Gå til innhold

Paypal som betalingsløsning i nettbutikk, finnes det noen bedre?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er i gang med å sette opp en nettbutikk og har nå kommet til valg av betalingsløsning. Jeg har gjort forholdsvis mye research og stod lenge med DIBS som betalingsløsning og Elavon som innløser. Så kom jeg over PayPal som jeg egentlig ikke trodde kunne brukes som betalingsterminal. Mitt spørsmål er hvorfor velger en "kjente" norske betalingsløsninger som DIBS, PayEx og BBS (+innløseravtale med Teller, Evalon +++) når disse er mye dyrere enn hva PayPal er? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Til info er dette snakk om et lite selskap med omsetning under 100.000 i året. Med PayPal slipper jeg dyre etableringskostnader i tillegg til at gebyrene er meget konkurransedyktige. På meg virker det som om det eneste jeg trenger for å få i gang en betalingsløsning ved hjelp av PayPal er å registere meg.

 

Hva er ulempen med PayPal som betalingsløsning i nettbutikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulempen med PayPal er at de ikke er særlig seriøse ovenfor selgere. Med det mener jeg at om en kunde vil ta pengene tilbake etter at du har levert en vare/tjeneste (dvs svindle deg), så kan kunden som regel trumfe gjennom det med PayPal ved å si at varen/tjenesten ikke er mottatt/skadet etc, uten at PayPal er særlig interessert i å la deg forsvare deg. Vær altså klar over at PayPal er 100% på kjøperen sin side om det er klage på en transaksjon (avhenger litt av land og type vare/tjeneste du selger i/til).

 

Erfaringen min er også at det er mer arbeid med "misfornøyde" kunder, pga det er meget enkelt å klage via Paypal. Dvs, om noe er galt, så kontakter ikke kunden deg, men går i stedet til paypal og trykker på en knapp (dispute), slik at du midlertidig mister pengene. Du må deretter svare kunden via paypal og rote med hele saken der før du eventuelt taper pengene for godt. Normalt ville kunden kontakte deg i stedet og la deg ordne opp, men Paypals enkle klage-muligheter gjør at kunden ofte heller går der og lager stor sak ut av det.

 

Og så er det jo alltids en fare for at Paypal bare (midlertidig) stenger kontoen din, og til og med kanskje stikker av med pengene du har stående. Finnes massevis av tilfeller hvor det har skjedd uten at selger har gjort noe galt.

 

Har selv brukt PayEx i ca 5 år, og de opptrer meget seriøst. Men som du nevner er det en del dyrere.

 

Om nettbutikken er helt ny kan det jo være en idé å begynne med PayPal siden det ikke har noen etableringskostnader, og heller bevege deg over på noe mer seriøst om det blir mye omsetning.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Nå tror jeg trådstarter tenker på PayPal sine løsninger for bedrifter.

 

Denne løsningen gir faktisk helt grei sikkerhet for selger, og kan ikke sammenlignes med med PayPal sine løsninger for privatpersoner, hvor den betydelige delen av slike tvilsomme ting foregår. Volumet i transaksjonsmengdene gjør at PayPal kan velge en annen prisprofil enn DIBS og BBS, men selve transaksjonskostnaden er ikke særlig lavere. Det er mangelen på de faste kostnadene som gjør det attraktivt for en liten virksomhet.

 

PayPal satser faktisk sterkt på å ta andeler fra aktører som DIBS, BBS og PayEx, både i Norge og andre land.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg trådstarter tenker på PayPal sine løsninger for bedrifter.

Det er det jeg også tenker på, og det gir faktisk ingen sikkerhet om du selger fra Norge.

 

Se her for Seller protection kravene. Med andre ord - selger du fra Norge taper du uansett om noen starter en dispute. Altså, alle som betaler deg trenger bare å logge på Paypal og trykke på en knapp for å få pengene tilbake etter at de har mottatt varen de betalte for. Nå er heldigvis nordmenn flest ærlige, men hvis du selger til utlandet bør du definitivt være obs på dette.

 

Jeg glemte å ta med det viktigste:

PayPal kontoer er et svært attraktivt mål for hackere, så om du selger tjenester/digitale varer vil du vil GARANTERT oppleve at noen bruker en annens konto til å betale med. Når eieren av kontoen oppdager dette tar PayPal pengene fra deg. Jeg har solgt digitale "varer" worldwide (småbeløper), og opplevde dette hver uke. Grunn nok alene til å ikke bruke PayPal - de har et kjempeproblem med hackede kontoer. Men igjen, dette er muligens ikke like vanlig i Norge, og ikke like vanlig om du selger fysiske varer som leveres til en confirmed addresse.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Takk for mange og gode svar!

 

I mitt tilfelle vil det være snakk om å selge fysiske varer til adresser i Norge. Segmentet jeg hendvender meg til vil forhåpentligvis heller ikke tiltrekke seg mange svindlere. Noe av faren ved å ha en PayPal konto i mitt tilfelle kan derfor muligens reduseres. Som Lurifaksen skriver om seriøsitet er dette noe som må vurderes. Vet at PayPal kanskje ikke virker mest seriøst, samtidig som det er noe folk har hørt om og da kanskje føler seg komfertabel med.

 

Ble litt interessert i det med klage på salg, hvor lang tid kan kjøper klage på et salg? Her bør det jo helt klart være en tidsgrense inne i bildet.

Lenke til kommentar
Ble litt interessert i det med klage på salg, hvor lang tid kan kjøper klage på et salg? Her bør det jo helt klart være en tidsgrense inne i bildet.

 

Kjøper kan klage inntil 45 dager etter kjøp hos PayPal. Tror ikke det er noen grense hos kredittkortselskapene - dvs at kjøper kan klage når som helst til kredittkortselskapet, som deretter kontakter PayPal. Det gjelder jo forsåvidt uansett betalingsleverandør, men hovedforskjellen er vel at PayPal ikke spiller på lag med deg - og dersom du taper må du i tillegg ut med $10 i gebyr til PayPal!

 

 

Men om du kun selger fysiske varer i Norge tror jeg ikke det vil være noe veldig stort problem med PayPal - jeg har i alle fall veldig sjelden problemer med nordmenn. Når det er sagt, det var faktisk en nordmann som var den frekkeste jeg har vært borti: Kjøpte og brukte den digitale varen, for så å klage og "ta" pengene tilbake uken etterpå. Måneden etter kjøpte han på nytt og gjentok samme prosedyre. To ganger kjøpte han altså en vare uten å betale for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...