Gå til innhold

Asrock NetTop ION 330 bytte vifte?


Anbefalte innlegg

Har en Asrock NetTop ION 330 som jeg gjerne kunne tenkt meg å ha byttet vifte på for å få den nesten lydløs.. Noen som har gjort dette? Evt hvor fikk dere viftene fra / pris?

 

Er godt fornøyd med maskinen eneste jeg har å utsette er de "26desibelene" som kommer fra maskinen.

 

Ja, jeg har oppdatert til den nyeste bios'n også .. tror den sluttet med .14 ..

 

Kjører:

- Ubuntu 9.04

- XBMC

- HDMI -> LCD-TV

- Optisk -> Forsterker

- iPhone XBMC remote (anbefales .. vel verdt 17 kr )

 

Har også send mail til Multicom for å høre om de har noen tips til bytting av vifte .. Tenker mest på cpu-ciften siden den er minst og bråker mest.

 

Vurderer også å fjerne dvd-brenneren for å frigjøre mer plass slik at jeg får plass til en større vifte..

Endret av plexus81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du bilder av hvordan det ser ut under topplokket?

 

Her er en video..

 

På bildet er det 2 heatsink'r .. en liten og en stor.. Den store er for NVIDIA chip-settet og den lille er for Atom CPU. Du ser den lille helt på slutten nærmeste til venstre/bunn av bildet..

Endret av plexus81
Lenke til kommentar

I videoen ser jeg kun en vifte (kabinettviften). Den er 50x50x20 mm.

Hvordan er denne festet? Hva slags støy kommer det fra den ? (vibrasjon fra kabinettet? kulelagerstøy? eller går den for fort?).

 

Vibrasjon fra kabinettet:

Du kan feste viftene med silikonfester i stedet for skruer:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334030

 

Kulelagerstøy:

Bytt ut vifta med vifte med børsteløs motor.

Finner ikke noen vifter som er 50x50x20: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16835119054

 

Kanskje det er plass til 60mm vifte?

 

Hastighet på viften:

Reguleres med en spenningsregulator:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=118053

Lenke til kommentar
I videoen ser jeg kun en vifte (kabinettviften). Den er 50x50x20 mm.

Hvordan er denne festet? Hva slags støy kommer det fra den ? (vibrasjon fra kabinettet? kulelagerstøy? eller går den for fort?).

 

Takk for svar.. Det er 2 vifter i maskinen. Hvis du ser på Youtube filmen og spoler til 26 sek. så kan du se den. Den vil befinne seg helt i bunnen av bildet. Den er ganske så liten og står på høykant ..

 

Lite kabinettstøy fra maskinen ..

Lenke til kommentar

Fikk svar fra Multicom og størrelsene på viftene er :

- 5 x 5 cm

- 3 x 3 cm

 

Nesten så at jeg vurderer å modde boksen min skikkelig, ved å skjære ut hull i topplokket og putte inn enn 180mm vifte istede.. vil tippe den flytter mye mer luft enn hva de to viftene klarer så da kan jeg sette opp cpu'n fra 1,6 til 2,1 GHz :) Kommer tilbake til deg om det er plass for en vifte over maskinen..

Lenke til kommentar

Dessverre er iPhonen min stappfull så bildene jeg tok ble ikke lagret.. Det jeg har gjort er å skru av topplokket, fjernet brønnene som dvd-brenneren og disken er i og lagt en 120mm vifte ned i selve boksen. Selve viften ligger fint oppe på kjøleribbene og disken som jeg plasserte fint ved siden av ribbene. Jeg har kjørt maskinen ganske hardt nå (load >65%) og jeg ligger på rundt 48 grader noe som jeg er fornøyd med. Støyen fra maskinen er også blitt bedre. Dessverre så ser ikke boksen like fin ut men støyen har blitt akseptabelt.

 

Skal poste et bilde den dagen jeg får tatt et bilde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...