Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når verksted gjør feil


KeYhOle

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen min, en audi a3 2005 modell inne på verksted for å bytte bremseklosser. Når verkstedet demonterte bremsecalipene ødla de gjengene i festet til gjennomgangsbolten. Verkstedet måtte da borre opp nytt hull å sette inn en midlertidig bolt for at jeg skulle kunne bruke bilen. De forlanger også at jeg betaler for utbedring av denne feilen, som vil komme på rundt 7000kr.

 

Men når jeg ringte til merkeverkstedet på bilforhandleren hvor bilen er kjøpt sier de at denne feilen kunne vært utbedret med et reprasjons-kit til 150kr. Men dette er ikke mulig så lenge verkstedet har borret opp hull til den midlertidige bolten.

 

Hvem er da ansvarlig for betaling for å utbedre feilen? Jeg mener det er uaktuelt å betale 7000kr for en feil verkstedet gjorde, som merkeverkstedet hadde fikset for 150kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde bilen min, en audi a3 2005 modell inne på verksted for å bytte bremseklosser. Når verkstedet demonterte bremsecalipene ødla de gjengene i festet til gjennomgangsbolten. Verkstedet måtte da borre opp nytt hull å sette inn en midlertidig bolt for at jeg skulle kunne bruke bilen. De forlanger også at jeg betaler for utbedring av denne feilen, som vil komme på rundt 7000kr.

 

Men når jeg ringte til merkeverkstedet på bilforhandleren hvor bilen er kjøpt sier de at denne feilen kunne vært utbedret med et reprasjons-kit til 150kr. Men dette er ikke mulig så lenge verkstedet har borret opp hull til den midlertidige bolten.

 

Hvem er da ansvarlig for betaling for å utbedre feilen? Jeg mener det er uaktuelt å betale 7000kr for en feil verkstedet gjorde, som merkeverkstedet hadde fikset for 150kr

 

Et par ting som jeg umiddelbart tenkte på:

 

Merkeverkstedet hadde vel ikke kunnet fikse feilen for 150,- . Settet kostet 150,- med tilhørende arbeid. VAG merkeverksted tar vel rundt 1.400,-/t, så det hadde vel fort blitt noen lapper der og.

Om det i det hele tatt er rett at du skal betale? Om verkstedet kan sannsynliggjøre at feilen var der FØR de begynte, så skal du betale. Det var ikke et VAGverksted?

Om dette er en svakhet på disse bilene skulle kanskje verkstedet kjent til dette (flere verksteder har tilgang til informasjon om denslags), og derved ikke startet arbeidet, men gitt deg beskjed/anbefaling om å få det hele utbedret på VAGverksted.

Har verkstedet brukt lufttrykk til å løsne/feste? Hvilket materiale er det der gjengene er? Alu?

Om det f.eks har vært en kløne som har plukket på den, og denne har brukt luftverktøy til alt arbeidet, da hadde de iallfall aldri i livet fått et øre av meg.

 

Personlig har jeg byttet noen hundre par med klosser gjennom årene, og kan ikke huske at det noensinne har vært trøbbel med gjengene på noen av kjøretøyene, men så har jeg heller aldri skrudd på nyere VAG. Synes det hele høres suspekt ut, og jeg ville iallfall ha vurdert å ikke akseptere faktura, men heller tatt saken inn for konfliktråd.

Er du NAF medlem? Akkurat nå kan det lønne seg. Ymse forsikringsselskap vil og kunne hjelpe med advokat, men det er en viss egenandel.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

VAGverkstedet jeg kontaktet mente verkstedet som hadde gjort dette måtte være uerfarne, siden de ikke visste om at skaden kunne utbedres med reprasjons-kitet. Han mente det var veldig dumt av dem å borre nye hull.

 

Jeg er nok desverre ikke NAF-medlem nei.

