Gå til innhold

Test: Fujitsu Amilo Sa3650


Anbefalte innlegg

La meg gjette... 32-bit Vista?

 

Sukk... Så vitsen med 4GB minne er...hva? Man er jo heldig dersom et 32-bit OS ser 3GB. En kvart av minnet forsvinner jo.

 

Jeg trenger tips på bærbar som enten kommer rensket for OS, eller som har 64-bit Windows.

 

Det ville vært fint om fremtidige omtaler nevner noe som er såpass sentralt. :hmm:

 

Forøvrig interessant å se hvor kraftig Core2Duo er sammenlignet med AMD sin CPU. Spesielt Far Cry i lav oppløsning skiller seg ut!

 

Multicoms "egne" pcer kan du velge hva du vil ha av OS på. Jeg har selv en Kunshan M860 som jeg kjøpte uten OS. Nå kjører jeg Ubuntu 9.04 64bit og W7 64bit i dualboot på en Intel SSD :D

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svært gode fargekontraster, eller en anelse blasse farger? For meg høres dette ut som en selvmotsigelse?

 

Det jeg mener er at den fint viser mange nyanser av hver farge, men at grunnfargene virker utvaskede. Det kan tenkes at det er mulig å korrigere med programvare.

Lenke til kommentar

HW er vist nok noe sent ute med denne testen, siden produktet er på vei ut.

 

Det er en ting jeg savner, og det er vekt.

Jeg reiser en del og håndbagasjen på fly kan som kjent ikke være så veldig tung og kan man spare en kilo så er det verdt en del ved at man slipper unna med kun håndbagasje.

jeg ser at det er nevnt 2.14 kg i prisguiden, men jeg har ikke en anelse om det er med power og Graphicbooster. Graphicbooster kan jeg fint klare meg uten når jeg er på tur, for å spare vekt.

 

Synd at den bare har under tre timer batterikapasitet så jeg tror ikke denne er aktuell for meg.

Lenke til kommentar
La meg gjette... 32-bit Vista?

 

Sukk... Så vitsen med 4GB minne er...hva? Man er jo heldig dersom et 32-bit OS ser 3GB. En kvart av minnet forsvinner jo.

 

Jeg trenger tips på bærbar som enten kommer rensket for OS, eller som har 64-bit Windows.

 

Det ville vært fint om fremtidige omtaler nevner noe som er såpass sentralt. :hmm:

 

Forøvrig interessant å se hvor kraftig Core2Duo er sammenlignet med AMD sin CPU. Spesielt Far Cry i lav oppløsning skiller seg ut!

 

Man kan jo alltids dele den siste GB til skjermkortet.

hehe, en måte å omgå ett problem som er der fordi windows adresserer grafikkkort-ram og system-ram under ett ;)

Skjermkortram regnes ikke opp som windows systemminne, det går ikke med i 32-bit begrensningen.

 

Kilde: Forumet, samt min egne stasjonære pc som har et HD4870 med 512mb ram, et 6600gt med 256mb ram, og 4gb systemram, windows xp x32 teller opp 3632mb med ram.

Lenke til kommentar

Enda noen som ikke skjønner 3GB greia i windows?

 

Minne på skjermkort (antar primærskjermkortet om man har flere) mappes direkte til systemmminnet.

 

Man har 4GB minus minne som er dedikert til skjermkortet. Har du 512MB på skjermkortet, så blir det ca 4GB - 512MB sånn ca.

 

Hvorfor? Fordi skal du overføre en masse textures fra system til skjermkort, så er det bedre å legge hele texturen i ram, fortelle skjermkortet at den kan begynne på adresse X1 og hente Y kb. Istedet for å sende 1 og 1 byte til skjermkortet.

 

PS: Dette fungerer nøyaktig på samme måte i 64bit Vista, W7 etc. Der vil man også "mangle" minnet for skjermkortet.

 

Om det rapporteres eller ikke i en windowsboks er klinkende uinteressant.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Enda noen som ikke skjønner 3GB greia i windows?

 

Minne på skjermkort (antar primærskjermkortet om man har flere) mappes direkte til systemmminnet.

 

Sterke ord.

 

Så vidt meg bekjent er det ingen lov som sier at det _MÅ_ være slik. Jeg er enig at dette er den mest logiske, mest utbredte og enkleste løsningen, men... Mange sliter pga dette og det er ikke utenkelig at noen går tilbake til den gamle apertureløsningen til AGP hvor systemet kun ser noen fåtalls MB av skjermkortminnet om gangen.

 

Fasiten finner du uansett i device manager. Den forteller deg hvilke minneområder PCI/PCIe devicer har lagt beslag på.

 

Uansett ønsker/behøver jeg et 64-bit OS. Jeg ser ingen grunn til å velge bort dette, med mindre man har lite minne.

Lenke til kommentar
Enda noen som ikke skjønner 3GB greia i windows?

Sterke ord, fra en som jeg regner med at ikke er "hardware engineer".

 

Hvorfor sier du ikke det til min pc, som selv med 768mb skjermkortminne viser litt over 3600mb minne. Og viser nøyaktig like mye selv med 128mb skjermkortminne.

 

Eller en kompis av meg som har et skjermkort med 1gb minne på, han får ca 3.3gb i OS.

 

Dette gjelder både linux og windows x32.

Lenke til kommentar

FYI, jeg sjekket akkurat min PC hjemme som har et Radeon 4890 kort. Jeg ble litt overrasket, fordi den stjeler kun 256MB minne fra adresseområdet under 4GB (0xD0000000-0xDFFFFFFF). Den legger dermed ikke ut hele sitt 1GB store videominne i en stor jafs som jeg antok, men mapper det ut porsjonsvis.

 

Men det er en detalj. Chipsettet jeg benytter mapper en hel DIMM i slengen så vidt jeg kan se, og dermed sitter jeg igjen med maks 3GB. (på tide at jeg bytter til 64-bit Windows som mitt hoved-OS)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Snakket litt med en representant fra fujitsu før helga om disse maskinene med grafikk boosters. Han sa det at dette var ikke et videre satsnings område for firmaet og de ville mest sannsynlig kutte dette ut å heller intregrere kraftigere gpu i selve maskinen.

 

Dagens amilo platform er kun en rebagde av Fujitsu-Siemens maskinene og vil forsvinne fra markedet temmelig fort. Fujitsu vil selv lansere nye maskiner under sitt eget navn med helt nytt design mot slutten av året. Da uten grafikk boosters.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...