Gå til innhold

Lærling i marinen, erfaringer?


myrdan

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å søke lærlingsplass i marinen nå til høsten, hvis jeg ikke får lærlingsplass før den tid. Snakker da om elektrikker lærling.

 

Lurte litt på hvordan det er der, hva man driver med, hvor er det man seiler hvor lenge er man ute om gangen og sånne ting.

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne skrive litt om sin erfaring i marinen som elektrikker.

Så mye informasjon som mulig, vet veldig lite om det... snakket med militæret, men fikk ikke så veldig bra informasjon :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har snakket med militæret så jeg er klar over søknadsfrister og sånt.

For tiden går det ikke ann å søke, men de åpner for søknader til høsten.

Du kan starte lærlingtiden før om du har lyst til det, men da må du prate med noen folk, inntaket er i mars :)

 

så jeg er fult klar over det...

Og jeg trenger ikke å vente ett år, men senest mars.

 

Var vel ikke helt den informasjonen jeg spurte etter?

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Hvorfor får mann lavere lærlinglønn i marinen? trodde det var en tariff på det. første gangs tjeneste skjønner jeg, da jobber du jo strengt tatt ikke som lærling.

 

Lønna har egentlig ikke så veldig mye å si, bare jeg får tatt ferdig utdanningen så er jeg fornøyd.

Og muligheten til å reise rundt og oppleve ting er lønn nok i seg selv :)

 

Noen som vet hvor mange det er som er på disse båten?

Så mye info som mulig er hyggelig :9

Satser på å få en vanlig lærlingplass, men for øyeblikket ser det dårlig ut og det er like greit å ta det i militære så blir jeg ferdig med det også samtidig.

Lenke til kommentar

Det er jo litt kjedelig da, hadde håpet å reise nedover i europa jeg :p

Men akkurat ang dette så har jeg hørt så veldig mye forskjellig, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro..

 

Hvordan er rutinene der? fra morgen til kveld. Hva gjør du på fritiden når du er på båten?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så mange på forumet som har vært lærling på båt.

Du må være rimelig heldig for å komme deg nedover i europa på båt. De fleste vi har patruljerer (logisk nok) hovedsakelig i våre egne havområder. I dag har vi 1 fregatt i Adenbukta, og vi har hatt andre bidrag til internasjonale operasjoner, men sjansen er mye større om du jobber sivilt ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at man ikke søker direkte til sjøforsvaret om man vil være elektriker lærling.

Skal se om jeg kan finne en link.

 

Man får vel ca 11000 i måneden andre året med Lærling kontrakt.

 

 

Edit: For å bli elektriker i sjøforsvaret må du søke oppta via maritimt opplæringskontor for sør-norge og ta maritim modul 6-11. Man søker da opptak på sjøforsvarets kvote og blir "lærling med avtale" med 21 måneders praksis ombord på sjøforsvarets fartøyer.

 

Ang. lønn så vil jeg tror at det er bedre lønn med lærling avtale da man så vidt jeg vet ikke har noe førstegangtjeneste.

 

Ved lærling befal er også lønnen høyere.

Endret av Joker91
Lenke til kommentar
Det er jo litt kjedelig da, hadde håpet å reise nedover i europa jeg :p

Men akkurat ang dette så har jeg hørt så veldig mye forskjellig, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro..

 

Hvordan er rutinene der? fra morgen til kveld. Hva gjør du på fritiden når du er på båten?

 

Er man lærling havner man som regel i utlandet også. Kanskje ikke på stasjonerte utenlandsoppdrag, men de fleste båter tar sine turer over nordsjøen. Fregattene har rotasjon i den stående natostyrken, så der er sjansen. Samme har minestyrken. Ubåtene er litt overalt, og de vet jeg ikke så meget om. Og mtb-våpnet har ofte øvelser hos sine naboer i sør. Danmark og Tyskland. Kystvakten er dog ikke så veldig mye utenfor norske soner og farvann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...