt et annet merke)

 

desutten... hvis du ikke skal ha mere enn 2 maskiner i nettverket holder det med en hub... behøver ikke noen svitsj....

 

Smal

Lenke til kommentar

hub'en er jo dum som et brød, om du sender informasjon via en hub, blir dette sendt til alle som er koplet på pc'n. Men bare den rette mottar pakken såklart...Dette kan jo ha noe med at alt går tregt! dessuten om begge pc'er er koplet samtidlig på nettet kan det jo føre til kræsj av pakker, noe som også fører til dårligere hastighet! Litt ekstremt allikevell når forskjellen er på 85Kb da!

Er enig med ecthelion at en Ruter hadde vært på sin plass, om du ikke har det fra adsl leverandøren...(om du har det, kjøp en svitsj...)

Lenke til kommentar
hub'en er jo dum som et brød, om du sender informasjon via en hub, blir dette sendt til alle som er koplet på pc'n. Men bare den rette mottar pakken såklart...Dette kan jo ha noe med at alt går tregt!

 

Det får da være måte på mobbing av huber da!

Har da brukt slike i årevis uten noe som helst problem!

Lenke til kommentar
Man kan jo ikke velge om man skal bruke switsj eller router... der et to helt forskjellige ting.... i og med at internett fungerer for begge maskinene ligger det jo en router funksjon ett eller annet sted... og hva skal man med dhcp server... mest sansynelig har han det fra før av i og med at han allerede er på nett, eller så har han jo funnet instillinger som fungerer...

Jeg har da ikke sagt at man kan velge mellom switch eller router.

Jeg er fullstendig klar over at det er 2 forskjellig ting.

 

Og mest sannsynlig så bruker Shagma Windows-sharing, noe som akkurat ikke er den beste router-løsningen på markede. Tvert i mot.

Lenke til kommentar

Hubber er dumme, men ikke så dumme.... det kan føre til at data pakker krasjer.. JA riktig men når det bare er 2 pcer er det over hodet ikke noe problem... har kjørt hub netverk med over 100 maskiner uten at det var noe stort problem..... og der er ingen grunn til at det skal senke hastigheten fra 90-5kbs..... og hva i HElvete skal han med router??? det fungerer jo sånn det er nå... bare at det er tregit.. det har jo ikke noe med en router å gjøre... og sessuten kommer du ikke på netter ved å koble en hub til modemet... så det ligger er router funksjon i LAN'et...

 

kan dere ikke skaffe dere litt info før dere svarer... og vite hva som faktisk foregår i et netverk....

 

Smal

Lenke til kommentar

Smal Skrevet: 16 Mai 2003 12:48 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

og hva i HElvete skal han med router??? det fungerer jo sånn det er nå... bare at det er tregit.. det har jo ikke noe med en router å gjøre... og sessuten kommer du ikke på netter ved å koble en hub til modemet... så det ligger er router funksjon i LAN'et...

 

kan dere ikke skaffe dere litt info før dere svarer... og vite hva som faktisk foregår i et netverk....

---------------------------------------------------------------------------------

 

Klart det fungerer slik det er nå, men han er jo ikke tjent med 5kbis! Det skjønner vell kanskje du også! dessuten om han kun sitter med et adsl modem må jo router "funksjonen" ligge i den. Ergo skal i utgangspunktet hub'en fungere greit, selv om en switch hadde tatt seg bedre ut etter min mening.

Å du som sitter på såpass til info kan vell kanskje forklare mannen hva han skal gjøre da? :yes: :o :yes:

Lenke til kommentar
Smal Skrevet: 16 Mai 2003 12:48 Tittel:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

og hva i HElvete skal han med router??? det fungerer jo sånn det er nå... bare at det er tregit.. det har jo ikke noe med en router å gjøre... og sessuten kommer du ikke på netter ved å koble en hub til modemet... så det ligger er router funksjon i LAN'et...

 

kan dere ikke skaffe dere litt info før dere svarer... og vite hva som faktisk foregår i et netverk....

---------------------------------------------------------------------------------

 

Klart det fungerer slik det er nå, men han er jo ikke tjent med 5kbis! Det skjønner vell kanskje du også! dessuten om han kun sitter med et adsl modem må jo router "funksjonen" ligge i den. Ergo skal i utgangspunktet hub'en fungere greit, selv om en switch hadde tatt seg bedre ut etter min mening.

Å du som sitter på såpass til info kan vell kanskje forklare mannen hva han skal gjøre da? :yes: :o :yes:

 

 

Jeg veit jo ikke hva som er feil så jeg kan ikke si hva som er feil (går ikke ann å reparere noe man ikke vet feilen på)...... men jeg veit i hverfall hvordan det lønner seg å sette opp en netverk... man som han sier at det fungerer med 1 pc, er det jo ikke noe galt med routeren(hva skal hen med en til router, som noen foreslo?)... det er mest sansynlig at det er noe galt med huben... jeg mener han bare behøver å kjøpe en ny hub(eller svitsj da, bortkastet penger) (kan diskuteres..)... og ikke no router eller dhcp server....

Lenke til kommentar

"Feilen" hans er jo forsåvidt at når han ikke er tilkoplet alene mot "routern"/Adsl-modemet, går alt treigt. Dermed er jeg forsåvidt enig med deg at det kan være noe galt med hub'en.(les tidligere innlegg) Når det gjelder hva han bør kjøpe er det vell innlysende at en svitsj er det beste valget. Det er faktisk ikke noe å diskutere hva som er det beste alternativet om valget står mellom hub og svitsj! :woot:

Derimot kan det diskuteres om man opplever noe ytelsesforskjell mellom hub og svitsj i et lite nettverk på 2-3 maskiner... :shrug:

Men som du sier, det er ikke noen vits i router eller dhcp... :)

Lenke til kommentar

Nei man trenger ikke dhcp men det kan være greit hvis man skal ha ett lan...da slipper det å bli konflikter mellom ip'ene o.l. men hvis man kan sette opp netverk så trenger man overhode ikke dhcp...jeg ville ivertfall gått for en 100Mbit switch :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...