Gå til innhold

GPS hardware for Nikon speilrefleks


Anbefalte innlegg

Etter en fototur i sommer fant jeg det vanskelig å stedstagge de mange bildene i ettertid, tenkte derfor at en GPS dings som en kan montere på kameraet kunne være nyttig. Noen av dere som bruker en slik dings påmontert til kamera? Erfaringer? Ser at Nikon sin orginale koster 2000 kroner som jeg syns er dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror man skal droppe den typen Rørslett bruker...

 

De koster fra 1000$ - da foretrekker man nok Nikon sin til bare 200$ kroner

 

 

Ehemm, nå er det vel snakk om Hong Kong Dollar i den prisen til 1000 dollar da.

Prisen er 138-193 US Dollar. :)

 

Faktisk billigere enn Nikon sin. :)

 

Andreas

 

hehe - det gikk meg hus forbi.

 

Men, om forskjellen ikke er mer en 300 kroner opp til Nikons originale - så velger jeg nok allikevel valgt originalen...

Lenke til kommentar
di-GPS Pro kan anbefales på det sterkeste.

 

Kan programvaren foreslå stedsnavn og skrive dette automatisk inn i EXIF ut i fra koordinatene eller merker den kun av på google maps?

di-GPS skriver bare GPS-koodinater (Nord (negativt blir sør), Øst (negativt blir vest), høyde og global GPS tid). Hva du gjør med koordinatene i ettertid er fullstendig opp til deg og eventuell programvare. Ingenting i veien for et program å lese EXIF-GPS og trekke ut sted og skrive tilbake til EXIF-kommentar f.eks.

 

di-GPS leveres ikke med noen form for programvare forøvrig. Alt EXIF tagging gjøres av kamera (basert på info fra GPS-enheten).

 

Edit:

Noen GPS enheter skriver også GPS-kompass retning, men det krever at GPS-enheten er montert på blitsskoen og kamera holdes rett for å få noe fornuftig ut av retning/kompass.

 

Nikon sin GPS enhet er altfor svær og har en del sære kabler som er høyst unødvendig. di-GPS og tilsvarende har en kort liten 10-pins kabel og plugg som er akkurat lang nok til å nå på blitssko eller kamerareim (der jeg har min). Den har også 10-pins gjennomgang for fjernutløser (veldig praktisk).

 

di-GPS pro er såpass vanntett at du kan dyppe den under vann mens den fortsatt er koblet til kamera uten problem.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
di-GPS Pro kan anbefales på det sterkeste.

 

Kan programvaren foreslå stedsnavn og skrive dette automatisk inn i EXIF ut i fra koordinatene eller merker den kun av på google maps?

di-GPS skriver bare GPS-koodinater (Nord (negativt blir sør), Øst (negativt blir vest), høyde og global GPS tid). Hva du gjør med koordinatene i ettertid er fullstendig opp til deg og eventuell programvare. Ingenting i veien for et program å lese EXIF-GPS og trekke ut sted og skrive tilbake til EXIF-kommentar f.eks.

 

Har du en link til en slik programvare? Evt bruker du noe slikt selv?

Lenke til kommentar
di-GPS Pro kan anbefales på det sterkeste.

 

Kan programvaren foreslå stedsnavn og skrive dette automatisk inn i EXIF ut i fra koordinatene eller merker den kun av på google maps?

di-GPS skriver bare GPS-koodinater (Nord (negativt blir sør), Øst (negativt blir vest), høyde og global GPS tid). Hva du gjør med koordinatene i ettertid er fullstendig opp til deg og eventuell programvare. Ingenting i veien for et program å lese EXIF-GPS og trekke ut sted og skrive tilbake til EXIF-kommentar f.eks.

 

Har du en link til en slik programvare? Evt bruker du noe slikt selv?

Jeg forholder med kun til GPS-koodinatene, og driver å utvikler egen software for å trekke ut bilder tatt tidligere i samme område.. Samt selvsagt søke etter bilder fra gitt GPS-koordinat og en omkrets rundt.

Lenke til kommentar
Nikon sin GPS enhet er altfor svær og har en del sære kabler som er høyst unødvendig. di-GPS og tilsvarende har en kort liten 10-pins kabel og plugg som er akkurat lang nok til å nå på blitssko eller kamerareim (der jeg har min). Den har også 10-pins gjennomgang for fjernutløser (veldig praktisk).

 

Jeg tar utgangspunkt i at du mener GP-1.

Jeg er uenig i at den er svær. Faktisk er selve GPS'en ganske liten og utifra bildene så virker det som om GP-1 er mindre en di-GPS. Kabelen fra 10-pin connectoren er heller ikke altfor lang selvom den med fordel kunne vært designet på en litt bedre måte, men vil ikke kalle den sær for det. ;)

Det er også mulighet for å koble på en snorutløser men ikke med 10-pins connector så det er jeg enig i kanskje er litt dårlig. Det er nok gjort slik fordi D90, D5000 osv ikke har 10-pins.

