Gå til innhold

"Kraftig" kontor-pc m/2 skjermer. Søker hjelp til smådetaljer.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en student som har planer om å bygge meg en kraftigere kontor pc. I kort forklaring vil jeg ha god kapasitet slik at pc'en kan jobbe hurtig uansett bruk. Det er nå 6 år siden jeg bygget min forrige pc, og har derfor noen spørsmål jeg håper noen kunne tenke seg å hjelpe til med :)

 

* Hva skal maskinen brukes til?

- Som sagt, dette blir primært en kontor pc, valgte komponenter er gjerne litt "overkill" i forhold til bruket, men jeg liker tanken av å ha mulighet til å spille krevvende spill om jeg skulle ønske.

- Pc'en skal kjøres på både Windows XP og Linux.

- Pc'en skal brukes med to stk 24" skjermer.

 

* Prisantydning

6-8000 for pc + 2800 for skjermene. Jeg er mindre nøye med små prisforskjeller. Såfremt jeg klarer å få en grei pc til 8-10'000 er jeg meget fornøyd :)

 

* Skal maskinen overklokkes

irrelevant

 

* Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Dette har ingen betydning

 

* Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

- Det viktigste er at jeg har et graffikk-kort som er lett å bruke til to skjermer. Det jeg har funnet skal klare oppløsningen til begge skjermer om de er satt til max (1920*1200)

- At pcen er stillegående er også viktig. Mener å ha plukket rolige komponenter (basert på kommentarer på den enkelte artikkel)

 

Det jeg lurer på er som følgende

- Har jeg gjort noen alvorlige feil i handlelisten?

- Grafikk-kort: finnes det noen alternativ som er betydelig bedre til samme eller mindre pris?

- Jeg står også veldig usikker til om powersupplyen er kraftig nok. Vet noen hvordan jeg kan være sikker på dette?

- Har jeg nok RAM? Vil øking av ram påvirke bruk av en pc når jeg kjører flere småprogram? (eks: pokerklient + internett + msn + skype + utorrent + enso + office)

- Og til slutt: Har dere noen tips på hvordan jeg kan optimalisere denne pcen? Noe jeg kan enkelt forbedre?

 

 

HANDLELISTE