Gå til innhold

Trådløs router til trådløs router?


Anbefalte innlegg

Jeg har koblet til bærbaren til WRT54G gjennom en av LAN inngangene (de man skal få internett fra).

 

Koble inn internett? Skal du ikke få "internett" trådløst fra DIR-655? Hvilke andre "internett" er det du vil "koble inn"?

 

Og - hvis du ikke er sikker på om WRT54G virker, hva med å konfigurerer den som en vanlig trådløs router, koble den direkte til internett (- koble ut DIR-655 midlertidig -), og se om du får den til å fungerer da. Hvis den gjør det, så vet du i det minste at det ikke er noen hardwarefeil på den.

 

Det jeg mener er at den trådløse som får internett fra min DIR-655 skal ha mulighet til å ha kablet internett også, siden jeg skal koble til IP telefon på den ethernet bridge jeg evt. skal kjøpe.

 

 

Lurer på om denne har en inngang jeg kan koble IP telefonen mot?

 

Ser etter en slags forsterker som man kan ha kablet internett gjennom.

 

 

 

Prøvde forresten å koble WRT54G med kabel inn i min D-Link og fikk internett gjennom WRT54G trådløst.. Så det må være at jeg ikke klarer å søke etter internett med den WW-WRT tingen. Men nå har jeg problemer med å koble meg lokalt til den uten tilgang til internett kabel i.. Skjønner ikke helt hvofor, det funket helt fint i går.

Endret av Anixion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har koblet til bærbaren til WRT54G gjennom en av LAN inngangene (de man skal få internett fra).

 

Koble inn internett? Skal du ikke få "internett" trådløst fra DIR-655? Hvilke andre "internett" er det du vil "koble inn"?

 

Og - hvis du ikke er sikker på om WRT54G virker, hva med å konfigurerer den som en vanlig trådløs router, koble den direkte til internett (- koble ut DIR-655 midlertidig -), og se om du får den til å fungerer da. Hvis den gjør det, så vet du i det minste at det ikke er noen hardwarefeil på den.

 

Det jeg mener er at den trådløse som får internett fra min DIR-655 skal ha mulighet til å ha kablet internett også, siden jeg skal koble til IP telefon på den ethernet bridge jeg evt. skal kjøpe.

Aha. Det du kaller "inngang" er det jeg ville kalt "utgang" på routeren. (Og da ser jeg på retningen data strømmer fra internett og inn til maskinen.)

 

 

Lurer på om denne har en inngang jeg kan koble IP telefonen mot?

 

Ser etter en slags forsterker som man kan ha kablet internett gjennom.

Det du linker til der er et trådløst aksesspunkt AP), og det virker motsatt av det du er ute etter: Her må du koble AP'et til et lokalnett (med internettilgang) via kabel, og så kan du koble PC'en til AP'et trådløst.

 

Du er ute etter noe som kan motta signaler trådløst fra din D-Link og tillate PC'er osv. å koble seg til denne dingsen med kabel, og der kan du bruke en Ethernet Bridge som jeg linket til på forrige side. Eller få WRT54G til å virke ...

 

Prøvde forresten å koble WRT54G med kabel inn i min D-Link og fikk internett gjennom WRT54G trådløst.. Så det må være at jeg ikke klarer å søke etter internett med den WW-WRT tingen. Men nå har jeg problemer med å koble meg lokalt til den uten tilgang til internett kabel i.. Skjønner ikke helt hvofor, det funket helt fint i går.

 

Når man kobler nettverksutstyr til og fra er det viktig å holde tunga rett i munnen. Noen man ofte glemmer er å resette nettverkskonfigurasjonen til PC'ene innimellom. Hvis de har beholdt oppsettet fra én konfigurasjon, så er det ikke sikkert de får nettilgang med en annen konfigurasjon. Det enkleste er å restarte PC'en (og påse at man bruker automatisk IP-tildeling), men det går an å gjøre det uten restart også, hvis man vet hvor man skal skrive hva. Bruker man statisk IP-adresse (manuelt oppsett), så må man sjekke at den er riktig for den konfigurasjonen man bruker.

Lenke til kommentar
Jeg har koblet til bærbaren til WRT54G gjennom en av LAN inngangene (de man skal få internett fra).

