Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har funnet ut at en venn har røyket hasj. Hva skal jeg gjøre nå? Er skuffet!


Gjest Guest_bekymret_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

angående kamraten og eventuell tysting på denne til foreldre, så kan det være greiere å mere effektivt hvis du tyster til søsken til kameraten,speciellt hvis det er noen han respekterer skikkelig,selvsagt hvis det finnes ett slikt søsken da.

 

litt hasj i ny og ne er vel ikke verldens undergang for det store flertallet,jeg møter mye heller folk som røyket ute på byen enn dritings ungdomer og voksne for den delen.

 

Er en helt annen sak med sterkere saker.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1, må jeg ærbødigst be debattanter, holde seg til trådens tema. Vi ønsker ikke å redigere innlegg da vi ikke vil manipulere intensjonen med det aktuelle innlegget, dermed forsvant dessverre også gode innlegg, men som var svar på de allerede slettede. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori.

 

Dette er ikke en tråd for generelle hasj debatter og eventuelle skader rundt bruk av hasj. Vi har tråden, "Bør vi legalisere cannabis?" for dette formål. Denne tråden handler om relasjoner mellom to kamerater og eventuelle råd rundt dette.

 

I henhold til retningslinjene ble '51' innlegg slettet fra tråden.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Hva skal jeg gjøre?

Er utrolig skuffa over han.

Du er heldig. Løsningen ligger praktisk talt rett foran nesa på deg. Du er skuffa over at han røyker hasj. Da må du røyke litt hasj sjæl helt til du gir faen i kameraten din og i at du var skuffa over at kameraten din røyka hasj. Dere kommer sannsynligvis til å få et ganske heavy rusproblem etterhvert, men da er det bare å komme tilbake til forumet, så klarer vi sikkert å løse det problemet også.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir litt feil om du sier det til foreldrene. Det er faktisk hans liv, uansett hvor klisje og teit det er. Men en ting du kan gjøre, er at du snakker med han om konsekvensene av slikt, og sier noe slikt som at om han ikke slutter med det, så kan du gå til politiet eller foreldrene.

 

Hasj er ikke noe å tulle med..

Hasj er jo ikke noe særlig farlig, går ikke ann å ta overdose og man har god kontroll når man røyker, mye bedre enn når man er full. Eneste som er farlig er om han havner i feil miljø og går over til sterkere saker, nå prøver jeg ikke si at man går over til sterkere saker av å røyke hasj, men havner man i feil miljø er det fort gjort. Selve hasj'en er ikke noe særlig farlig, vær heller bekymret om han får mange tvilsomme venner.

 

 

Herregud, tuller du? Jeg håper virkelig det.

 

Jeg har selv røyket hasj av og til i ett år, før det gikk så langt at jeg ble kastet ut av skolen fordi jeg aldri klarte å være der. hadde konsentrasjonsvansker, fikk dårlig minne, konstant trøtt, forferdelig lungekapasitet og generelt i shitty form. Jeg gikk aldri over til sterkere saker, og jeg gjorde det helt alene, uten andre, så feil miljø var det ikke. Jeg røyka ikke mye engang. Bare litt av og til. Par gange ri mnd. Aldri noe mye. Bare slik at jeg ble litt fjern.

 

Så vis meg SKIKKELIGE, og mange forskninger som viser at hasj ikke er skadelig, så skal jeg støtte deg.

 

 

EDIT:

 

Nei, jeg røyker ikke nå. Dette er ett par år siden. Og en annen ting, er at kompisen din virkelig ikke vil ha en bot på 3000 og masse rassia på rommet dit for å se om du fortsatt driver med det.

 

Ikke for å være slem, men dette høres ut som fri fantasi. Du røyka hasj et par ganger i måneden og fikk problemer med hukommelsen?

 

Jeg kjenner programmerere, ingeniørstudenter og generelt sett særs mange oppegående folk som røyker hasj opptil daglig, uten noen som helst kognitive problemer.

 

Om dette du skriver ovenfor mot formodning er sant, så er det i så fall et særtilfelle. Det nytter ikke å generalisere kun ut ifra egen erfaring.

 

Angående situasjonen til trådstarter: folk begynner med rusmidler av ulike årsaker, særlig i ungdomsalderen er det ofte et virkemiddel i en fase hvor man f.eks. tester ut sosiale grenser eller prøver å bryte ut som individ. Det er ingen gode svar å gi i slike situasjoner rent utenom at du må sette deg inn i hans situasjon og tenke over hvorfor han har begynt å røyke. I tillegg må du tenke på hva det innebærer, du må være flink til å lese situasjonen. Hvis du virkelig tror han har begynt å sosialisere med feil folk, og det ser ut til vedkommende kan ha problemer f.eks. med å få venner utenfor et rusmiljø eller lignende, så ville jeg ha vurdert å snakke med foreldrene hans om det (gjerne via dine egne foreldre). Dette er dog kun om du aner uråd.

