Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC skrur seg av


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Så min PC har bestemt seg for å skru seg uten forvarsel av. Jeg håper det kansje er noen her som har hatt lignende problemer, eller noen som har en mulig løsning på problemet mitt. Jeg skal prøve å forklare problemet her så tydelig som mulig, samt inkludere alt jeg har gjort for å utelukke eventuelle løsninger.

 

I den siste mnd ca har min stasjonære PC helt randomly skrudd seg av uten noen forvarsel. Akuratt som om noen hadde dradd ut strømmen. Den restarter seg automatisk med en gang den har skrudd seg av. Ofte restarter den seg selv flere ganger mens den prøver å boote opp og av og til er eneste løsningen jeg har funnet for å få den til å boote helt å holde "av-knappen" inne til den skrur seg helt av (ikke ta strømmen bak, det funker ikke) og så skru den på igjen. I forkant av at PCen min begynte å skru seg av fikk jeg også en del "Wow-errors" mens jeg spilte (jeg spiller en god del WoW). Det går i Error #132 eller #134. Etter å ha lest på forum om hva som kan forårsake disse errorene er det hovedsakelig feil ved RAM, en korrupt OS installasjon eller rett og slett en korrupt WoW installasjon. For å prøve å fikse det problemet startet jeg med å reinstallere WoW, så å reformatere PCen og senere byttet jeg ut RAMen. Ingen av delene har hjulpet.

 

Det var så den siste mnd at PCen også begynte å skru seg av. Jeg har ikke tatt en Memtest enda, det er noe jeg skal sette på før jeg legger meg i kveld slik at det også er gjort. Men det er viktig å merke seg at jeg har byttet ut RAMen uten at det har hjulpet også.

 

For å forklare litt av det utsytret jeg har I PCen:

gfx: HISdigital Radeon HD 4850 512 GDDR3, IceQ 4

HD: Samsung SpinPoin F1 750 GB

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz

Hovedkort: Asus P5Q Pro, P45, socket-775, DDR2

RAM: 2x Corsair ddr2 6400 DDR2 2gig (4gig), senere byttet til 2xCorsair XMS2 8500 2gig 1066MHz (4gig)

PSU: Antec Trio TP3 650w PSU

OS: Windows XP professional

 

Jeg byttet altså RAM ettersom jeg gikk utifra det var noe i veien med RAMen jeg hadde, men nytt RAM hjalp ingen ting. Det som kan være verdt å merke seg er at det var en forskjell på om jeg brukte 1 eller 2 ram brikker med det gamle RAMen, og at den samme forskjellen gjelder for den nye. Når jeg kjører med begge brikkene er errorene og restartene PCen gjør mye hyppigere, mens når jeg kjører 1 brikke med ram holder PCen seg en del lengere og WoW errorene kommer ikke like ofte.

 

Jeg har gjort en del tiltak for å utelukke eventuelle årsaker:

Jeg bygde PCen selv for ca ett år siden, og det jeg gjorde for en ukes tid siden var å skru alt sammen fra verandre igjen, fjærne støv fra kriker og kroker, for så å skru det sammen igjen. Dette gjorde jeg selvfølgelig pga støvet, men også for å være sikker på at det ikke bare var pga noe som satt løst.

 

Det er 4 RAM slots på Hovedkortet, og jeg har flyttet RAMen rundt omkring på de forskjellige slotsa for å se om det kunne hjelpe. Ingen forskjell

 

Jeg har installert OS på en annen HD for å se om det var noe i veien med hardisken. Ingen forksjell.

 

Jeg har passet på at alle drivere er helt oppdaterte.

 

Jeg skal kjøre en Memtest over natten nå for å se om den finner noen errors. Vil oppdatere med resultater her i morgen ettermiddag.

 

Jeg har sjekket temperaturer på CPU, hovedkort generelt, GPU, RAM og i selve kassa og ingenting er i nærheten av å være for varmt.

 

Jeg har resetta alle settings i BIOSen.

 

 

For å legge til noen observasjoner jeg har gjort så virker det rett og slett som om PCen mangler RAM når den skrur seg av. Det skjer som oftest om jeg er i loading screen i WoW, eller beveger fort på kameraet i grafikk-"heftige" steder. Eller når jeg kjører mange programmer samtidig i windows.

 

Jeg tenkte også på mangel av srøm som en eventuell årsak, men strømforsyningen på 650w skulle så vidt jeg vet være stor nok, og det kan umulig være mangel på strøm som forårsaker wowerrors, med mindre det "lammer" RAMen på en eller annen måte når jeg får errors, og rett og slett ikke får nok strøm når den skrur seg av?

 

Om det er flere ting jeg kan informere om for å muligens finne en løsning vil jeg oppdatere med den info som det blir spurt om. Jeg klarer ikke å komme på flere ting nå, vil oppdatere om jeg kommer på mer. Håper det er en løsning her, er ikke veldig keen på å sende inn utstyret eller å kjøpe ny maskin.

 

Edit1:

Okay, så det var jo interessant. Jeg reinstallerte OS senest i dag faktisk, og da jeg gjorde det startet jeg så vidt en Memtest som jeg avbrøt etter bare noen minutter fordi jeg ville prøve å installere windows først. Den fant ingen problemer de første minuttene. Nå derimot, fant "Memory diagnostic" en feil med en gang jeg startet den. (bruker Memory Diagnostic som fulgte med en Windows7 dvd jeg fikk igjennom studiene mine). Det at den fant en feil umiddelbart var jo noe urovekkende. Meldingen jeg får er: "Harware problems were detected. To identify and repair these problems, you will need to contact the computer manufacturer".

Endret av hacek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg når jeg leser dette er at du muligens har noen drivere som er helt gale. Det være seg drivere til et annet, men tilsvarende produkt fra samme produsent for et stykke hardware.

 

De gangene spill har streiket slik hos meg og jeg ikke har klart å finne åpenbare hw-errrors, så har det vist seg at lydkort-driverne trengte å oppdateres, og problemet ble dermed løst.

Lenke til kommentar
Har du testet harddisken?

 

Det har jeg ikke gjort, men som sakt har jeg prøvd å boote fra en annen hardisk uten at det hjalp. Kan jo likevel ta en test.

 

Det første som slår meg når jeg leser dette er at du muligens har noen drivere som er helt gale. Det være seg drivere til et annet, men tilsvarende produkt fra samme produsent for et stykke hardware.

 

De gangene spill har streiket slik hos meg og jeg ikke har klart å finne åpenbare hw-errrors, så har det vist seg at lydkort-driverne trengte å oppdateres, og problemet ble dermed løst.

 

Jeg har oppdatert alle drivere jeg har kunnet tenke meg skape en slik situasjon, men kan drivere til f.eks. lydkort restarte PCen slik jeg beskriver i første posten uansett?

Endret av hacek
Lenke til kommentar

Det siste jeg har gjort nå er å teste at PSUen leverer den strømmen den skal, og det gjorde den. Testet alle Pinsa på den og alt er normalt. Kjørte også en chkdsk og heller ingen errors der. Ser ut for meg som om det eneste som står igjen her er Hovedkortet som må være defekt. Jeg kjørte en Memtest i tilleg, og det tok ikke et sekund en gang før den fant en feil ved RAMen. Men ettersom jeg har byttet ramen tviler jeg sterkt på at det i det hele tatt er den som er defekt.

 

Kan det høres riktig ut? og om det er tilfelle, det er vel ingen måte å teste det på selv? Må vel bare sende hovedkortet inn for å få det sjekket?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...