Gå til innhold

Speilrefleks til reise - nybegynner


Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg må først si at jeg er helt fersk på kamerafronten, hvertfall når det gjelder speilrefleks-kameraer, men i det siste har jeg virkelig fått øynene opp for foto og bilde. Og med tanke på at jeg snart skal ut å reise i den store verden, så hadde det vært fint om noen her på forumet hadde hatt noen tips til hva jeg burde se etter når det gjelder kameraer.

 

Kravene er vel at jeg får gode bilder i dagslys, også under sterkt sollys og at kameraet skal kunne fange opp gode og presise farger - om dere skjønner hva jeg mener.

Kameraet burde også være raskt og responsivt.

Det er vel kanskje en fordel at det ganske robust med tanke på at det skal være med ut på reise.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvilken prisklasse jeg burde lete i, men med tanke på min økonomi tror jeg det holder med et kamera som ligger rundt 4000kr.

 

Jeg har sett litt raskt over noen kameraer, uten å ha altfor mye greie på det, men har vel i hovedsak blitt stående igjen med Sony Alpha A-300 og Nikon D60.

 

Håper noen her har lyst å komme med hint og tips i hva jeg burde se etter i disse kameraene, eller kanskje noen helt andre. Som sagt, har ikke noen erfaringer selv, så alt hjelper!

 

=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har egentlig ikke skissert noen behov som noen av kameraene på markedet ikke dekker. Så bare kjøp det kameraet i riktig prisklasse som du synes ser finest ut og er best å holde i ;)

 

(Generelt ville jeg lagt så mye som mulig av budsjettet i optikk, men for 4000 kr får du ikke råd til noe særlig mer enn et kit uansett.)

Lenke til kommentar

"Kravene er vel at jeg får gode bilder i dagslys, også under sterkt sollys og at kameraet skal kunne fange opp gode og presise farger - om dere skjønner hva jeg mener."

 

-Selv et mobilkamera tar gode bilder i godt lys. Et kompaktkamera gjør det med glans.

 

 

" Og med tanke på at jeg snart skal ut å reise i den store verden, så hadde det vært fint om noen her på forumet hadde hatt noen tips til hva jeg burde se etter når det gjelder kameraer."

 

En reise er så mangt, og verden er ganske stor.

-Du må nesten fortelle omtrentlig hvor og hvordan du skal reise.

Det er stor forskjell på å reise på 1 ukes cruise i Karibien og å bo i ryggsekken i 6 mnd.

( Hvor mye er vil du bære? Vil du alltid ha tilgang til elektrisitet? Hvor trygt er det der du skal? Skal du bo på ett sted hele tiden? ...? )

 

 

Hvor viktig er fotografering for deg?

-Reiser du på tur for å fotografere, eller skal du fotografere på turen?

Hva liker du å ta bilder av?

 

 

Til en backpacker.

 

 

Om Canon G9 på reise: "I travel to travel, not to produce commercial-grade photography – that’s a side benefit if it happens. I have suffered one too many trips degraded by the presence of too much heavy gear hanging, both literally and figuratively, like an albatross around my neck. The compromise is that I carry light, compact cameras, which afford me a modest, core focal-length range. No tripods. No flashes. No long teles. No laptop."

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Kan anbefale Canon EOS 1000D som et billig kamera og et billig Tamron 18-200mm objektiv som dekker både vidvinkel og tele godt.

 

Har Canon 1000d selv og mener det er et bra kamera i den prisklassen du er ute etter, men har ikke testet objektivet. En del kompromisser må godtas når du skal ha vidvinkel og tele i samme linse, men du slipper å bytte linse hele tiden. Kjøp med snutebag og minnekort så har du den perfekte reisekamerat:P Prisen blir litt over 4000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...