Looke Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Hei. Har nettopp kjøpt meg egen bil og er generelt ganske fersk i trafikken, det jeg lurer på. Hvordan bør man kjøre i kø, bør man slure bilen på clutchen eller kjøre stoppe kjøre stoppe. Dette gjelder i bakke og bortover, antar at det beste i nedoverbakke egentlig er å sette bilen i fri og bare trille rolig ? Lurer på hva som sliter mest på bilen, husker at jeg så en film der de anbefalte å slure på clutchen siden det slet mindre enn hva det gjorde å starte fra 0. Takker for svar.
Opelduude Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 (endret) Å slure med clutchen sliter jo mer enn å ta i gang selvfølgelig. Hvis du slurer for mye så brenner du opp hele plata. Så å ta i gang fra bunnen vil jeg si at lønner seg. Endret 24. august 2009 av Gryterett
agvg Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Og trille gir liten mening, du bruker mer drivstoff og kan ikke bremse med motoren hvis det er bratt.
Looke Skrevet 24. august 2009 Forfatter Skrevet 24. august 2009 Og trille gir liten mening, du bruker mer drivstoff og kan ikke bremse med motoren hvis det er bratt. Ja tenkte ikke på det, men det er jo såklart lurest. Så det som er lurest er å trille på tomgang oppover bakker etc og stoppe helt opp når det blir stopp i køen og starte fra null?
gxi Skrevet 24. august 2009 Skrevet 24. august 2009 Under køkjøring og ellers kjøring når trafikken er stor skal du prioritere trafikkflyt foran drivstofforbruk, slitasje på bil og dine egne interesser generelt sett. Dersom det er nødvendig for trafikkflyten å slure clutchen hele veien, så gjør det. Min erfaring er dog at det er svært skjeldent man får lengre stekninger hvor det er nødvendig å slure på clutchen. Når køen er veldig lang bruker farten enten å være så lav at trafikken stopper opp, går fremover, stopper opp, osv. eller at trafikken flyter i en jevn fart hvor du kan såvidt bare touche litt på gasspedalen iblandt mens bilen går fremover i 1. gir på ca. 1000rpm (som er å foretrekke over alt annet).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå