Gå til innhold

Anmeldelse: Mass Effect (Xbox360 / PC)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort versjon? Rollespill fra BioWare, ergo er det en klassiker. :p

Lengre versjon? Menneskene har endelig oppdaget en morsom ting kalt mass effekt, noe som kort sagt lar dem reise ut i rommet og kolonisere andre planeter. Selvsagt møter de andre skapninger der ute, men disse skapningene ser ned på menneskene fordi vi er så amatører når det gjelder romfart og teknologi. Disse skapningene har sin egen allianse og greier, men da en fjott blir drept får menneskene endelig mulighet til å få sin første kandidat med i rådet i alliansen. Eller noe sånt. Litt banalt, og det blir ikke bedre av at størsteparten av spillet går ut på å jage han som drepte han fjotten, selv om vi så når mordet skjedde og alle vet hvem som står bak. Men er det virkelig så enkelt og forutsigbart? Neppe. Snart viser det seg at noe større er på gang, og han morderen er bare en liten brikke i et stort spill som truer hele galaksen...

Mye kan sies om dette spillet, men det er i grunnen vanskelig å finne noe negativt å sette fingeren på. Grafisk ser det meget bra ut, selv om Mass Effect 2 ikke er så langt unna. (mer om det etterhvert). Lyden er på topp, og det er veldig mye Voice Over her. Selvsagt med veldig bra skuespillere, og selv jeg ble imponert noen ganger. Som vanlig i rollespill har du flere alternativer når det gjelder dialogen, så du kan bestemme hva karakteren din skal si. Ulikt vanlige spill er dialogen her dynamisk, så du velger hva du skal si lenge før du faktisk sier det. Det gjør at dialogen flyter helt jevnt, selv med VO og hele pakken. Det igjen gjør at mye av dialogen har et filmatisk preg over seg og hever kvaliteten på spillet enda et hakk.

Det ironiske er at dialogen faktisk er en av de få tingene tingene jeg vil trekke litt ned på. Fordi den er så flytende er det svært sjelden det er "lov" å hoppe over noe av den, og mange ganger har jeg sagt ting jeg ikke ville fordi jeg prøvde å trykke meg forbi den. Første gang man spiller gjennom spillet legger man neppe merke til det, men andre og tredje gang man hører samme samtale blir man til slutt lei. Om du er som meg og prøver flere forskjellige klasser før du bestemmer deg ender du gjerne opp med å se den første timen minst fem, seks ganger uten å få lov til å hoppe over noe som helst. Men det er nå bare en bagatell.

Spillbarheten er nesten på topp, men bare nesten. Du kan reise til flere planeter og utforske, men mange er ganske like. Fiendene er ikke av de smarteste, og kampsystemet kunne vært bedre. Men igjen, bare bagateller. Jeg storkoste meg gjennom hele spillet. (dvs xboksen kræsjet for n'te gang da jeg var kommet nesten helt til slutten, så jeg kjøpte det på PC senere. Jeg gadd ikke spille helt gjennom der, men kjøpte det heller på xboks igjen (solgte det da xboksen kræsja) og gjør et tappert forsøk igjen. Noen kan nok si det ikke er lurt å anmelde et spill man ikke har spilt gjennom, men igjen, det var helt på slutten.

Jeg nevnte historien tidligere, og helt fra starten var det meningen dette skulle bli første del i en trilogi. Det gjør at du får en meget bra historie her, og det er definitivt verdt å spare opp penger til Mass Effect 2 om du likte dette spillet. En morsom ting er at du får veldig mange valg i dette spillet som kan få store konsekvenser senere i spillet, og når du har gått gjennom det kan du lagre karakteren din som vanlig. Spiller du så Mass Effect 2 (og til slutt Mass Effect 3) kan du fortsette med samme karakter, og alle valgene du tok i dette vil få konsekvenser i neste spill. Har du blitt fiender med en person her vil han eller hun ikke akkurat være vennlig i neste spill, for eksempel. ;)

Det er veldig mye jeg kunne sagt om dette spillet, men har du lest så langt er du nok interessert nok til å prøve det. Du blir ikke skuffet. Siden det begynner å bli litt gammelt er det heller ikke vanskelig å finne en brukt kopi eller et tilbud, så det koster ikke stort lengre heller. :)

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mass effect er det beste rpg spillet jeg har spilt på lenge.

Har ikke blitt så hekta ev et spill helt siden Crono trigger kom til snes i 1995, og Morrowind til pc i 2002.

ME har:

* episk historie

* eneste rpg spillet som jeg har rundet 2 ganger på rappen

Endret av Game-master
Skrevet

Jeg syns det var forferdelig uengasjerende og absolutt ikke verdt de 60 kronene jeg kjøpte der for på Steam. Hadde trodd spillet skulle være bra, men det er bare et eller annet med det som gjør det hele opplevelsen blir forferdelig dårlig...

Skrevet

Utrolig dårlig anmeldelse synes jeg, overdrevent bruk av ordet "fjott" og generelt sett dårlig skrevet . Går utifra anmelder er meget ung, så de blir vel bedre med tiden.

Nå som det er sagt så er det ikke alle spill som fenger alle. Jeg liker noen rollespill og hater andre. Det jeg liker med dette er at mulighetene er mange og at det er artig med all informasjon man kan samle inn og lese og sekvensene er godt skrevet. Kampsystemet synes jeg er helt kurrant. Spiller selv på Xbox , ingen kræsj enda og har nå 17 timer inne i spillet, Dvs spilt 17 klokketimer.

Man må nesten prøve selv og vurdere.

Skrevet

Enig med AllFather over her. Noen rollespill (Risen og Oblivion f.eks.) treffer meg rett i hjertet, og jeg blir bokstavelig talt totalt hekta! Andre rollespill som f.eks. Mass Effect og Dragon Age: Origins klarer jeg ikke. Kjøpte Mass Effect istad for 60 kroner, men jeg klarer bare ikke fordøye det. Ei klarer jeg heller ikke forstå hvordan Mass Effect i alle dager kan ha fått 10/10 på Gamereactor.no, det vare bare så totalt uengasjerende at det går nesten ikke an...

Skrevet
Utrolig dårlig anmeldelse synes jeg, overdrevent bruk av ordet "fjott" og generelt sett dårlig skrevet . Går utifra anmelder er meget ung, så de blir vel bedre med tiden.

Nå som det er sagt så er det ikke alle spill som fenger alle. Jeg liker noen rollespill og hater andre. Det jeg liker med dette er at mulighetene er mange og at det er artig med all informasjon man kan samle inn og lese og sekvensene er godt skrevet. Kampsystemet synes jeg er helt kurrant. Spiller selv på Xbox , ingen kræsj enda og har nå 17 timer inne i spillet, Dvs spilt 17 klokketimer.

Man må nesten prøve selv og vurdere.

Jeg skrev fjott to ganger. Er enig, det hadde kanskje holdt med en gang. :p Og nei, jeg er i tredveårene og forfatter, så "ung og uerfaren" passer kanskje ikke helt... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...