Gå til innhold

[Løst]Drift av nettverk og datasystemer eller informasjonssikkerhet ved HIG (GJØVIK)


Datasmurfen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer Drift av nettverk og datasystemer eller Informasjonssikerhet ved Høyskolen i gjøvik..

Er det noen som kan fortelle meg om disse to studieretningnene, da jeg er veldig i tvil hva jeg vil velge..

 

Vil du få gode jobber med en av disse utdannelsene, og hvordan ser næringslivet på disse to studieretningene i forhold til andre ?

 

Kan noen fortelle litt gennerelt eller noe ?

 

EDIT: emnetittel..

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også kunne tenkt meg å vite litt mer om hvordan man blir sett på i jobbmarkedet med disse ulike studieretningene. For meg ser dog Informasjonssikkerhet ut som det beste valget, siden jeg ønsker å ha fokus på en del annet enn oppsett og drift av nettverk, og fordi jeg tenker på videre utdanning. Det virker som dørene lukker seg i større grad om man velger Drift, i motsetning til Informasjonssikkerhet som tross alt er basert på informatikk, som mange universiteter her i landet underviser i. Dessuten har HiG satset tungt på nettopp Informasjonssikkerhet, og det er egentlig hovedgrunnen til at jeg vurderer HiG til tross for at jeg opprinnelig var ganske låst til Trondheim og NTNU.

Lenke til kommentar
Jeg også kunne tenkt meg å vite litt mer om hvordan man blir sett på i jobbmarkedet med disse ulike studieretningene. For meg ser dog Informasjonssikkerhet ut som det beste valget, siden jeg ønsker å ha fokus på en del annet enn oppsett og drift av nettverk, og fordi jeg tenker på videre utdanning. Det virker som dørene lukker seg i større grad om man velger Drift, i motsetning til Informasjonssikkerhet som tross alt er basert på informatikk, som mange universiteter her i landet underviser i. Dessuten har HiG satset tungt på nettopp Informasjonssikkerhet, og det er egentlig hovedgrunnen til at jeg vurderer HiG til tross for at jeg opprinnelig var ganske låst til Trondheim og NTNU.

 

Jeg var selv ganske låst til NTNU, men synes kravene for opptakk til NTNU er umennesklige når dem forlange r1 og r2 og fy1. For oss som kommer fra 2 år på skole og 2 år i lære....Blir det nesten uoppnåelig..

Lenke til kommentar

Umenneskelig er det definitivt ikke. Jeg skal være enig i at kravene til "sivilingeniør-studiene" er ganske tøffe, men så er jo NTNU kjent for å være landets beste på det området. Informatikk, som krever R1 i likhet med de studiene du nevner i førsteposten, lå derimot på 4,3 i år om jeg ikke husker helt feil. Ærlig talt var jeg veldig overrasket over at det var så lavt, selv om informatikk generelt virker å være lite populært. Jeg hadde forberedt meg på at det kunne bli nærmere 5 i snitt.

Du trenger forresten også generell studiekompetanse, og det får du jo ikke gjennom læretiden?

Lenke til kommentar
Umenneskelig er det definitivt ikke. Jeg skal være enig i at kravene til "sivilingeniør-studiene" er ganske tøffe, men så er jo NTNU kjent for å være landets beste på det området. Informatikk, som krever R1 i likhet med de studiene du nevner i førsteposten, lå derimot på 4,3 i år om jeg ikke husker helt feil. Ærlig talt var jeg veldig overrasket over at det var så lavt, selv om informatikk generelt virker å være lite populært. Jeg hadde forberedt meg på at det kunne bli nærmere 5 i snitt.

Du trenger forresten også generell studiekompetanse, og det får du jo ikke gjennom læretiden?

 

Jeg må skaffe meg studiekompetanse på kveldstid, eller ta et påbyggningsår..

Lenke til kommentar

Går selv Drift av nettverk og datasystemer på HiG. Første året er disse to studieretningene veldig like, er bare et fag i forskjell, derfor er det lett å bytte retning. Jeg startet opprinnelig på infosec, men fant ut at drift lønte seg for meg. Skal du velge en av de så tenk over hva du interesserer deg for. Synes du risikostyring, kryptering, sikkerhetsplanlegging høres gøy ut, velg infosec. Men hvis nettverksadministrasjon og systemadministrasjon og slikt ligger nærmere ditt hjerte så velger du drift.

 

Det er et fag første semester som heter innføring i informasjonsikkerhet, hvis du liker dette faget så velg infosec, det var nettopp dette faget som fikk meg til å velge drift i stedet.

