Th3-1nonly Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 si det slik, jeg har en suzuki katana r 50 telefonica movistar. Den sluttet å gå forleden, så jeg trenger litt hjelp med å få den i gang igjen. Mistenker det er noe med forgasseren. Om noen kjenner til hvordan scootere og slikt fungerer. Så vil all hjelp være godt tatt imot. kan sende bilder og slikt av hvordan det ser ut slik den står nå. her er alle bildene relatert til scooteren http://s814.photobucket.com/albums/zz70/th3-1nonly/ takk på forhånd
Opelduude Skrevet 25. august 2009 Skrevet 25. august 2009 1: Komp - Sjekk at det er motstand i kicken. Får du vondt av å kicke med armen? Hvis ja er det god komp. Hvis nei bør du skru opp sylinderen og sjekke etter skjærings. 2: Pluggen - Sjekk plugghetta - den skal være tørr, hvis det er vannperler eller generell fukt i hetta så gir den ikke ordentlig gnist. Sjekk så selve pluggen, skru av pluggen, sett plugghetta på og sjekk om det er gnist - dette gjøres enkelt ved å kicke. Man skal kunne se gnisten, hvis ikke så bare sett fingern på og se om du får gnist. NB: Husk å bytte plugg for årstid og avhengig av om du har trim. Dersom du ikke får gnist, hopp rett på punkt nummer 6. 3: Kondens/Soting - For høy oljeblanding, eller at bensinen har stått over lengre tid, kan ofte være grunnen til at det dannes kondens i bensinen. Dette er ofte grunnen til at mopeden ikke vil ta imot den bensinen den skal ha, og dermed ikke starte. Kjøp deg en flaske kondensfjerner på bensinstasjonen, hell i et par dråper and let the magic do its thing. Rist litt på tanken, nå skal kondensen være fjernet. Soting oppstår når du har altfår høy oljeblanding i tanken, dette skjer gjerne når du har veldig lite bensin igjen på tanken og all oljen har samlet seg opp. Dette fikser du ved å enten rense tanken eller bare fylle tanken med mer bensin og så riste litt/trillstarte. 4: Forgasseren - Rusk og vann i forgasseren kan ofte medføre at mopeden ikke får nok bensin, eller at den ikke får bensin i det hele tatt. På de fleste forgasseren sitter det to utløpsventiler høyt oppe på gasseren, her renner overflødig bensin ut hvis flotøren henger seg opp. Men det kan fortsatt være dritt i gasseren selv om det ikke kommer noe ut av ventilene. Se oppi bunnkarret, ligger det "bobler" som har sand eller vann i seg? da har antagelig det kommet noe vann eller sand inn i forgasseren. Anyways, hvis mopeden ikke starter bør du rense gasseren - dette er en enkel jobb og gasseren har godt av det uansett. For å rense forgasseren bør du koble den helt av og rense den i bensin. Sjekk spoiler for grundig forklaring 5: Luftfilter/Powerfilter - Vann eller dritt i luftfilteret kan også gi dårlig eller sur luft. For å forhindre dette bør du tørke luftfilteret, evt. vaske det hvis det er skittent. Hvis det ligger sand eller drit i org. luftfilter er du nødt til å fjerne det, hvis dette er saken må du alltid rense forgasseren ettersom det gjerne har kommet derifra (sjekk punktet over). Hvis du har skaffet deg et powerfilter, kan stoffet i filteret ofte bli fuktig og vått ved nedbør. Da trenger du bare å la det tørke litt, hårføner er en fin ting å bruke. 6: Tenningslås/Coil - Sjekk at tenningslåsen fungerer ordentlig, hvis den ikke gjør det er det mulighet for at coilen er ødelagt. Dette sjekker du ved å prøve å starte mopeden gjennom tjuvkobling, sjekk spoiler. Bruk ikke tjuvkobling til noe annet enn det du skal, jeg tar ikke ansvar for hva folk gjør etter å ha lest denne guiden.