 

Største ankepunktet jeg har er at når jeg bruker GP-1 så går det veldig mye strøm enn det jeg har vært vant med tidligere. Dette er kanskje ikke spesielt unikt for GP-1 og er kanskje prisen man må betale for ha GPS. På campingferie og begrenset tilgang til strøm så kan det by på visse utfordringer.

 

I utgangspunktet så har nøyaktigheten vært god ved bruk av GP-1, men med visse unntak. Jeg var i NYC i sommer og da slet den litt med å finne posisjonen mellom alle høye bygninger og av og til så var den ganske unøyaktig (tagget noen kvartaler feil), men så langt så angrer jeg ikke på at jeg gikk for GP-1. Løsninger hvor du har en GPS i lomma som tracker hvor du går og som du må krysse må bildene når du kommer hjem tror jeg kan bli for kaotisk.

 

Det jeg enda ikke har funnet er god programvare som lar deg se på bildene enkelt. Feks få opp et kart hvor alle bildene er merket av og hvor du kan se på de forskjellige bildene ved å klikke på kartet uten å måtte laste bildene opp på nettet. Så langt har jeg måttet høyreklikke på hvert enkelt bilde og så se hvor det er tatt. Håper og tror at dette vil bli bedre etterhvert også... ;)

Lenke til kommentar
Nikon sin GPS enhet er altfor svær og har en del sære kabler som er høyst unødvendig. di-GPS og tilsvarende har en kort liten 10-pins kabel og plugg som er akkurat lang nok til å nå på blitssko eller kamerareim (der jeg har min). Den har også 10-pins gjennomgang for fjernutløser (veldig praktisk).

 

Jeg tar utgangspunkt i at du mener GP-1.

Jeg er uenig i at den er svær. Faktisk er selve GPS'en ganske liten og utifra bildene så virker det som om GP-1 er mindre en di-GPS. Kabelen fra 10-pin connectoren er heller ikke altfor lang selvom den med fordel kunne vært designet på en litt bedre måte, men vil ikke kalle den sær for det. ;)

Det er også mulighet for å koble på en snorutløser men ikke med 10-pins connector så det er jeg enig i kanskje er litt dårlig. Det er nok gjort slik fordi D90, D5000 osv ikke har 10-pins.

 

Største ankepunktet jeg har er at når jeg bruker GP-1 så går det veldig mye strøm enn det jeg har vært vant med tidligere. Dette er kanskje ikke spesielt unikt for GP-1 og er kanskje prisen man må betale for ha GPS. På campingferie og begrenset tilgang til strøm så kan det by på visse utfordringer.

 

I utgangspunktet så har nøyaktigheten vært god ved bruk av GP-1, men med visse unntak. Jeg var i NYC i sommer og da slet den litt med å finne posisjonen mellom alle høye bygninger og av og til så var den ganske unøyaktig (tagget noen kvartaler feil), men så langt så angrer jeg ikke på at jeg gikk for GP-1. Løsninger hvor du har en GPS i lomma som tracker hvor du går og som du må krysse må bildene når du kommer hjem tror jeg kan bli for kaotisk.

 

Det jeg enda ikke har funnet er god programvare som lar deg se på bildene enkelt. Feks få opp et kart hvor alle bildene er merket av og hvor du kan se på de forskjellige bildene ved å klikke på kartet uten å måtte laste bildene opp på nettet. Så langt har jeg måttet høyreklikke på hvert enkelt bilde og så se hvor det er tatt. Håper og tror at dette vil bli bedre etterhvert også... ;)

ViewNX eller Adobe Lightroom2 gir deg i det minste mulighet til å åpne kart direkte.

 

GP-1 er større (di-GPS Pro er ikke den nyeste utgaven, den som er enda nyere er også mindre. Utgaven som ikke heter Pro er enda mindre (dårligere værtetting og ikke eget batteri som lades av kamera). Har forøvrig ikke noe problem verken på D300 eller D3 med at den suger for mye batteri. Husk å slå på tools meny: GPS\Auto meter off = off.

Lenke til kommentar
Mottok min nye di-GPS Pro L uten særling momspåslag direkte fra HK, bestilte torsdag kveld, på postkontoret mandag! Virker raskt og synes svært solid. Fordel med gjennomgående 10 pins kobling slik at jeg kan bruke Pocket Wizard radiostyring uten å fjerne GPS'en!

Regning på MVA kommer seinere ;) Beklager at jeg ødelegger gleden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...