 

Hvis dere virkelig er venner, så snakk med vedkommende. Det er ikke noe i veien for å spørre f.eks. om hvem han røyker sammen med, og hvordan han opplever det.

 

Hva du absolutt ikke bør gjøre er å overkjøre han som tenkende individ bare fordi samfunnet rundt deg har en demoniserende holdning til rusmiddelet han bruker. Dette fører intet godt med seg. Hasj er et rusmiddel som alle andre, det har positive og negative sider, og er et relativt mildt rusmiddel som på ingen måte er livsfarlig eller har stor sannsynlighet for å føre til alvorlige problemer på sikt.

 

Sett deg inn i hans situasjon og prøv å forstå hvorfor han ruser seg. Hvis du vurderer situasjonen slik at tror han skader seg selv ved å ruse seg, så gjør noe med det. Snakk med han i første omgang. Hvis han fortsetter å skade seg selv, og her må jeg understreke at dette bør være et tilfelle hvor du er sikker på at han faktisk tar skade av dette, så forsøk å få tak i ekstern hjelp. Om du ikke vil snakke med foreldrene dine eller foreldrene hans, så finnes det hjelpelinjer som du kan snakke med som førsteinstans.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg gjøre?

Er utrolig skuffa over han.

Du er heldig. Løsningen ligger praktisk talt rett foran nesa på deg. Du er skuffa over at han røyker hasj. Da må du røyke litt hasj sjæl helt til du gir faen i kameraten din og i at du var skuffa over at kameraten din røyka hasj. Dere kommer sannsynligvis til å få et ganske heavy rusproblem etterhvert, men da er det bare å komme tilbake til forumet, så klarer vi sikkert å løse det problemet også.

 

Kjeeeeeempe smart..

Lenke til kommentar
http://www.foreldrearena.com/Hasj.htm

 

TS, her har du en link der det står kort informasjon om hasj og ettervirkninger, så han kan få vite det, pluss at du da kanskje kan se litt på han om han har fortsetta med det, eller for å se faresignal så du kan vite når det er på tide å gripe ordentlig inn, om du bestemmer deg for det. Om du trykker på spørsmålstegnet kan du også sende mail til vedkommende å spørre om ting du lurer på!:-)

Haha. Det der er noe av det latterligste jeg har lest. Totalt usaklig.

 

Ifølge den siden er det større sjanse for at kidsa dine driver med rusmidler hvis de går med solbriller inne. Shit. I tillegg er den selvmotsigende. På hasj-siden står det at en vanlig hasjrus varer omtrent 1-2 timer, mens på rusmidler-siden står det at en vanlig hasjrus er på omtrent 20 minutter. Det står også at det er 420 aktive virkemidler, mens Wikipedia sier 66. 420 er et tall eieren av siden må ha misforstått når han har lest om Cannabis, 420 kommer nemlig av 20/4, dagen der Cannabis-planten markeres internasjonalt.

Endret av JensViking
Lenke til kommentar
Farer ved cannabis hører med til sjeldenheten. Har selv røyket endel det siste halve året og merker ingenting ved hverken min psykiske eller fysiske helse :) Nå blir det en pause da. Etter jeg ble tatt av mine foreldre.

 

 

Du merker ikke hvor anderledes du har blitt før du slutter.

 

Jeg har ikke røyket på tre uker nå. Jeg har egentlig ikke forandret meg i det hele tatt. Er like sløv enda. Hwr egentlig alltid vært sløv av type :p

Lenke til kommentar

Cannabis i seg selv brukt med vett er ikke farlig, men mtp. alderen hans ville jeg anbefalt deg å ta en prat med han og/eller peke han til forskjellige sider. Ønsker du linker så bare ta kontakt på PM. Det er enormt stor forskjell på at en voksen person tar seg en blås i ny og ne kontra ungdom.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jimster_*

Jeg finner det veldig interessant hvordan folk skriker opp ang canabis, mens ingen sier en dritt om kompisene som drikker seg drita fredag, lørdag og onsdag hver bidige uke. Det som den kaller den "nye" generasjonen ungdomsalkolisme.

 

Det er merkelig hvordan alkohol er så sosialt akseptert at ingen bryr seg om det.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Fant brått ut at en nerme venn av meg brått har røka hasj, og har planer om å fortsette.

Han har aldri vært sånn før, før ville han ikke ta en vanlig røyk engang hvis folk spurte han.

 

Han har akkuratt blitt 17.

 

Hva skal jeg gjøre?

Er utrolig skuffa over han.

 

jaja, så lenge ikke alkoholen tar han! I forhold til alkohol er hasj ingenting.

Lenke til kommentar
Ring politiet med anonymt tips neste gang du vet at han skal gjøre det

 

 

jeg har vært så frekk å sagt det til foreldrene :thumbdown:

 

Snitches r 4 real!

Hva faen, nei, la han være, ikke tyst til noen og ikke putt masse psykisk press på han, det eneste du gjør er å gi han en ufortjent guilt trip ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...