Gå til innhold

Lade batteriet uten lader - Canon EOS 30D Li-Ion


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå lenge opplevd flatt batteri på mitt Canon EOS 30D. Jeg kan ikke finne batteriladeren igjen og ønsker å lade batteriet så fort som mulig. Noen som kjenner til alternative måter å lade batteriet på? Kjenner ingen som har samme kamera, men har muligheter til å trikse litt med alternative ladere.

 

Canon Li-Ion

7,4V 1390 mAh

 

Noen som har forslag til hvordan jeg kan lade batteriet uten at det tar fyr? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe batteriladere og batterier fra tredjepartsleverandører bør ikke by på store problemer. Bare pass på at det elsktrotekniske stemmer overens (A, V...), noe det nok gjør. Om de rent kvalitetsmessig når opptil produsentens orginaldeler, derimot, er vanskelig å si noe om.

 

Hvor mye vil det koste deg totalt å importere en lader fra Danmark (inkl. mva. og eventuelt fortollingsgebyr)? Er den svinbillig i utgangspunktet, så kjør på. Men hvis du må ut med et par hundrelapper kan det kanskje være ålreit å legge et par ekstra hundrelapper i en orginallader her tillands, som du vet duger like godt som den skal.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ja men ingen grunn til å betale fyrt for uoriginale batterier og ladere i Norge når du kan få det samme veldig mye billigere på eBay. Laderen som macusa linker til ovenfor koster jo under kr 40,- inklusive porto til Norge og du får batterier til ca samme pris.

 

Uoriginale batterier og ladere som selges dyrt i Norge er også produsert i Kina, akkurat som det som selges billig på eBay, og det er ingen grunn til å tro at det er noe bedre kvalitet på det som selges i Norge kontra det som selges på eBay.

 

macusa: hvordan vet du at man trenger adapter sammen med laderen du linker til, dvs hvordan vet du hvilket støpsel som sitter på den. For det går jo ikke frem hverken av annonseteksten eller bildet?

 

Forøvrig så er det min erfaring at selgere på eBay ofte legger ved nødvendig adapter for det landet du bestiller fra, det har i hvert fall sjedd meg oftere enn det motsatte, selv om det ikke har stått i annonsen.

Lenke til kommentar
macusa: hvordan vet du at man trenger adapter sammen med laderen du linker til, dvs hvordan vet du hvilket støpsel som sitter på den. For det går jo ikke frem hverken av annonseteksten eller bildet?

 

Forøvrig så er det min erfaring at selgere på eBay ofte legger ved nødvendig adapter for det landet du bestiller fra, det har i hvert fall sjedd meg oftere enn det motsatte, selv om det ikke har stått i annonsen.

 

Enkelt og grett fordi jeg har en slik selv som jeg bruker til min Canon Media Storage M80..

Det er den vanlige flate US-kontakten bakpå (utvippbar) og jeg fikk ikke med noe adapter, men når det er strømledning som skal kobles til pleier de å sende EU kontakt dersom man er fra Norge..

Personlig har jeg aldri fått med noe adapter fra US til EU noengang når jeg har kjøpt.. så kjøpte inn noen fra dealextreme..

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Det gjelder å vite hvor man skal handle. Bare et enkelt adapter i Norge koster vel fort et par-tre hundrelapper så handler man det her hjemme så kunne man like gjerne ha kjøpt laderen her og sluppet adapteret.

 

Slikt koster vel et par-tre kroner på Dealextreme, inklusive porto.

 

Men merk at denne typen elektrisk materiell nok ikke har noe Nemko stempel, om det da fortsatt finnes noen som husker hva det er. De er vel CE merket, uten at det egentlig betyr noe som helst. men det spiller vel egentlig ingen rolle da vi gjennom EØS avtalen er påtvunget elektrisk materiell som ikke holder den standarden det burde slik at dette selges fritt i Norge i dag og da kan vi like gjerne importere det samme "rasket" selv (dvs vi vet jo ikke om det er "rask" eller "sikkert" for det finnes jo ikke lengre noen som godkjenner og *tester* slike produkter) :)

Lenke til kommentar

Her er adapteren også.. om noen skulle være intressert.. $0.82 inkl. porto ;)

http://tinyurl.com/n38f4o

 

Ang. nemko og CE godkjenning så kan vell forsikkringsselskapet ved skade forskyldt av produktet teoretisk sett nekte utbetaling av forsikkring dersom det ikke er CE godkjennt.. men om det er nemko eller ei det er bare en ekstra sikkring som vi i skandinavia har.. men utenom att produktet er testet på laboratorium så har det vell ikke noe å si.. elektronikk er elektronikk.. alt feiler på ett tidspunkt.. spørsmålet er bare når.. og om produktdesignet er testet eller ei det bryr jeg meg fint lite om på en lavspenningsdings som en slik lader.. :p

Lenke til kommentar

Vel, den "lavspenningsdingsen" som du kaller laderen din har jo en høyspenningsdel også - og den er faktisk plukket inn i strømnettet ditt. Så *litt* bør du jo bry deg om hva du plugger inn der :)

 

Poenget mitt ovenfor, men som jeg ikke skrev fullt ut, var at for 10-15 år tilbake så måtte absolutt alt ekektrisk materiell som skulle selges i Norge typegodkjennes av Nemko. og en typegodkjennelse betydde at et eksemplar av produktet skulle testet i laboratoriet hos Nemko og måtte tilfredsstille de til enhver tid gjeldende krav før de ble typegodkjente.

 

Men pga regler innført i EU, som Norge er pålagt å følge gjennom EØS avtalen, så er vi nødt til å godta å selge alt som er godkjent i et EU land. og siden EU har svært slapp kontroll med elektrisk materiell (som så mye annet - eksempelvis kriminelle øst-europeere...) så kan i praksis hva som helst selges i Norge, selv om noen skulle kunne påvise at det er brannfarlig (og det har faktisk skjedd). EU har i praksis overlatt til hver enkelt produsent å stå for "selvkontroll" og det fungerer antagelig dårlig for blant annet profittsøkende Kinesiske produsenter.

 

Et CE stempel betyr i praksis ingen ting om sier i praksis nærmest ingen ting om kvaliteten på produktet som har dette stemplet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...