Gå til innhold

Hvorfor såes det enda tvil om at vi stammer fra apene?


Anbefalte innlegg

Hvorfor såes det enda tvil om at vi stammer fra apene da det er funnet skeletter fra apemennesker som feks Homo Erectus? Jeg mener, har dem ikke funnet ut at disse faktisk har levd, og var mellomting mellom aper og mennesker?

 

Mulig jeg har gått klipp av noe, men to pluss to er vel fortsatt fire?

79536-004-a22c58971.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi mektige mennesker prøver å overbevise oss om noe annet.

Fordi vi har en tendens til å tro på det vi ble fortalt da vi var små.

Fordi mange finner trøst i å tro at de lever videre etter at de er døde.

Fordi mange ikke ønsker å skille seg ut.

Tradisjon. Kultur.

Lenke til kommentar

Man har blitt fortalt at det var gud. Er vel en del som bare nøyer seg med det og hvis man ikke har tilstrekkelig utdanning hvordan skal de da begynne å tenke på noe annet. Vitenskap kan virke kjedelig fordi man må kunne noe for å skjønne noe. Man er personlig overbevist om at det er gud så bevis er dem ikke interessert i (blir som å fortelle en som heier på fotball lag A skal heie på lag B fordi det er mye bedre - jeg prøver på ingen måte å likestille religion og vitenskap her). I mange av "debattene" ser jeg at man gjør narr av vitenskap, kverulerer, bruker ordspill, prøver på alle måter å få evolusjon til å virke usikkert og ikke bevist.

Lenke til kommentar

Vi stammer ikke fra aper, vi ER aper. Det vi stammer fra er ur-apen, en egenskap vi deler med de andre apene.

 

Problemet ligger i at en viss type mennesker er av den oppfattning at mennesket er spesielt og adskilt fra resten av dyrefamilien. Vår høyt utviklede hjerne og moral/etikk nevne nevnes som begrunnelser. Spesielt fra de religiøse leirer.

 

Det er fortsatt uklart for biologien hvorfor menneskets hjerne fikk en slik eksplosjon i vekst, men det spekuleres i om det skyldes at intelligens ble foretrukket i den seksuelle-seleksjonen. Er en interessant video på youtube om det, men pga jobbfilter får jeg ikke funnet den fram. Søk på "Evolution Why sex".

Lenke til kommentar
Hvorfor såes det enda tvil om at vi stammer fra apene da det er funnet skeletter fra apemennesker som feks Homo Erectus? Jeg mener, har dem ikke funnet ut at disse faktisk har levd, og var mellomting mellom aper og mennesker?

 

Mulig jeg har gått klipp av noe, men to pluss to er vel fortsatt fire?

79536-004-a22c58971.jpg

 

 

Hvem har lyst til å være etterkommerne til apene?

Lenke til kommentar

De tenker vel at hvorfor er ikke apene dødd ut når apene "ble til" mennesker?

 

Akkurat som at cro magnon eller neanderthaler mennesket ikke finnes lengre fordi homo sapiens tok over. Hvorfor lever fortsatt apene side om side med mennesker, mens alle andre døde ut og forsvant.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Moderne mennesker (Homo sapiens sapiens) ble ikke bare til, de utviklet seg (fra cro-magnon btw, som er et samlebegrep). Dagens aper har også utviklet seg, men tatt andre retninger langs evolusjonens motorvei.

 

Hvorfor de andre artene døde ut? Enkelt, de hadde det som skulle til for å overleve. Være det seg hjernekapasitet, fysikk eller andre faktorer. Det hele handler om å tilpasse seg de dynamiske økosystemene på jorden; blir det slutt på nøtter i trærne og det er det eneste du spiser så må du enten tilpasse deg noe annet, eller dø ut.

 

Og jeg gjentar; vi stammer ikke fra apene, vi ER aper. Ape er et samlebegrep på alle de store primatene (mennesker, gorilla, sjimpanser osv).

 

Jeg oppfordrer alle som er interessert å undersøke menneskets taksonomi (taxonomy på engelsk) for å lære mer om vår plass i naturriket.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ingen andre arter kan dra til månen, det er det som er mennesket.

 

Mennesket har evne til selvlæring mens mange andre arter må herme etter foreldrene eller kun kan lære seg selv enkle ting.

