Gå til innhold

Ny pc til lydproduksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har satt sammen følgende forslag til en rimelig pc til lydproduksjon. Har eksternt firewire lydkort. Har lite peiling på pc-bygging. Vil denne være brukbar i det hele tatt? Noen kommentarer til eventuelle forbedringer, eller forslag for å senke prisen litt? Hvor stor fordel er det å ha en velociraptor i forhold til en vanlig harddisk?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=103256.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til lydproduksjon er det viktig at maskinen er så stille som mulig.

CoolerMaster har til eksempel deler for å holde støynivå på et minimum: Kabinett PSU Kjøler

Arctic Cooling har også gode, billige og støysvake komponenter: Kabinett CPU Kjøler

Kan ikke se at det skal være fordel med støyende VelociRaptor disk i en slik PC.

Kabinett

Strømforsyning

CPU Kjøler

Hovedkort

Prosessor

Ram

CD/DVD/BLU-RAY

Kabel

Harddisk

Totalt (inkl.mva): 6 555,-

¤¤¤¤¤

Kabinett/Strømforsyning

CPU Kjøler

Hovedkort

Prosessor

Ram

CD/DVD/BLU-RAY

Kabel

Harddisk

Totalt (inkl.mva): 5 618,-

^^^^^^^^^^

PS: Ville også vurdert et godt lydkort, som til eksempel: Asus Xonar

Skrevet

Øverste valg skal være den mest støysvake alternativet. Dog må det nevnes når jeg fikk tenkt meg om en ekstra gang at jeg er litt usikker på den passivt kjølte Hyper Z600 CPU kjøleren på en Phenom II X4 955 CPU. Hadde den vært montert i en vindtunnel av kabinett som CoolerMaster HAF 932 eller Antec Twelve Hundred så hadde det vært helt greit, men på et CM Sileo 500 kabinett som har støyreduksjon i stedet for kjøleegenskaper i tankene, blir jeg som sagt litt skeptisk. Nettsiden CPU3D.com har testet CM Sileo 500 og CM Hyper Z600 på en Intel Intel Core 2 Quad Q6600 CPU overklokket til 3.2Ghz (8x400), med helt normale tempraturer. Så sansynligvis vil det fungere utmerket med en Phenom II X4 955, så lenge du ikke setter igang og overklokker CPUen. Alternativt kan du vurdere AMD Phenom II X3 720 som har litt lavere Watt forbruk og dermed lavere varmeutvikling og ikke så høyt behov for kjøling som med Phenom II X4 955 CPUen. Annet alternativ er å bytte CM Hyper Z600 mot AC Freezer Xtreme Rev 2 CPU kjøleren.

Skrevet

Kabinett: Antec Sonata 3 (medfølgende psu)

Prosessor: Enten E8400 eller Q9550

Kjøler: OCZ Vendetta 2

Hvilke utganger trenger du på hovedkortet? Og funksjoner? P5Q Pro er et godt alternativ uansett nå for tiden. 800mhz ram er å anbefale - minimum 4gb.

Skrevet

Takk for svar alexpea!

Kan du fortelle litt mer om hvorfor du anbefaler disse komponentene?

Er litt i tvil om jeg bør velge intel eller amd prosessor. Hovedkortet må ha firewire.

Skrevet

Kabinettet pga stillegående og mye for pengene. Om du er ute etter bedre kjøling, gå for Antech Three Hundred. Men da må du ha strømforsyning i tillegg.

Prosessor pga det er de to som jeg anser som mest bang for the buck nå for tiden. E8400 er vel kanskje litt dyr enda, men Q9550 har falt dramatisk i pris iløpet av sommeren. Hukser det kosta godt over 2500kr i norske nettbutikker tidlig i sommer.

OCZ Vendetta 2 kjøler meget bra til en utrolig lav pris! I tillegg er den så og si den stilleste kjøleren du får tak i.

Skrevet

Ok. takk for hjelpen!

Lurer fortsatt litt på om jeg bør gå for intel eller amd, og om en kjapp harddisk (10 000 rpm) vil gi meg nevneverdig bedre ytelse.

Skrevet

lydproduksjon har jeg aldri opplevd har krevet ekstremt mye av harddisken min, så etter mine erfaringer holder en standard 7200rpm hdd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...