Gå til innhold

Miniversjon av Nokia N97 på vei?


Anbefalte innlegg

Testa HTC Magic med android, har eid en HTC Touch Diamond og eier nå en Nokia N97.. androiden har jeg kun dillet med i butikken men hastigheten er ikke markant raskere enn f.eks WM eller S60.. Nokia'en lider av elendig pc software, men med litt leting og installering av beta software funker den bra. Treg i menyer? Nah, faktisk var htc touch diamond MYE tregere når du hadde 3-4 programmer kjørende.. N97'en går nå faktisk ann å bruke selv med musikk, web, email, sms og kontakt boken oppe, touchen begynte da å gispe etter luft (bruker nokia sin dedikerte email klient selv om det finnes en innebygget i sms/mms klienten).. Men begge telefoner har måttet resettes, i starten var N97 litt utrivelig, men det var min feil pga utnapping av usb ledning under oppdatering av nokia maps.. Etter litt skrubbing og reinstallering går alt helt greit.. Bugs? mja.. tja.. vanskelig å si, hverken mer eller mindre enn Diamond som kjører WM6.. Ei mer enn iphone 1.1.4 som jeg hadde før den ble stjålet.. Den telefonen jeg restartet mest var iphonen, den hang seg dersom litt slurvete programmer ble installert og kjørt.. hurra for ikke å ha en taskmanager så du kan kverke kjørende programmer..

 

Hva jeg likte best var konfigurerbarheten og kontrollen in WM6, men det går absolutt ikke freshere enn S60... Penere? det er som å diskutere utseendet på jenter.. subjektivt..

 

Tror ikke en mindre N97 hadde vært å foretrekke for min del.. men men.. Bra telefon er den uansett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Symbian er moden for en total overhaling, og den kommer. S60 vil nok forsvinne som dugg for solen, og jeg tror egentlig vi skal være glade for det.

Har ikke prøvd meg på koding for S60 siden omtrent da N70 kom ut, men det som var knot da har kanskje ikke blitt mye mindre knot siden. I tillegg har vel Symbian Signed (som tilsynelatende var nødvendig for å holde systemet under kontroll) ikke akkurat bidratt positivt til innovasjon og utviklerbredde på S60. En mulighet er dog at Nokia (og andre) vil skape en mer glidende overgang ved å bruke 5th edition som en gedigen betatest for teknologier som skal inngå i den nye plattformen. I løpet av året blir det t.eks. over 10 millioner 5800 XM i omløp, og det ville ikke sjokkere meg om det dukket opp firmware med støtte for både det ene og det andre i disse (fra overgangsutgavene Symbian^2 og Symbian^3 men ikke nødvendigvis åpenbare endringer for sluttbruker) i forkant av kommende "ikke-S60" telefoner. Ser nå at Symbian^4 ikke er planlagt spikret før 2011, så om S60 skal forsvinne som dugg for solen tror jeg vi snakker om en rimelig kjølig sommerdag... ;)

Lenke til kommentar
Testa HTC Magic med android, har eid en HTC Touch Diamond og eier nå en Nokia N97

 

Ja det blir jo korrekt å sammenligne en over ett år gammel winmobil med en splitter ny S60 telefon. Ta deg en tur og test ut en av de siste Htc telefoner, eller xperia med siste FW. De nye GUI-ene er flotte å se på, raske og ikke minst stabile.

 

Og når det gjelder multitasking, så har jo Nokia selv bevist at N97 halter ved multitasking. Min Xperia gjør ikke tegn til å bli noe tregere, selv om jeg fyrer opp alt hva jeg har installert. Men så har den dog det doble av RAM i forhold til N97, en dualcore CPU som er langt raskere enn den du finner i N97. Personlig kjører jeg Spb-mobilshell 3.01 på den, og det er raskt, stabilt og krever ikke all verden av minne.

 

Her kan man se hva som skjer når man multitasker for mye med en N97 ;)

http://www.nokiausers.net/General/Video-De...plications.html

 

Det finnes også en speedtest mellom N97 og nye Samsung Omnia HD, der Samsungen gruser Nokia på hjemmebane. Akkurat her beviser samsung at Nokia har bommet med HW i sin nye stolthet.

http://www.youtube.com/watch?v=tSTYXOpSDLA

 

Så neste gang Nokiafansen roper om manglende multitasking i iPhone, så vil jeg si at de kaster stein i glasshus.

Endret av poe
Lenke til kommentar
Så neste gang Nokiafansen roper om manglende multitasking i iPhone, så vil jeg si at de kaster stein i glasshus.

 

Tja... Nå har jeg multitasket MYE med N82 og det har da fungert feilfritt, N97 er fortsatt rimelig ny og en firmware oppdattering eller to gjør nok susen. Du sammenligner jo selv med en Xperia med NYESTE firmware, og den telefonen har jo vært ute "litt" lenger enn N97...

Lenke til kommentar
Så neste gang Nokiafansen roper om manglende multitasking i iPhone, så vil jeg si at de kaster stein i glasshus.

 

Tja... Nå har jeg multitasket MYE med N82 og det har da fungert feilfritt, N97 er fortsatt rimelig ny og en firmware oppdattering eller to gjør nok susen. Du sammenligner jo selv med en Xperia med NYESTE firmware, og den telefonen har jo vært ute "litt" lenger enn N97...

 

Nja, Xperia hadde HW-forutsetninger fra dag en. N97 har ikke det. N82 har jeg selv innehatt, og hvis du mener multitasking fungerte feilfritt på den, tror jeg ikke du og jeg er enige om hva skikkelig multitasking er.

Lenke til kommentar
Det finnes også en speedtest mellom N97 og nye Samsung Omnia HD, der Samsungen gruser Nokia på hjemmebane. Akkurat her beviser samsung at Nokia har bommet med HW i sin nye stolthet.

 

Etter det jeg har lest om Omnia HD, så gruser Samsung _alt_ av toppmodeller. Er det Nokia som bommer om noen lager en telefon som er "bedre" enn alle konkurrenter? Det synes egentlig ikke jeg.

 

Derimot synes jeg faktisk at Nokia bommer på smarttelefonmarkedet, men mer som en helhet enn pga. at Omnia HD gruser N97.

 

Vil også si at den framtidige Xperia X3 ser ut til å skulle skille seg ut i toppen av lista, noe N97 vel egentlig ikke gjør.

 

For Nokias skyld håper jeg at Rover kommer både raskt og markedsføres bredt, ellers tror jeg de sliter i high end utover 2010.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
[

 

Etter det jeg har lest om Omnia HD, så gruser Samsung _alt_ av toppmodeller. Er det Nokia som bommer om noen lager en telefon som er "bedre" enn alle konkurrenter? Det synes egentlig ikke jeg.

 

Hvis du beveger deg utenfor amobil, så vil du oppdage at Samsung sin Omnia ikke er så totalt overlegen alt annet av smarte telefoner. Men amobil har alltid hatt en forkjærlighet for Nokia, og når Samsung sin toppmodell er utstyrt med OS fra Nokia, ja da sier det seg selv hva amobil mener.

 

Omnia er helt sikkert en bra telefon, håper jeg får testet den snart, men at den er overlegen den nye HTC touch pro 2 stiller jeg meg sterkt tvilende til.

 

Så svaret mitt blir vel; nei Samsung Omnia er ikke overlegen alle konkurrenter, uansett om amobil måtte mene(les:håpe) det. Men at den har HW som det ryker av, ja der er jeg enig. Men overlegen FW?, tja jeg stiller meg tvilende...

Endret av poe
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...