Gå til innhold

"Kraftig" kontor-pc m/2 skjermer. Søker hjelp til smådetaljer.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en student som har planer om å bygge meg en kraftigere kontor pc. I kort forklaring vil jeg ha god kapasitet slik at pc'en kan jobbe hurtig uansett bruk. Det er nå 6 år siden jeg bygget min forrige pc, og har derfor noen spørsmål jeg håper noen kunne tenke seg å hjelpe til med :)

 

* Hva skal maskinen brukes til?

- Som sagt, dette blir primært en kontor pc, valgte komponenter er gjerne litt "overkill" i forhold til bruket, men jeg liker tanken av å ha mulighet til å spille krevvende spill om jeg skulle ønske.

- Pc'en skal kjøres på både Windows XP og Linux.

- Pc'en skal brukes med to stk 24" skjermer.

 

* Prisantydning

6-8000 for pc + 2800 for skjermene. Jeg er mindre nøye med små prisforskjeller. Såfremt jeg klarer å få en grei pc til 8-10'000 er jeg meget fornøyd :)

 

* Skal maskinen overklokkes

irrelevant

 

* Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Dette har ingen betydning

 

* Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

- Det viktigste er at jeg har et graffikk-kort som er lett å bruke til to skjermer. Det jeg har funnet skal klare oppløsningen til begge skjermer om de er satt til max (1920*1200)

- At pcen er stillegående er også viktig. Mener å ha plukket rolige komponenter (basert på kommentarer på den enkelte artikkel)

 

Det jeg lurer på er som følgende

- Har jeg gjort noen alvorlige feil i handlelisten?

- Grafikk-kort: finnes det noen alternativ som er betydelig bedre til samme eller mindre pris?

- Jeg står også veldig usikker til om powersupplyen er kraftig nok. Vet noen hvordan jeg kan være sikker på dette?

- Har jeg nok RAM? Vil øking av ram påvirke bruk av en pc når jeg kjører flere småprogram? (eks: pokerklient + internett + msn + skype + utorrent + enso + office)

- Og til slutt: Har dere noen tips på hvordan jeg kan optimalisere denne pcen? Noe jeg kan enkelt forbedre?

 

 

HANDLELISTE

Alle varer er hentet fra www.komplett.no

Link til handlekurv

 

Skjerm, 2stk, totalpris 2790,-

BenQ 24" LCD G2411HD 1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI

 

Hovedkort, 1390,-

ASUS P5E WS PRO, X38, Socket-775 DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

 

Powersupply, 895,-

Chieftec Super Series PSU 750W Modulær 14cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 2x 8 (6+2) pin PCIe, 20/24, 80 Plus

 

Chassis, 1045,-

Cooler Master HAF Mini 922 Sort 1x 200mm front fan, 1x top 200mm fan, 1x rear 120mm fan, Red LEDs on/off,

 

RAM, 2pack, 629,-

Corsair TWIN2X PC6400C5DHX DDR2 4GB KIT Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz, DHX

 

CPU, 1595,-

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

 

Harddisk, 695,-

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

 

+ øvrig: dvd brenner, tastatur etc

 

 

På forhånd TUSEN takk til deg som donerer litt av tiden din til min fordel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nå på 10000,- med 2 skjermer uten grafikkort. Det er fult mulig å sette opp en meget kraftig PC med 2 skjermer og skjermkort for 10000,-.

 

Det handler litt om hva du prioriter.

 

Komplett har 2 pakker som skulle være utmerket for deg, begge har noen svakheter, men det er vanskelig å tilpasse tislvarende ytelse inn for samme pris.

 

Kompletts gamer orientert kr 6495,-

 

Denne har 3 kjerne 2 stk 4870, takler det meste av spill, burde ha vært 1 gb minne pr skjermkort. Holder til alt av normalt kontorarbeid i massevis, dog under videoredigering og konvertering vil en 4 kjerne gjøre det bedre. Men å sette om bedre spillytelse for kr 6495,- gidder jeg ikke engang prøve.

 

Amd Pakke 2 kr 6695,-

 

Denne pakken har 4 kjerne, på stock raskere en forriege pakke, bedre til kontorarbeid, endel svakere i de fleste spill, gjelder ikke Arma-II dog, her er 4890 kongen på haugen. Dog har den ikke black editon cpu (enklere overklokking) og hovedkort støtter kun 1 stk skjermkort.