 

Ang. jobb etter studiet vet jeg svært lite om da jeg nettopp startet på andreåret. Det kan vel en som allerede er i jobbmarkedet svare mye bedre på. Hvis ikke er jo Master en vei videre.

Endret av trondiz
Lenke til kommentar

Hvis du går inn på linkene du postet i første post og leser der, samt ser over fagene som er der(Velg et årskull) så får du en ganske god oversikt over hva forskjellene er. Kan vel si at jeg startet på infosec av helt feil grunner. Det gikk opp et lys for meg da jeg hadde det faget og infosec var ikke helt hva jeg hadde tenkt at det skulle være.

 

På drift så lærer vi programmering(C++), vi har hatt litt matte, vi får Cisco sertifisering, ITIL, nå på andreåret så har vi mer programmering, som algoritmer i C++, litt C og assembly i datamaskinarkitektur, databaser og XML.

 

I tillegg så kan jeg nevne at det er god mulighet til å ta ekstra fag i tillegg til det studieløpet du har valgt hvis du finner noen interesante.

 

Her har du emnetabellen for mer oversikt over hva vi lærer:

http://hig.no/studiehaandbok/studiehaandbo...emer#emnetabell

Endret av trondiz
Lenke til kommentar
Hvis du går inn på linkene du postet i første post og leser der, samt ser over fagene som er der(Velg et årskull) så får du en ganske god oversikt over hva forskjellene er. Kan vel si at jeg startet på infosec av helt feil grunner. Det gikk opp et lys for meg da jeg hadde det faget og infosec var ikke helt hva jeg hadde tenkt at det skulle være.

 

På drift så lærer vi programmering(C++), vi har hatt litt matte, vi får Cisco sertifisering, ITIL, nå på andreåret så har vi mer programmering, som algoritmer i C++, litt C og assembly i datamaskinarkitektur, databaser og XML.

 

I tillegg så kan jeg nevne at det er god mulighet til å ta ekstra fag i tillegg til det studieløpet du har valgt hvis du finner noen interesante.

 

Her har du emnetabellen for mer oversikt over hva vi lærer:

http://hig.no/studiehaandbok/studiehaandbo...emer#emnetabell

 

 

Såg ut til å være veldig lite praktisk studering/oppgaver på sikkerhet(mener veldig mye teori) , i forhold til drift som er mer praktisk rettet.....

Eller tar jeg feil da ?

 

Hvilke Cisco serfitiseringer får dere tilbud om gjennom studiet ??

 

EDIT: Sendte mail til HIG om noen spørsmål angående begge retningene, men er lite svar der..

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Fint om dere kunne poste litt hva dere lærer gjennom året..

 

Er matematikken på drift vanskelig eller uoverkommelig ?

Har du noen forelesninger angående drift som du kunne sendt på PM eller noe ? (av ren nysjerighet))

 

Hvordan er studentlivet og studentklubber i Gjøvik.. Er det en by for studenter ?

 

Programmering i c+++ noe som er lett å lære seg ?

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Det er en annen post her som handler om HiG, står en del info der om livet rundt skolen.

Matematikken har noen emner fra 3MX, samt grafer og trær, og litt om matriser og mengdelære. Helt overkommelig for de fleste.

 

C++ er helt greit, men må jobbes en del med, og er definitivt det faget du kommer til å jobbe mest med første året. Vi har en veldig flink foreleser noe som hjelper en del læringsmessig.

 

For grupper og lag se www.gstud.no.

 

Vi har et eget studenthus hvor det er fest hver torsdag.

 

Vil påstå at gjøvik er en god plass for studenter ;)

Lenke til kommentar
Det er en annen post her som handler om HiG, står en del info der om livet rundt skolen.

Matematikken har noen emner fra 3MX, samt grafer og trær, og litt om matriser og mengdelære. Helt overkommelig for de fleste.

 

C++ er helt greit, men må jobbes en del med, og er definitivt det faget du kommer til å jobbe mest med første året. Vi har en veldig flink foreleser noe som hjelper en del læringsmessig.

 

For grupper og lag se www.gstud.no.

 

Vi har et eget studenthus hvor det er fest hver torsdag.

 

Vil påstå at gjøvik er en god plass for studenter ;)

 

Hørtes bra ut..

 

Hvilke bøker bruker dere på drift?? (Norske el Engelske)

 

Ellers noen tips til meg som er litt i tvil med hva jeg skal gjøre etter endt læretid ?

 

Fint om noen kunne fortelle om informasjonssikerhet.....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...