Gå til innhold

Hva er rimelig utbedringstid for et objektiv?


Caze

Anbefalte innlegg

Kjøpte et Sigma 70-300 den 20. august. Oppdaget i går at det var et fingermerke på INNSIDEN av den ytterste linsen og reklamerte på dette i butikk i dag (25. august). Butikkeier er enig at dette er et reklamasjonsgrunnlag, og da jeg spør om hvor lang tid det vil ta før jeg har et nytt objektiv i handa så sier han "Minst 3 uker" (!)

 

Kan jeg hevde, med forbrukerkjøpsloven i hånd, at dette er en urimelig lang utbedringstid? Og dermed kreve refusjon, slik at jeg kan kjøpe dette objektivet et annet sted?

 

PS: det er kjøpt over disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nope,"normal" reparasjonstid er 4-6 uker.

Hvem har definert dette? Vil si at 6 uker på ingen måte er å anse som rimelig.

 

Transport til og fra tar ca. en og en halv uke. En dag på å finne feil, en uke i påvente av ny del, en dag å montere ny del. Burde gå greit å få ting reparert i løpet av 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Nope,"normal" reparasjonstid er 4-6 uker.

Hvem har definert dette? Vil si at 6 uker på ingen måte er å anse som rimelig.

4-6 uker er det FTU har lagt seg på som standard for datamaskiner. Jeg vet ikke om de vil si det samme om et objektiv.

 

Det er også slik at flere faktorer spiller inn på "rimelig tid". Blir man opplyst om at service tar 4 måneder og godtar denne tiden, kan man ikke etter 2 måneder komme og klage f.eks. Dersom du blir gitt et låneprodukt som er likt eller bedre det du har levert inn vil det også være lettere for selger å hevde at opptil 6 uker er innenfor rimelig tid, siden du ikke har noen store ulemper.

 

Marerittsaken fra FTU var en Commodore-maskin hvor avhjelp tok ett år. Selger hadde informert om at det kom til å ta lang tid, noe kunden hadde akseptert. Kunden fikk derfor ikke godkjent heving av kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...