Gå til innhold

Komponere et musikkstykke


Lapette

Anbefalte innlegg

Hei folks.

 

Tenker på å realisere en av guttedrømmene mine; å komponere en symfoni og få et stort orkester til å spille det. Har litt idèer som hvordan låta skal bli, men sliter med å velge fremgangsmåte.

Anser meg selv som en veldig musikalsk person, og tar det meste veldig greit på gehør - (Piano i 15 år osv.) -

Men kan ikke noter! - Har alltid vært han sta-fyren som ville lære alt etter øret uten å lese.

Så det jeg trenger er et program som kan spille inn MIDI fra keyboard (har bare USB inngang, og vet det blir kjipt med latency og sånn, men har ikke råd til bedre utstyr ennu). Idèelt sett leter jeg etter et program som jeg kan spille inn mange spor på, som senere viser et noteark av det jeg har spilt inn. Så jeg kan spille inn ett og ett instrument og stille dem opp mot hverandre. Helst noe gratis. Men hvis det er noe som kan kjøpes (noe som er litt under cubase og logic og protools-klassen) mottas også tips om det med takk!

 

Når det gjelder hvor jeg går videre derfra har jeg heldigvis noen tråder å trekke i - så det håper jeg at skal ordne seg! Noen som også har forslag på .. hva som hadde vært kult å skrive? :p Tenker på noe i valstakt.

 

Er det nødvendig at jeg begynner å lære meg noter, eller tror dere det lar seg gjøre?

 

Takker for svar - sorry for litt rotete innlegg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finale er nok noe for deg. Latency kan du glemme, for det første er USB langt raskere enn den gamle MIDI- interface- standarden. For det andre er latencyen knyttet til prosessen med å gjøre om MIDI- dataene til lyd. Når du bare skal registrere datene slik som i ditt tilfelle, er latency et ikkeproblem.

Det betinger selvsagt at du ikke skal bruke et orkesterbibliotek for å spille av, slik at du hører sånn omtrent hvordan det blir "live". Selv da er ikke USB noe å tenke på. Problemet ligger i lydkortet, og drivere til det. Skal du jobbe med dette, må du ha et lydkort som har ASIO- drivere, hvis du da ikke har en bra synth du kan route dataene til via MIDI.

Forvent deg en kraftig utfordring i forhold til det å spille med clicktrack, noe du må hvis du skal ha noter som resultat ut fra spillingen din. Det krever ekstremt god timing, og lang øvelse. For mange av oss er det raskere å registrere manuelt.

Lenke til kommentar

Å komponere et musikkstykke, og få et orkester til å spille det er ikke bare og bare. Det å skrive for et ekte orkester er omfattende, og det er mye å tenke på! Og du bør kan noter! Du vil neppe klare å få lagd et musikkstykke til et orkester, hvis du ikke kan noter. Jeg vil anbefale deg at du lærer deg noter først, før du jobber videre mot drømmen din. Når du har lært deg noter, hadde det nok også vært lurt å lest en bok eller to om arrangering for orkester.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale deg å lære noter først. Det blir vanskelig å kommunisere med et evt orkester eller en dirigent f.eks. hvis du ikke kan det "språket" de snakker.

 

Å spille inn med et keyboard for så å skrive ut notene er umulig. Det er ikke mulig for et menneske å spille så nøyaktig. Hvis du slår på tangenten 1/8 sekund før du egentlig skulle, registrerer programmet dette og notene blir unøyaktige. En måte å gjøre det på er å spille inn først, og gå over å rette det etterpå. Men jeg ville anbefale å trykke inn notene "manuelt" med et noteprogram.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den eneste måten du kan få realisert dette på er å samarbeide med en som kan noter skikkelig. Det finnes programmer som kan ta opp og vise som noter det du spiller (Finale, Sibelius etc.) men programmene har ingen formening om hva du driver med i forhold til taktarter, tonearter, variasjoner i tempo etc etc. De notene du får ut vil være ubrukelige for en hver musiker.

 

Arrangeringen (plassere stemmer "riktig" i forhold til hverandre, innenfor normalt register, uten umulige sprang etc) er en enorm oppgave og forutsetter svært god notekjennskap og teorikunnskap (hvis du manuelt skal lytte deg frem til hva som passer hele tiden vil det ta år og dag).

 

Benny Anderson og Bjørn Ulvaeus (som heller ikke kan noter)samarbeidet tett med Anders Eljas når de skrev Chess. De kom med ideer som han noterte ned og arrangerte. Helt vanlig praksis.

Lenke til kommentar

Det er faktisk to måter man kan lage musikk for et orkester på, med dataen.

Enten kan du gjøre som en ordentlig tradisjonell komponist, nemlig å skrive en symfoni eller lignende med notasjon, men dette trenger massive kunnskaper om musikk teori, orkester instrumenter, orkestrasjon etc.

Det andre du kan gjøre som er litt enklere, er å laste ned et orkester sample library, som f eks ewql gold orchestra eller vienna symphonic cube, og laste inn disse som vst instrumenter i en sequencer, og så spille f eks fioliner, celloer, horn gjennom sampleren oh inn i sequencern.

 

Da behøver du ikke notekunnskap eller orkestrasjonskunnskap, da blir det mer som å lage en vanlig elektronisk sang, bare med orkester instrumenter.

Selvfølgelig jo mer kunnskap du har om de tingene jo mer kan du bruke det når du komponerer, men det er strengt tatt ikke nødvendig for å lage et orkester arrangement på dataen.

Jeg har brukt denne metoden i mange år hvor jeg lager arrangement for horn, fioliner, piano etc, og det er kjempegøy pluss at man hører resultatet med en gang!

 

Det er faktisk mulig å lage et ferdig symfonisk produkt med dataen, om man setter tid til det. Det kan høres rimelig ekte ut egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje lagt listen noe lavere i begynnelsen. Faktisk ville jeg nok holdt på lenge med å lage ting som låter bra på dataen, før jeg så ville forespurt noen mindre grupper musikere om å fremføre noe jeg har laget. Jeg ville ha ventet til jeg virkelig følte jeg laget stor musikk, før jeg ville forespurt et orkester.

 

...kort fortalt er tipset mitt å forespørre noen mindre ensembler i første omgang!

Lenke til kommentar
Trådstarter skriver vel "Tenker på å realisere en av guttedrømmene mine; å komponere en symfoni og få et stort orkester til å spille det."

 

Ja, men gutten kan ikke noter engang. Han kan sikkert ikke registerene eller engang navnene på alle instrumentene i dette store orkesteret, så min ide om å lage alt på dataen tenkte jeg var mer realistisk.. Forresten så koster det MYE penger å booke et orkester.

Lenke til kommentar

Takk for mye bra svar. Har jobbet med musikk i 8 år, og har litt software til Midikeyboard og VSTinstrumenter og slikt - og som nevnt- videre etter selve låtskrivinga har jeg kontakter og muligheter til å komme meg videre. Har satt igang litt nå - prøver noe midilignende først - men alt i alt ser det ut som om tipset med "få en som er jævla god på noter til å hjelpe deg" er et av de beste her. Spent på hvordan det går :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...