Da jeg skrev om å koble en kabel til en LAN-port på WRT54G, så mente jeg en kabel fra en LAN-port på D-Link-routeren til en LAN-port på WRT54G.

 

På den måten får WRT54G internettilgang via kabel istedenfor via trådløst signal.

 

Hvis du nå kobler en laptop til WRT54G med kabel, så skulle du kunne ha kablet internettilgang hele veien. (Du må kanskje slå av trådløs-funksjonen i WRT54G mens du gjør dette - eller kanskje ikke.)

 

På denne måten kan du få testet switch-delen av WRT54G (- den delen av WRT54G som styrer de 4 LAN-portene -). Men det er jo ikke noe endelig løsning - du ønsker jo fortsatt å overføre trådløse signaler fra D-Link til WRT54G, men det kan være et ledd i å finne ut om all hardware på WRT54G fungerer slik den skal.

Lenke til kommentar

Det ser ut som min WRT54G ikke funker lenger plutselig.. Får uidentifisert internett når jeg kobler til fra bærbaren til WRT54G kablet (kommer meg ikke inn på lokal internett engang). Så jeg får ta meg og kjøpe et Ethernet Bridge (som skal koble til DIR-655 trådløst og deretter skal kunne koble seg opp mot internett trådløst og kablet, hvis jeg har forstått det riktig).

 

Tusen takk for hjelpen så langt ihvertfall. Må si dette er noe av mest forvirrende jeg har vært borti før..

 

Forresten, den linken du ga meg så var det to ethernet bridge, mens resten av AP men jeg kan ikke se om det er en kablet internett utgang på de. Er Wireless AP det samme jeg er ute etter?

Et lite spørsmål til, de ethernet bridge sender vel trådløs internett videre? (At signalet blir forsterket på en eller annen måte).

Sett på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446744 tror det vil dekke mine behov? Eneste minuset er vel prisen, men sikkert verdt det? Og hvis jeg har sett riktig så sender ikke den nettet videre trådløst? Men dette er egentlig ikke første prioriteten min.

Endret av Anixion
Lenke til kommentar
Det ser ut som min WRT54G ikke funker lenger plutselig.. Får uidentifisert internett når jeg kobler til fra bærbaren til WRT54G kablet (kommer meg ikke inn på lokal internett engang). Så jeg får ta meg og kjøpe et Ethernet Bridge (som skal koble til DIR-655 trådløst og deretter skal kunne koble seg opp mot internett trådløst og kablet, hvis jeg har forstått det riktig).

 

Tusen takk for hjelpen så langt ihvertfall. Må si dette er noe av mest forvirrende jeg har vært borti før..

 

Forresten, den linken du ga meg så var det to ethernet bridge, mens resten av AP men jeg kan ikke se om det er en kablet internett utgang på de. Er Wireless AP det samme jeg er ute etter?

Nei, det var de to Ethernet Bridges jeg tenkte på.

Men: De kan bare brukes til å koble én PC til internett. (Kabel fra PC til Bridge, trådløst videre til D-Link router.) Og jeg tror ikke du kan koble deg trådløst til en Ethernet Bridge med en laptop - du må bruke kabel. Dermed vil ikke en slik Ethernet Bridge kunne gjøre alt det du er ute etter.

 

Et lite spørsmål til, de ethernet bridge sender vel trådløs internett videre? (At signalet blir forsterket på en eller annen måte).

Dessverre, nei.

Sett på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446744 tror det vil dekke mine behov? Eneste minuset er vel prisen, men sikkert verdt det? Og hvis jeg har sett riktig så sender ikke den nettet videre trådløst? Men dette er egentlig ikke første prioriteten min.

Det ser ut som om denne (D-Link DAP-1522) kan brukes enten som trådløst aksesspunkt eller som ethernet bridge, og det er vel sistnevnte du er ute etter. Jeg finner ingen informasjon om at den forsterker trådløssignalene når du bruker den som bridge, så det er vel rimelig å anta at den ikke støtter det.

 

Den mest fleksible løsningen ville du nok oppnådd med en frisk WRT54G og DD-WRT firmware, men hvis du ikke får det til å virke .... (Jeg har en WRT54GL selv som jeg har vurdert å gjøre dette med, men tiden har ikke strukket til.)

Lenke til kommentar
god dag, jeg har ett slikt dd-wrt system hjemme som meg men det virker ikke med windows 7 på dataen, finner ikke DNS står det men jeg på PC med XP på så er det ikke noe problem. noen som har vært utfor samme problemet?

Kanskje et tips å disable IPv6 under nettverkstilkoblingen du bruker.

Enkelte maskiner har trøbbel med Vista og IPv6 hvertfall.

Alternativt kan du prøve å legge inn DNS manuelt på datamaskinen.

Lenke til kommentar

Vel, det viktigste er at jeg kan ha en dings i huset til onkelen min som kan få inn internett trådløst gjennom min router, som tegningen til DD-WRT viser. Trenger ikke å kunne koble det videre trådløst, men jeg må kunne koble til pc og IP-telefon i denne dingsen..

 

Det jeg ikke skjønte da jeg kunne confige DD-WRT var hvordan man kunne hentet internetten.. Det sto at jeg skulle trykke på Site et eller annet, også Join nettverket mitt. Men ingenting skjedde..

Hadde en av dere giddet å hjelpe meg med dette over msn ellerno? Kan anskaffe meg en ny WRT54G router hvis jeg ikke får noe liv i den jeg allerede har.

 

Skal prøve å instalere firmwaren på nytt hvis jeg får koblet den opp mot pc'en min når jeg får tid, kanskje det er firmwaren som det er noe galt med.

Endret av Anixion
Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønte da jeg kunne confige DD-WRT var hvordan man kunne hentet internetten.. Det sto at jeg skulle trykke på Site et eller annet, også Join nettverket mitt. Men ingenting skjedde..

Hadde en av dere giddet å hjelpe meg med dette over msn ellerno? Kan anskaffe meg en ny WRT54G router hvis jeg ikke får noe liv i den jeg allerede har.

 

Skal prøve å instalere firmwaren på nytt hvis jeg får koblet den opp mot pc'en min når jeg får tid, kanskje det er firmwaren som det er noe galt med.

Jeg har ikke gjort dette selv ennå - og vet ikke når jeg skal få tid til det -, så da er det litt håpløst å ta på seg å forklare noen andre gangen gjennom oppsettet, dessverre.

 

Og uten å ville pushe noen som helst i noen spesiell retning kan jeg nevne at en viss nettbutikk har WRT54GL på tilbud denne uken (450 kr.)

Lenke til kommentar

Tror jeg nesten må skaffe meg en ny router. Står "Uidentifisert nettverk" når jeg har den kablet til. Dessuten så kommer og går internetten til DIR-655 under "Wireless Nodes" og under Access Point & Clients. Tipper jeg har fått koblet den til Linksys routeren, men at Linksys routeren nekter å koble seg opp mot internett (lyser ikke på Internett på routeren ihvertfall".

 

Men veldig surt om jeg ikke får det til selvom jeg anskaffer meg en ny router.. Siden det er ikke jeg som skal ha dette, men onkelen min.

Endret av Anixion
Lenke til kommentar

Tror jeg gav de en link til siste stabile DD-WRT lengre oppe. Bare legg den inn og se hva som skjer.

Som tildligere nevnt så skal det holde å:

1. Sette den i Client_Bridge i stedet for aksesspunkt.

2. Sette ipadresse i samme subnett som den andre routeren

F.eks 192.168.0.2 og gateway + DNS 192.168.0.1

 

Deretter bruker du "survey" til å søke opp tilgjengelige nettverk.

Da skal du få opp en liste over nettverk i nærområdet inkl. DIR-655

Velg så å koble deg til DIR-655 og velg samme kryptering og nøkkel dersom du bruker det.

 

Hvis du nå restarter router (slå av og på) og fornyer ipadressen til PC med nettverkskabel i WRT54G, så skal du ha internett og kunne logge deg på http://192.168.0.1

 

EDIT: Når det gjelder kjøp av router så får han som skal bruke den betale regningen. Det er ikke sånn at den som gjør jobben gratis også skal ha økonomisk risiko om det ikke fungerer... :)

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det stemmer, la til: http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/down.php?pa...%2FWRT54G_v2.2/

 

Har satt routeren i Client_Bridge, men skjønner ikke helt hva du mener "Sette ipadresse i samme subnett som den andre routeren

F.eks 192.168.0.2 og gateway + DNS 192.168.0.1"

Men har satt Gateway og Local DNS til 192.168.0.1 (som er den samme som DIR-655) Local IP adersse er på 192.168.0.2

 

Finnes det en annen måte å koble til internett enn survey? Det visste jeg ikke.. Men det spiller vel ingen rolle når routeren ikke vil samarbeide. Har sjekket om det er samme kryptering, SSID og nøkkel.

 

 

 

Det stemmer at han skal betale for routeren, men litt kjipt alikevel da. Men kan si at han har alikevel har bruk for et trådløst router :p Dessuten er det jo han som skal bruke internetten våres (han får betale halve summen hver mnd hvis jeg får det til).

 

Takk for hjelpen så langt ihvertfall! Må si at det finnes mange hjelpsomme personer i forumet.

Endret av Anixion
Lenke til kommentar

Har nå fått den nye routeren min, og prøvd å konfigere som tegningen viser, men har fortsatt ikke klart å få nett på routeren min.. På Wireless Security så har jeg

konfigert helt likt som DIR-655.. Så skjønner ikke helt hva jeg gjør feil.

 

 

 

Edit: Ser ut som DIR-655 har kommet under Wireless Nodes, men har fortsatt ikke klart å få internett. I teorien så skulle jeg også kunne koble meg til Linksys sin router gjennom DIR-655 og motsatt? At Linksys kan koble til 192.168.0.1 (DIR-655 sin) og 192.168.0.2 (Linksys sin) Men dette får jeg ikke til..

Endret av Anixion
Lenke til kommentar

Du må som nevnt tidligere bruke samme ip-område på begge routerene. Foreslår at du bruker 192.168.0.1 på DIR-655 og 192.168.0.2 på WRT54GL og gateway 192.168.0.1.

Du skal deretter kunne koble deg opp mot WRT54GL med http://192.168.0.1

 

Ikke gå videre før du har fått det til.

 

Det åpne nettverket du finner kan være gjestenettverket ditt (DIR-655 støtter to trådløsnett, det ene er gjestenettverk). Du skal finne ditt eget på kanal 6 også hvis det ikke har skjult SSID! Du skal se de selv om de er krypterte. Pass på at du ikke velger N-only som hastighet på DIR-655.

Lenke til kommentar

Det er Local IP adresse som er det samme som router IPen?? Det er 192.168.0.1 på DIR-655 og 192.168.0.2 på Linksys. Gateaway og Local DNS er 192.168.0.1 på Linksys (vet ikke hvordan jeg sjekker dette på DIR-655). Jeg kommer meg ikke på control panel på Linksys med 192.168.0.1 som du sier, men på 192.168.0.2.

 

Gjestenettverket er slått av, så tviler det er netverket den finner. Og Nettwork mode er satt på Mixed 802.11g and 802.11b, derfor har satt Wireless Network Mode til Mixed på dd-wrt

 

Har sjekket på loggen på D-Link og der finner jeg:

[iNFO] Sat Aug 15 20:21:32 2009 Hjemme: Wireless system with MAC address *** disconnected for reason: Received Deauthentication

[iNFO] Sat Aug 15 20:21:32 2009 Hjemme: Wireless system with MAC address *** associated

[iNFO] Sat Aug 15 20:09:17 2009 Hjemme: Wireless system with MAC address *** associated

[iNFO] Sat Aug 15 20:09:17 2009 Above message repeated 1 times

[iNFO] Sat Aug 15 20:09:16 2009 Hjemme: Wireless system with MAC address *** disconnected for reason: Authentication Failed

 

*** er MAC adressen til Linksys

Endret av Anixion
Lenke til kommentar

Ser ut til at du har riktige ipadresser (DIR-655 er satt opp med samme gateway & IP= 192.168.0.1 som default).

Det er også naturlig at du greier å logge deg inn på 192.168.0.2 som er WRT54GL med kabel.