 

Enkelte tror også at menensket har fått overnaturlig hjelp.

 

feks: 6000 år siden begynte man plutselig å lære seg jordbruk flere steder i verden samtidig, uten å være i kontakt med hverandre. For da ville men jo funnet en type frø flere steder på kloden, med lik klima, men slik var det ikke. jordbruk ble oppfunnet helt uavhengig av andre steder. Dette er fra National Geographic kanalen

 

Samme med pyramidene overalt i verden, de fleste er av ulike design og på veldig ulike steder på jorden.

 

Hvem vet? Hvem er egentlig de såkalte gudene?

 

Hvorfor åpnet et hav seg plutselig foran moses da han trengte det? Hvordan klarte jesus å forvandle vann til vin ved å bare ønske seg det?

 

Jeg tror at for å få et best mulig svar må man ta litt fra vitenskapen, litt fra bibelen, litt fra sagn, litt fra hellige skrifter. så se hva man ender opp med som svar er opp til den enkelte å tolke.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Mennesket er det mennesket er og har klart, vi her her for det vi er smarte!!!!

 

Men her kan vi sette et skille, er vi smarte? eller bare tror vi det???

Må vi tenke på andre ting, hvordan har gjernen utviklet seg di siste årene? usannsynlig mye pga forsking og skole som følge av forskningen!

Hva om vi fant opp noe nytt og viktig noe som man burde lære på skolen?? som et nytt instinkt, instinkter er til å brukes, hva om jeg har en haug av instinkter på lager som aldri har blitt brukt før?

Hva om milde psykologiske sykdommer egentlig er instinkter? hva om vi blir lurt??

Hva om de som har lagd oss har lagd oss for å lære mere om sin egen gud?

Og ser på oss som ett spill.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar

Aggresiviteten til mennesket er det som har holdt oss i live. Det at vår rase er så aggressive, har gjort at me er den sterkaste rasen. Ja, Neandertalerane var mykje sterkare enn oss fysisk, men fordi Homo Sapiens var så aggressive, utrydda me Neandertalarane, sidan dei ikkje var så aggressive mot oss. Men for å vere heilt on-topic her - ja, så meinar eg at me stammer frå apene (eller som andre seier her, er apar). Ein stor faktor utanom aggrisiviteten har vore kommunikasjonsfaktoren - me har ein kommuikasjonsform som fører til at me er uffatteleg gode til å samarbeide, til å lage eit slags fellesskap som gjer at me kan skape ein sivilisasjon og vidareutvikle oss. Men apene er ikkje så dumme dei heller, ettersom nokre har utvikla seg til å byrje å bruke reiskap, som fks. å stikke ein pinne inn i maurtuer for å få mauren ut, for å så ernære seg ved å sleike på pinnen. Dette er rett og slett utvikling.

Lenke til kommentar
Hvorfor såes det enda tvil om at vi stammer fra apene da det er funnet skeletter fra apemennesker som feks Homo Erectus? Jeg mener, har dem ikke funnet ut at disse faktisk har levd, og var mellomting mellom aper og mennesker?

 

Mulig jeg har gått klipp av noe, men to pluss to er vel fortsatt fire?

79536-004-a22c58971.jpg

 

Vi snakker ikke om din familie nå ;)

 

Neida;p Men er ganske idiotisk at det såes tvil om fortsatt.

Lenke til kommentar

Svakt forsøk på å være morsom, selv for en 15-åring, Quakecry.

 

 

Bytex: Å si at det er rart at apene fortsatt finnes når vi er her og har utviklet oss fra dem blir jo like dumt som å si at det er rart spurven fortsatt er her når det finnes hauker. Er jo ingen som har sagt at vi er en direkte utvikling av sjimpansen/bavianen/gorillaen, etc.

Lenke til kommentar

Det vil ikke "young earth"-kreasjonister fatte. Jorda er jo ca. 6000-10000 år gammel, ikke sant? Bibelen må jo være sann, det er jo Guds ord! Adam og Eva er ingen skapelsesmyte, nei, det er jo fakta.

 

http://scienceblogs.com/pharyngula/2009/08...on_museum_1.php

 

Vitenskap er faktisk ofte absurd for disse; nærmest en fæl, konkurrerende religion. Men dessverre hindrer ikke dette de slueste i å misbruke vitenskap - også kjent som å "lyve for Jesus".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...