Gå til innhold

XFX nForce 680i og Q6600 - Overklokking til ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

PCn begynner å gå mot overgangsalderen, så jeg har planer om å fiffe den opp litt. I går gikk jeg til innkjøp av en Noctua NH-U12P 120mm vifte i håp om at denne skulle kjøle ned prosessor nok til å jekke den opp til iallefall 3.0GHz.

 

Jeg kan ved kun å endre FSB på CPU få den opp til 2.7GHz, men den nekter å gå høyere. Det sies at en Q6600 kan omtrent klokkes til 3.0 'out of the box', men ikke til meg. Når jeg booter Windows, så kommer jeg et stykke før skjermen går blank og man hører den eminente bios-boot lyden. I etterkant har jeg prøvd å endre CPU VTT og VID til 1.5 (og litt rundt det området), men med samme resultat.

 

Temperatur er ingen problem. Hvis jeg prøver å kjøre med 3.0 eller 3.2 så viser BIOS cpu temperatur på ca 35-40 c.

 

Hvis jeg prøver å stress-teste CPU på 2.7GHz, så får den en temperatur på ca 47-50c under max load.

 

Neste steg for meg blir å prøve å oppdatere BIOS når jeg kommer hjem fra arbeid, men har ikke troa på at det vil hjelpe?

 

EDIT: Har så langt kjørt unlinked modus. Er det noe clue med å kjøre linked?

 

Noen tips? :)

 

Anders

 

--

Her er annen system informasjon hvis dette skulle være relevant:

 

2x OCZ Titanium Alpha 2048MB DDR2 PC8000KIT (4 brikker tilsammen)

XFX GeForce 8800GTS 580M 640MB Skj.kort (GDDR3, PCI-E,HDCP,2xDVI,HDTV, 320-BIT)

XFX nForce 680i SLI Socket 775 Hovedkort (LGA775/DDR2/PCIe/GB LAN/SATAII)

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz (8MB cache, 1066MHz FSB, 65nm, S775)

NZXT ZERO, Aluminum kabinett (8 vifter)

850W strømforsyning. Husker ikke type, men skal være god.

Endret av Tiddan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suksess! Fikk overklokket min Q6600 til 3.6GHz, og den kjører stabilt på ca 55c under max load.

 

I tilfelle noen andre sliter med den samme tingen, så er løsningen følgende:

  • Flashe BIOS til P33
  • Pencil fix. Endre motstanden i en resistor ved å tegne med B2 blyant over resistoren. Google it!
  • Det er store FBS walls/holes på hovedkortet så man må være heldig med å velge FBS. For min del fungerte det veldig bra med 400MHz og multiplier på 9x.
  • Finnes bra hjelp å få på www.overclock.net

Håper dette kan hjelpe andre med samme problem :)

Endret av Tiddan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...