Gå til innhold

Hvilket parti er det lurest å stemme på for å få til ett borgerlig sammarbeid? Vil KRF sitte i en slik regjering? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Dersom en H/Frp regjering skal være levedyktig og ikke bli kastet ved første korsvei må følgende slå til: Frp/H må få over 50% av stemmene, noe jeg anser som svært usannsynlig. Alternativt må Frp tilpasse sin politikk (kraftig) for å bli spiselig for H, samt V og Krf for å få støtte. Frp må i såfall skyte seg i beinet og fremstå for sine velgere som lillebror i samarbeidet på tross av større oppslutning enn H.

 

En V/Krf/H regjering vil kunne samarbeide med alle partier fra sak til sak.

Det vil e H+Frp-regjering kunne i akkurat samme grad. Med mindre du mener at de andre partiene aktivt vil motarbeide en regjering som Frp inngår i?

Helt enig. Men jeg tror en Frp regjering vil få det tøffere...

 

Forøvrig vil jeg raskt skyte inn at jeg har mer sans for å stemme det partiet man er mest enig i, isteden for å være veldig taktisk...

Der er vi i utgangspunktet enige. Bortsett fra at når noen aktivt motarbeider et regjeringsalternativ jeg ønsker, så kan de ikke få min støtte. Derfor er f.eks V totalt uaktuelt uansett. Og H er bare aktuelt så lenge de er villige til å satse på en størst mulig borgerlig koalisjon, det vil si en som inkluderer Frp.

 

Med andre ord, jeg er enig, men slik som partiene oppfører seg så blir det vanskelig å følge det 100% i praksis.

Tror nok at dersom du hadde vært mest enig med Venstre, ville du også vært enig i at Frp ikke var å foretrekke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er rent saklig at de borgerlige er splittet.

 

FRP og Høyre er villige til å gå i regjering sammen. Men en FRP-regjering er ikke akseptabelt for KrF og Venstre. Høyre kan regjere med KrF og Venstre, men FRP vil ikke støtte en regjering de ikke deltar i. En Senterparti - Venstre KrF-regjering er nok også ute av bildet.

 

Men vi skal ikke glemme at selv om det ser ut til å være for store splitter til å få til en solid regjering på høyresiden så kan det være en stor fordel å stemme slik at venstresiden ikke får en flertallsregjering. Så man bør fokusere endel på hvilket av de borgerlige partiene som skiller seg sterkest fra venstresiden på de sakene som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
En stemme på Venstre eller Krf er en stemme på fortsatt Stoltenberg-regjering. SP er ikke borgerlig (lenger?).

 

For å gjenta fra en annen tråd med samme utspill fra Pricks, så er en stemme til Frp også en stemme til Stoltenberg-regjering. Venstre og Krf støtter ikke en regjering der Frp inkluderes, samtidig som Frp og Høyre ikke får flertall i parlamentet. En borgelig regjering, i denne omgangen, er langt i fra realistisk på bakgrunn av manglende samarbeidsvilje hos de borgelige.

Lenke til kommentar
Nei, Frp er det eneste partiet som er selvsagt i en borgerlig regjering. Krf eller Venstre kan gjerne kastes ut hvis de andre har flertall sammen. Men Frp kan man ikke kaste ut, for det er det største partiet.

 

...og hvem er de andre? Det gjenstår bare Høyre og Frp, og de to sammen har langt i fra et rent flertall. Da hjelper det lite at Frp er det største partiet på borgelig side, siden de alene, eller sammen med Høyre, er langt unna et rent flertall i parlamentet.

Lenke til kommentar
For å gjenta fra en annen tråd med samme utspill fra Pricks, så er en stemme til Frp også en stemme til Stoltenberg-regjering....

 

...og hvem er de andre? Det gjenstår bare Høyre og Frp, og de to sammen har langt i fra et rent flertall. Da hjelper det lite at Frp er det største partiet på borgelig side, siden de alene, eller sammen med Høyre, er langt unna et rent flertall i parlamentet.

Hvorfor skal AP kunne regjere i mindretall, mens det skal være umulig for H+Frp?

 

V og Krf og også Ap har mange ting de er enige med H og Frp i. Og H og Frp vil kunne hente støtte i mange saker.

 

Det som vil være vanskelig er de mer radikale endringene Frp ønsker.

 

Selv ikke Sponheim kan da være så idiot at han går inn for å ødelegge mest mulig, og dermed legge til rette for AP eller mer rød-grønt?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Hvorfor skal AP kunne regjere i mindretall, mens det skal være umulig for H+Frp?

 

Hvis ingen av alternativene (koalisjoner) klarer å få flertall så går kongen (i praksis er det parlamentet og ikke kongen) til det største partiet og søker etter råd om regjeringsdannelse. Det største partiet tjener mye mer på å sitte i regjering alene enn i koalisjon med et annet parti, eller flere partier, som til sammen ikke danner flertall i parlamentet. Eneste grunn på hvorfor koalisjonen mellom partier oppstår er på bakgrunn av flertallet, men, hvis flertallet ikke er mulig så vil det største partiet danne mindretallsregjering basert kun på det partiet, og jobbe fra sak til sak i parlamentet, til den blir avløst eller får mistillit forslag mot seg fra parlamentet.

 

Grunnen på hvorfor Ap kan danne en mindretallsregjering basert kun på Ap, og ikke Frp, er fordi en mindretallsregjering bestående av Ap kommer til å få støtte fra parlamentet til å danne en regjering, så fremst ingen andre tilbyr et annet flertallsalternativ. En mindretallsregjering bestående kun av Frp kommer ingen andre partier i parlamentet til å støtte, og dermed kommer forslaget til å få mistillit. Høyre kommer ikke til å støtte verken en mindretallsregjering bestående av kun Frp, eller en mindretallsregjering bestående av Høyre+Frp. Eneste alternativet Høyre støtter er en flertallsregjering, bestående enten av Høyre+Frp, Høyre+Frp+V+Krf eller Høyre+Krf+V. Slik som det ser ut nå så er det kun det andre alternativet som kan få et rent flertall, men på bakgrunn av uenighet mellom flere partier på borgelig side så er ikke foreløpig en borgelig flertallsregjering en realitet.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Nei, Frp er det eneste partiet som er selvsagt i en borgerlig regjering. Krf eller Venstre kan gjerne kastes ut hvis de andre har flertall sammen. Men Frp kan man ikke kaste ut, for det er det største partiet.

...og hvem er de andre? Det gjenstår bare Høyre og Frp, og de to sammen har langt i fra et rent flertall. Da hjelper det lite at Frp er det største partiet på borgelig side, siden de alene, eller sammen med Høyre, er langt unna et rent flertall i parlamentet.

Da får vi håpe at alle Krf- og Venstre-velgere kutter ut å stemme på disse drittpartiene, og stemmer på Høyre i stedet for å gjøre det så sterkt som mulig i regjering med Frp.

Lenke til kommentar
Hvis ingen av alternativene (koalisjoner) klarer å få flertall så går kongen (i praksis er det parlamentet og ikke kongen) til det største partiet og forråder seg om regjeringsdannelse.

 

:D

 

????..........

 

Det norske språket er fargerikt og meget anvendelig, dermed benytter jeg en hver diskurs-anledning til å få frem poengene på en eksperimental, og mindre sofistikert måte. Spesielt når jeg har tatt meg et rødvinsglass eller fem :) Men hvis du absolutt krever av meg å endre terminologien så kan jeg bruke begrepet ”forhører seg” eller ”søker etter råd” isteden. Glad at jeg klarer å underholde i tillegg til å formidle litt info :thumbup:

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

FRP fordi de ikke vil samarbeide med de andre hvis de ikke er med i regjeringa. Dermed blir det enten AP som største parti i en flertalls regjering og som dermed bestemmer politikken, eller FRP, kanskje med høyre osv. Dvs å stemme på FRP vil gi FRP i regjering der de borgerlige partiene har mer innflytelse, selv om de ikke er i regjering, mens de som ikke er i regjering når AP har flertallsregjering, ikke har noe å si, og de som er del av den er kun noen få/har liten innflytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...