 

Problemet er kommunikasjonen mellom de to.

Du må hvertfall finne ut om du prøver å koble deg opp mot din egen DIR-655 i første omgang.

Foreslår at du logger inn på DIR-655 direkte fra PC og setter den opp med unik SSID på trådløsnettet. Feks test1234 og så slår du av krypteringen og lagrer.

 

Prøv så å søke opp test1234 med Linksysrouteren i client_bridge og koble deg til uten kryptering.

 

Prøv så å koble PC med kabel til Linksys og prøv å koble deg til http://192.168.0.1. Lykkes dette så fungerer trådløsforbindelsen mellom routerne. Prøv så internett http:://vg.no

 

Går dette kan du forsøke å kryptere likt i begge ender.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg skulle sette WRT54GL som Repeater Bridge? (Siden jeg også vil at den Linksys skal være trådløs router i tillegg?

 

Satt på på Guest nettverket på D-Link og haket av "Enable Routing Between Zones:". Og jeg har nå klart å få nett både kablet og trådløst gjennom Linksys.

 

Spørsmålet nå er om jeg skal bruke gjestenettverket uten kryptering, eller om jeg skal bruke hovednettverket og prøve og få til kryptering? Tror jeg leste et sted på DD-WRT at DD-WRT sliter med WPA2 kryptering, men er ikke hundre prosent sikker. Er ikke helt krise at jeg ikke får til krpytering, men selvfølgelig er det det beste.

 

Er veldig glad at jeg endelig har fått til dette etter flere dager med prøving uten hell!

 

 

Edit: Satt på kryptering på Gjestenettverket, og tok de samme innstillingene på DD-WRT, også krypterte jeg det trådløse på Linksys, og det ser ut som det fungerer nå!

Tusen takk!

Endret av Anixion
Lenke til kommentar
Edit: Satt på kryptering på Gjestenettverket, og tok de samme innstillingene på DD-WRT, også krypterte jeg det trådløse på Linksys, og det ser ut som det fungerer nå!

Tusen takk!

Høres bra ut det! Det er noen ganger man må fikle litt før det fungerer. Jeg har hvertfall opplevd at man må restarte routeren før det fungerer skikkelig.

Skal han ha trådløs forbindelse til WRT54GL så må den settes opp etter tegningen men med 192.168.0.x adresser. Med client_bridge så fungerer det fra kablet_lan.

 

Du bør i utgangspunktet ha skille mellom gjest og vanlig trådløsnett. Unntaket er dersom dere ønsker å dele mediaserver eller noe. Det er klart sikrere om andre kun får tilgang til internett!

Tror det var problemer med WPA og DD-WRT tidligere, men forhåpentligvist er det løst nå.

Det er jo bare å prøve!

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det tidvis begredelige været i helgen åpnet opp for litt WRT54-tukling, og jammen fikk jeg det ikke til på andre forsøk! Jeg fikk koblet meg trådløst til mitt gamle 3Com AP med WPA-kyptering og oppnådde (naturlig nok) det sterkeste signalet jeg noen gang har sett. (Men det er sjelden jeg sitter en drøy meter unna AP'et, så ..)

 

Feilen (- en av dem? -) jeg gjorde i det første forsøket var at jeg tenkte jeg kunne klare meg uten kryptering for forbindelsen fra laptop til WRT54, så lenge jeg hadde satt opp WPA-krypteringen mellom WRT54 og 3Com AP. Men det gir jo ingen mening. Laptopen så den nye SSID'en (fra WRT54) og jeg klarte å koble meg opp radio-messig sett, men jeg fikk ikke tildelt noen IP-adresse. Jeg har inne på tanken om at WRT54 trengte en DHCP-server for de klientene som koblet seg opp mot den, men alle DHCP-settings forsvinner jo fra DD-WRT-sidene når man setter WRT54 i den modus som her skal brukes.

 

For forsøk #2 startet jeg helt fra scratch og kom altså i mål, men det er mulig det hadde vært nok å legge inn kryptering for WRT54-laptop-linken. Uansett, det virket!

 

Slektninger med dårlig WiFi-dekning i huset kan snart vente seg besøk ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...