Gå til innhold

[Løst]Buypass fungerer ikke i Win7 - 64bit?


Anbefalte innlegg

Har en Omnikey 3021 kortleser og ett smartkort fra Norsk tipping.

 

Kjører for tiden Windows 7 64bit og har i den anledning installert 64bit Java og avinstallert .Net framework 3.5, samt reinstallert sistnevnte. Prøver å kjøre installasjonen til "smartkort" som finnes på buypass sine hjemmesider men får opp en denne feilmeldingen..

 

Noen som vet kuren for dette? Finner svært lite på internett og Norsk Tipping kom med lite konstruktive tilbakemeldinger.. Må jo bruke VMWARE til Vista eller XP i mens, men føler ikke dette er en permanent løsning..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, har prøvd alskens versjoner av både Java og .Net Framework ( sistnevnte omtales i feilbeskrivelsen når man googler feilmeldingen )

 

Det finnes 64bit drivere til selve leseren og den fungerer fint ... Når kortet stikkes inn søker imidlertid windows etter "Smart Card" uten å finne driver. Sjekket problemet opp på en 32bit Vista maskin, og der fungerte kortet etter at installasjonsfilen fra Buypass ( som jeg ikke får fullført ) var installert...

 

Finner ingen mapper som inneholder bare driveren heller :/

Lenke til kommentar

Som nevnt - driverene du linker til er til kortleseren. Den fungerer fint fra før.. Problemet er drivere som gjenkjenner smartkortet som føres inn i leseren ( da buypass programvaren for kortet ikke vil installeres grunnet overnevnte feilmelding )

Lenke til kommentar

Fantastisk!

 

Java versjonen som installeres ved auto-install fungerer ikke med buypass. Sjekket linken til wendigo ( tusen hjertlig takk! ) og fikk ikke opp animasjonen. Fulgte steg om å rense historikken på browseren ( bruker Firefox), og gikk deretter videre til denne siden. Fulgte deretter linken under "Java for 64-bit Internet Explorer" og lastet ned offline pakken av Java for Windows.

 

Etter install vises animasjonen og java-plugin hos altinn.no lastes inn korrekt :D

 

Takker for alle bidrag!

 

*star

Endret av Star
Lenke til kommentar

Bare hyggelig =)

 

Er ikke alltid like lett dette med 32/64bit samt nettlesere og java, men som de sier på java.com:

32bit nettleser -> 32bits javaplugin

64bit nettleser -> 64bits javaplugin

32 + 64bit nettleser -> 32 + 64bits javaplugin

 

64bits nettlesere har ikke blitt vanlig før i det siste, så dette er nok grunnen til at autoinstalleren til Buypass ikke inkluderte dette.

 

Forøvrig er Javatester en bedre java-tester, den var bare nede før i dag:

http://www.javatester.org/version.html

Lenke til kommentar
Melder meg berre inn i tråden her eg, sidan eg snart mottar mitt Buypass utstyr. Helsikens til opplegg, berre for å få utbetalt stipendet.

 

Må si meg uenig her. Har fungert stort sett fint i flere OS her, og det er mye raskere å få signert elektronisk enn det er å sende inn det brevet på sneglepost. I tillegg har man jo kortet i flere år, og som regel i hele studieperioden ..

Lenke til kommentar
Melder meg berre inn i tråden her eg, sidan eg snart mottar mitt Buypass utstyr. Helsikens til opplegg, berre for å få utbetalt stipendet.

 

Må si meg uenig her. Har fungert stort sett fint i flere OS her, og det er mye raskere å få signert elektronisk enn det er å sende inn det brevet på sneglepost. I tillegg har man jo kortet i flere år, og som regel i hele studieperioden ..

Joda, men umiddelbart er det ei sur utgift på 219,- kr for å faktisk få utbetalt stipendet. I tillegg blir det stress med forsending av lesaren og slikt no i flytteperioden. Eg tar uansett sjølvkritikk på å ikkje ha undersøkt nok på førehand.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat samme problemet på min Windows 7 x64.

Kortleseren er installert, men smartkortstøtten må oppdateres.

 

- Fjernet alle Java installasjoner

- Slettet cache ol.

- Installerte Java (prøvde både 32-bits og 64-bits)

 

Får alikevel feilmelding når jeg prøver meg på altinn.no eller norsk-tipping.no

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Fant en annen løsning på problemet; kjørte webleseren som administrator, og vips funka det. Lukket webleseren og startet den (som vanlig) med normal brukerrettigheter, og jammen meg funka det.

 

Tror buypass smartkortstøtten installeres første gang man går på en side som bruker smartkort løsningen (altinn.no og norsk-tipping.no). Men, såklart får man ikke installert noe som vanlig bruker; derfor må man kjøre webleseren i administrator modus først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...