Th3-1nonly Skrevet 25. august 2009 Forfatter Skrevet 25. august 2009 (endret) 1: Komp - Sjekk at det er motstand i kicken. Får du vondt av å kicke med armen? Hvis ja er det god komp. Hvis nei bør du skru opp sylinderen og sjekke etter skjærings. 2: Pluggen - Sjekk plugghetta - den skal være tørr, hvis det er vannperler eller generell fukt i hetta så gir den ikke ordentlig gnist. Sjekk så selve pluggen, skru av pluggen, sett plugghetta på og sjekk om det er gnist - dette gjøres enkelt ved å kicke. Man skal kunne se gnisten, hvis ikke så bare sett fingern på og se om du får gnist. NB: Husk å bytte plugg for årstid og avhengig av om du har trim. Dersom du ikke får gnist, hopp rett på punkt nummer 6. 3: Kondens/Soting - For høy oljeblanding, eller at bensinen har stått over lengre tid, kan ofte være grunnen til at det dannes kondens i bensinen. Dette er ofte grunnen til at mopeden ikke vil ta imot den bensinen den skal ha, og dermed ikke starte. Kjøp deg en flaske kondensfjerner på bensinstasjonen, hell i et par dråper and let the magic do its thing. Rist litt på tanken, nå skal kondensen være fjernet. Soting oppstår når du har altfår høy oljeblanding i tanken, dette skjer gjerne når du har veldig lite bensin igjen på tanken og all oljen har samlet seg opp. Dette fikser du ved å enten rense tanken eller bare fylle tanken med mer bensin og så riste litt/trillstarte. 4: Forgasseren - Rusk og vann i forgasseren kan ofte medføre at mopeden ikke får nok bensin, eller at den ikke får bensin i det hele tatt. På de fleste forgasseren sitter det to utløpsventiler høyt oppe på gasseren, her renner overflødig bensin ut hvis flotøren henger seg opp. Men det kan fortsatt være dritt i gasseren selv om det ikke kommer noe ut av ventilene. Se oppi bunnkarret, ligger det "bobler" som har sand eller vann i seg? da har antagelig det kommet noe vann eller sand inn i forgasseren. Anyways, hvis mopeden ikke starter bør du rense gasseren - dette er en enkel jobb og gasseren har godt av det uansett. For å rense forgasseren bør du koble den helt av og rense den i bensin. Sjekk spoiler for grundig forklaring 5: Luftfilter/Powerfilter - Vann eller dritt i luftfilteret kan også gi dårlig eller sur luft. For å forhindre dette bør du tørke luftfilteret, evt. vaske det hvis det er skittent. Hvis det ligger sand eller drit i org. luftfilter er du nødt til å fjerne det, hvis dette er saken må du alltid rense forgasseren ettersom det gjerne har kommet derifra (sjekk punktet over). Hvis du har skaffet deg et powerfilter, kan stoffet i filteret ofte bli fuktig og vått ved nedbør. Da trenger du bare å la det tørke litt, hårføner er en fin ting å bruke. 6: Tenningslås/Coil - Sjekk at tenningslåsen fungerer ordentlig, hvis den ikke gjør det er det mulighet for at coilen er ødelagt. Dette sjekker du ved å prøve å starte mopeden gjennom tjuvkobling, sjekk spoiler. Bruk ikke tjuvkobling til noe annet enn det du skal, jeg tar ikke ansvar for hva folk gjør etter å ha lest denne guiden. Takk skal teste det imårra å se hva jeg får til Tennpluggen er helt ny, og det gnistrer som bare juling, hvorvidt jeg tør å ta finger'n på den, tror jeg a jeg lar vær uansett, skal ta en kikk på forgasser imårra, kickstarter'n er også slik du sier den skal være, ikke for tung, ikke for lett. releet til el-start ser ut til å funke, den funker jo som en dør-klokke kan du si, når den blir kjørt strøm igjennom, så suger den til seg en kontakt, som i seg selv skal kjøre en krets fra a til b. men det ser ut som om ene ledningen fra releet og videre er tatt ut. Finnes det et skjema over elektronikken i den scooteren min tror du, har prøvd å søke på google men finner ingen ting. tenke jeg skulle pusse den litt opp skjønner du. tenkte da jeg også skulle fornye elektronikken, kabler, kåper, pakninger. OSV. om det er noe mer du kan hjelpe med i henhold til dette, vil jeg være svært takknemlig jo en ting til før jeg glemmer det. jeg tok av forgasseren tidligere idag, da så jeg rett nedi der, vet ikke hva det heter, men det er der det roterer når du trakker ned kicken, når jeg trakket ned den, kom det masse brun væske ut, antakeligvis gammel bensin og olje, jeg sto nå å trakket meg litt ihjel på den for å få en god del av det ut, til slutt begynte det og sive litt røyk ut da, kunne ligne på eksos. da hørtes den tilslutt, endelig ut som før da. som om du kicker uten tenningen på. antakeligvis fremgang. Noe mer du kan fortelle om dette ? MVH th3-1nonly Endret 25. august 2009 av Th3-1nonly
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå