Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

strømmåler til bil


Nstin

Anbefalte innlegg

Heisann

 

jeg skulle likt å hatt en slags måler inne i bilen som viser hvor mye strøm bilen har igjen. helst en som viser hvor mye strøm det er på bilen i bars og som også viser hvor mye strøm det må være for å få startet bilen.

 

finnes det noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slikt er ikke mulig å få til pga belastningen og kapasiteten på batteriet er for mye varierende. Ja, du kan sette inn en spenningsmåler som kan gi deg en verdi som 9V eller 13V, men uansett må du analysere det basert på belastning, lading, temperatur samt den generelle tilstanden til batteriet for å i det hele tatt kunne ca.-beregne deg frem til hva det betyr.

 

Eksempelvis:

Et batteri fullladet med lader tilkoblet ligger på ca. 14.5V.

Et fulladet batteri uten belasting ligger på ca. 13V.

Et fulladet batteri med moderat belastning ligger på 12V.

Et fulladet batteri med maks belastning ligger på ca. 10V.

 

Et tomt batteri uten belastning kan ligge på alt fra 9V til 13V, typisk rundt 12,5V.

Et tomt batteri med moderat belastning ligger på 8-9V.

Et tomt batteri med maks belastning kan ligge helt ned mot 0V.

 

Hva du trenger av spenning for å starte motoren avhenger av belastning, temperatur, tilstanden, dvs. kapasiteten til batteriet og ikke minst tilstanden til kablene som går til startmotoren. Det er ikke mulig å nøyaktig nok måle det med spenning uten å bruke en bestemt belastning, som da betyr at måleren må koble fra all annen belastning under måling, som da er totalt urealistisk.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir overrasket over hvor mange variabler som spiller inn.

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg vil montere ekstralys på bilen min og jeg ville ha en måler som kan fortelle meg når jeg må skru av lysene før jeg går tom for strøm. Sånn at jeg slipper å stå der med flatt batteri når jeg skal kjøre videre.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre da, dersom belastningen ikke er veldig stor, er å kjøpe en slik "dings" som du kobler mellom lysene og batteriet. De selges som sigarettenneradaptre med hankjønn i ene enden og hunkjøn i den andre enden. De kutter når spenningen går ned til et visst nivå. Så lenge du ikke har annen belastning samtidig eller har veldig dårlig batteri fungerer de nok greit.

Lenke til kommentar

kunne du forklart litt nærmere hvordan den forteller meg når jeg må skru av lysene?

 

og av ren nysgjerrighet, i den gamle lastebilen min var den en "strømmåler" som vise meg hvor mye strøm det var på batteriene når bilen sto i ro i form av bars, da kunne jeg se hvor mye strøm jeg hadde igjen etter å ha stått i ro i noen timer med radioen på og lysene inne i bilen på, hvorfor gikk det på lastebilen og ikke på en personbil?

Lenke til kommentar

aha, det hadde jo vært ganske så greit å hatt, siden jeg vil helst slippe å stå der uten strøm på batteriet etter jeg vist frem de "kule" lysene mine :)

 

Men fungerer det annerledes på arbeidslys? åssen veit folk som bruker det når de må skru de av sånn at de har nok strøm til å få startet bilen?

Lenke til kommentar
Men fungerer det annerledes på arbeidslys? åssen veit folk som bruker det når de må skru de av sånn at de har nok strøm til å få startet bilen?

 

Intuisjon -eller mest vanlig; man (prøver å) la være å bruke lys og elektriske duppeditter når motoren ikke går.. De litt mer avanserte entusiastene har et ekstra batteri til ekstrautstyret. (vanlig på f.eks. offroad-ekspedisjonskjøretøyer) Disse er koblet slik at begge lades når motoren går (og helst slik at startbatteriet blir ladet opp først), og ekstrautstyret ikke kan tappe startbatteriet. Google "Split charge system".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...