 

Men siden jeg kjeder meg (holder på med kontorarbeid), er det morsomt om se om et utvalg av deler vil yte bedre enn disse pakkene, for ca 7000,-.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ang skjermer, blir det ikke veldig bredt med 2 1920*1080 eller skal du kanskje sette de på høyden slik at du får bedre plass til digre dokumenter?

 

Tror du må sitte ganske langt unna for å få utnytte dette skikkelig.

 

Jeg mener selv at de nye 1920*1080 skjermene er for lave og brede og ville nok ikke tatt noe annet enn 1920*1200 evt 1600*1200, men de er nok litt dyrere. Kanskje kjøpe en skjerm nå og så en til litt senere?

 

Hva med 2*20" med 1680*1050?

Lenke til kommentar

De pakketilbudene fra komplett er meget vanskelig å slå i pris og ytelse. Sjekket akkurat hva som kan bygges for tilsvarend sum, jo en kan få pakket inn 1 stk 4890, og 790FX chipsett, slik at en har mulighet til senere oppgradering.

 

Dette oppsettet yter like godt som alternativet phii945 /1 stk 4890. Men her er det bedre hovedkort med mulighet for CF. Og Black edition Cpu. For ca 600 mer, vil en kunne gå for en AM3 plattform med DDR3 og black edition cpu.

 

PS Amenito har et xfx 4890 på lager til tilsvarende pris som det xfx som ikke står på lager i prisguidem det samme gjelder chieftech psu'en

Lenke til kommentar
Og hvorfor gå for et "utdatert" X38 hovedkort? Ville anbefalt et greit Intel P45 HK som feks Asus P5Q serien.

 

Har ikke fått med meg at x38 brikkesett er utdatert i forhold til P45 brikkesett. Kan du komme med konkrete forskjeller og eventuelt tester som kan underbygge dette og fortelle hvorfor man ikke skal gå for x38? Om ikke noe essensielt har unngått mitt skarpe blikk :) kan jeg ikke i utgangspunktet se grunnen til utsagnet. Siden begge brikkesett kan bruke alt av c2d og quadCore prosessorer vil ytelse være ganske identisk, med forskjell i fortrinnsvis støtte til DDR2 eller DDR3 som utslagsgivende.

 

Til trådstarter: Forslåtte pakker fra Osse har et helt greit ytelses/pris forhold

 

torfinn

Lenke til kommentar
2 ting: Hvor er grafikkortet? Og hvorfor gå for et "utdatert" X38 hovedkort? Ville anbefalt et greit Intel P45 HK som feks Asus P5Q serien.

 

Glemte vistnok å legge til graffikk kortet.. ;)

 

Jeg har ingen spesiell grunn til valg av hovedkortet. Da jeg fant grunndeler til pc'en tok jeg bare utgangspunkt av en ferdig pc hos komplett. Denne var tilfeldighvis en demo pc (kanskje ikke så lurt? hehe)

 

 

Ang skjermer, blir det ikke veldig bredt med 2 1920*1080 eller skal du kanskje sette de på høyden slik at du får bedre plass til digre dokumenter?

 

Tror du må sitte ganske langt unna for å få utnytte dette skikkelig.

 

Jeg mener selv at de nye 1920*1080 skjermene er for lave og brede og ville nok ikke tatt noe annet enn 1920*1200 evt 1600*1200, men de er nok litt dyrere. Kanskje kjøpe en skjerm nå og så en til litt senere?

 

Hva med 2*20" med 1680*1050?

 

Jo, tanken har slått meg :) Men nå er hovedintensjonen med to skjermer å kunne sette den ene til programmering, og den andre til office-prgogram/internet osv - så bredden blir ikke et stort problem.

 

Må likevel si meg enig i at det blir en lit drøy oppløsning. Skulle gjerne hatt en på 1920*1200 eller 1600*1200, men prisen blir fort litt for høy i forhold til hva jeg skal bruke dem til.

 

 

Tror nok jeg ender opp med det første pakketilbudet Osse fant frem. Så får jeg speide rundt i et par dager før jeg bestemmer meg for skjermer ;)

 

Nok en gang, mange takk til alle sammen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...