Gå til innhold

Kometer, bringer liv ?


Anbefalte innlegg

Og en annen ting jeg lurer på, hva er det som får kometene til å plutselig forlate banen sin ytterst i solsystemet og sette kurs mot jorden?

 

Det blir jo nesten det samme som om jorden skulle plutselig gå ut av banen sin og endre kurs slik at den flyr utover i galaksen?

Kometene går i noe mer kaotiske baner, så de kolliderer med hverandre, og slik kan en av dem i ny og ne sette kurs for jorda. Hadde jorda hatt selskap av et stort legeme til i nesten samme bane som oss, som krysset vår bane av og til, kunne vel i prinsippet jorda endret sin bane også.

Jeg tror forresten du husker litt feil ang kometene. De er vel omtrent like gamle som solsystemet (og er da rester fra dannelsen av det), ikke like gamle som big bang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så på en dokumentar sent i går kveld hvor det var bevis at en meteoritt bestående av en del jern og et stoff jeg ikke husker, men som visstnok var veldig vanlig i større meteoritter skaper aminosyrer i sammenstøtet med fuktigheten på jorden.

 

Jeg er ikke verdens mest opplyste innenfor temaet, men er ikke aminosyrer sagt å være blant de mest sannsynlige teoriene for hvordan vi kom til? Isåfall gjør jo det meteoritt-teorien mer sannsynlig.

Lenke til kommentar

Det var snakk om at når meteorer som inneholdt jern og noen flere stoffer kolliderte med jorda kunne det skape aminosyrer. Husker ikke helt hva de sa, men jeg husker iallefall at jeg ble litt forbløffet over at aminosyrer kunne skapes ved kollisjoner av meteorer/kometer.

 

Direct from the Moon heter forøvrig dokumentaren. Husker ikke når i filmen de forteller om dette, men den er grei å se på uansett så om man har 45 minutter til overs er den ikke det verste en kan bruke tiden sin på.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett bare mer logisk enn at livet bare "poppet" opp her på jorda.

Vel, livet må jo ha "poppet" opp ett eller annet sted. Hva gjør at jorda er noe mindre logisk utgangspunkt enn noe annet sted?

 

Fordi vi vet at det er liv på denne planeten og at liv trenger sollys. For at liv skulle ha kommet fra et annet sted må det da ha evt ha vært fra en annen planet i dette eller et annet solsystem. Det nærmeste solsystemet er langt unna. Liv må isåfall ha kommet fra en annen planet i vårt solsystem. Hvor sannsnynlig er det?

 

EDIT: Det er mer logisk at det er fra jorda.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Jeg tviler også sterkt på at liv har kommet på andre planeter, men det som derimot kan ha skjedd er at kometer som har krasjet med jorden har inneholdt byggeklossene til liv og sluppet dette ned på jorden, så har liv begynt å blomstre opp pga stoffene som kometene brakte med seg.

Kometene befruktet jorden ^^

Lenke til kommentar
mars er nok for kaldt kan jeg tenke meg, gjennomsnittlig temp ligger på 53 minusgrader.

Mars har ikke alltid vært slik den er nå. Det er bevist merker etter flytende vann på store deler av planetens overflate og det er grunner til å tro at den både hadde en tykkere atmosfære og mer vennlig klima.

Lenke til kommentar
mars er nok for kaldt kan jeg tenke meg, gjennomsnittlig temp ligger på 53 minusgrader.

Mars har ikke alltid vært slik den er nå. Det er bevist merker etter flytende vann på store deler av planetens overflate og det er grunner til å tro at den både hadde en tykkere atmosfære og mer vennlig klima.

forsåvidt sant det, men fortsatt liten tvil om at det har kunnet være liv der, tror jeg da, men nå er ikke jeg en astronom så aner ikke, hehe

Lenke til kommentar
mars er nok for kaldt kan jeg tenke meg, gjennomsnittlig temp ligger på 53 minusgrader.

Mars har ikke alltid vært slik den er nå. Det er bevist merker etter flytende vann på store deler av planetens overflate og det er grunner til å tro at den både hadde en tykkere atmosfære og mer vennlig klima.

forsåvidt sant det, men fortsatt liten tvil om at det har kunnet være liv der, tror jeg da, men nå er ikke jeg en astronom så aner ikke, hehe

 

Det er ihvertfall tvilsomt at liv kan ha oppstått under de tilstandene som er på mars nå. Men det vet man ikke nok om. I tillegg så kan det ha vært annerledes tidligere i mars sin historie. Eller enda bedre, en komet fra jorda til mars med liv!

Lenke til kommentar
Fordi vi vet at det er liv på denne planeten og at liv trenger sollys. For at liv skulle ha kommet fra et annet sted må det da ha evt ha vært fra en annen planet i dette eller et annet solsystem. Det nærmeste solsystemet er langt unna. Liv må isåfall ha kommet fra en annen planet i vårt solsystem. Hvor sannsnynlig er det?

 

EDIT: Det er mer logisk at det er fra jorda.

Har du hørt om ekstremofiler ? De krever ikke sollys, ikke oksygen og ikke næring i den form vi kjenner det. De overlever i både meget høye og meget lave temperaturer. Flere former kan i tillegg danne sporer som kan være inaktive i enormt mange år, så at det har kommet fra et annet solsystem er egentlig teoretisk mulig.

 

Men ja, enig i at det er mer logisk at livet oppstod på jorden :)

Lenke til kommentar

Det er tvilsomt, men det er faktisk muligheter for at det er liv på mars, forskere på jorden forsker etter iv på de mest ugjestmilde stedene på planeten og der har de faktisk funnet liv, både dypt inn i grotter uten tillgang til lys, på havets dyp ved lavastrømmer, ved lavastrømmer over havoverflaten der det blant annet er overflod av svovel og andre giftige stoffer og de har funnet liv på de mest ubeskyttende stedene for uv stråling, da snakker vi rimelig høy uv stråling.

Det er merkverdig at de har funnet liv på disse stedene og i og med at dem har gjort det så er kjangsen der for at det finnes liv på mars.

En mulighet er jo at mars en gang i tiden var like frodig som jorden, men så døde planeten ut.

Det har vært vann på mars, men jeg er ikke sikker på om de har funnet vann der nå?

Mener å huske at det kom dugg på den ene roboten og dugg er jo vann... men meget mulig at jeg husker feil.

Lenke til kommentar

Det er store områder ved polene som ikke er så veldig ulike polene på jorden. De har altså masse is. Dessuten har man ved hjelp av satellittbilder sett at enkelte områder har forandret seg siden sist man tok bilder der og at mønsteret som er igjen minner om vannfoflytning. Husk at kun fordi det ikke er annet enn is på overflaten betyr ikke det at det ikke finnes vann under jorden. Mars har tross alt også en varm kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...