 

Jeg brukte et lokalt SjekkPunkt verksted i Kr.Sand. Dette verkstedet skal aldri brukes igjen:)

 

Angående betaling så har jeg bare betalt for skifting av bremseklosser. Jeg kjører nå bare med en midlertidlig løsning i avvente på hvem som skal dekke omkostninger av utbedringen. Jeg har dermed ingen faktura å holde tilbake.

Endret av KeYhOle
Lenke til kommentar

Dette er en såpass ny bil, at her skyldes skaden mest sannsynlig enten arbeidet nå, eller en feil på den fra fabrikk (første gang du bytter klosser?).

 

Å ødlegge en bolt her skjer sjelden. Er det glidebolter er de rustfrie, og skal bare sitte med noen få Nm.

 

Nå vet jeg ikke helt åssen det ser ut på bilen, men 7000 høres drøyt ut. Som regel er det caliper, eller en festebrakk til denne som må byttes.

 

Så min konklusjon er at bilen er såpass ny at jeg tviler på at rust ellern annet skulle tilsi at det er fare for å ødlegge gjengene, så her burde verkstedet ta regningen for å sette bilen i den stand den var før innlevering.

Lenke til kommentar

Hvor sitter gjennomgangsbolten?

 

Skulle likt og sett hva det er snakk om. Skal prøve og se for meg hva dem har gjort og jeg har skrudd en del på de der.

 

Når jeg bytter klosser løsner jeg bare callipperen. Hvis ting virkelig går galt og man skrur inn noe skeivt må man i værste fall bytte en glidehylse.

 

Mulig dem har tatt ut hele klosseholderen og boltene kom ut med alt av gjenger eller at dem har skrudd dem skeivt inn igjen. Da er isåfall klosseholderen ødelagt og de har borra opp både den og spindelen og prøvd og gjenge opp. Det kan høres sånn ut på prisen.

 

Det vag snakker om er sikkert og sette inn løsgjenger. Har dem borra hullet for stort må man nesten gå opp i dim. og borre opp spindel i tillegg. Skal vel ikke mye til før godset rundt blir for tynt og det blir uforsvarlig og reparere. Da må man bytte alt.

 

Spør om du kan få se den orginale bolten så ser du kanskje hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

På møller har man ikke lov å gjenge eler borre opp skruehull i bremsedeler lenger. Før borra vi opp 1 dim, og lagde glidebolt selv (med vanelig skrue og ei hyle på gjengedelen), men det er ikke lov nå lenger

 

 

Edit: for 4 uker sia skulle jeg bytte bremseklosser på en Octacvia2. Etter å ha skrudd ene glidebolten på kalipern 1/2 runde, ryker alt som er av gjenger.

Det er sånt som skjer avogtil. Men synes 7000kr var litt for drøyt ja.

Endret av tl35182
Lenke til kommentar

Det ordnet seg ganske greit.

 

Jeg ringte til verkstedet som hadde gjort skaden å forklarte om det reprasjonssettet. Dette visste ikke de om, men de skulle ringe og forhøre seg.

 

Dagen etter fikk jeg beskjed om at jeg kunne levere bilen så skulle de ordne opp i skaden med dette sette. Jeg hentet bilen og slapp å betale noe mer.

 

Det ordnet seg heldigvis veldig bra:)

Lenke til kommentar
Hvem er da ansvarlig for betaling for å utbedre feilen? Jeg mener det er uaktuelt å betale 7000kr for en feil verkstedet gjorde, som merkeverkstedet hadde fikset for 150kr

 

Som verkstedeier og mekaniker: Du skal betele for den jobben som du kom til verkstedet for å få utført i utgangspunktet.

 

Alle kan gjøre tabber eller krølle til ting, av og til skjer uhell uten at noen tilsynelatende har skylden for de :p Men man kan ikke belaste kunden for det da dette er en del av den risikoen man løper ved å skru på andres eiendom mot betaling.

 

Hvordan verkstedet velger å ordne opp i saken er deres problem, ikke ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...