Gå til innhold

Var påkjørselen min skyld?


siggii

Anbefalte innlegg

Her for et par uker siden skulle jeg sette ut båten. I det jeg begynte å rygge hørte jeg et langt tut. Jeg stoppet og kikket meg bakover. Der stod en annen bil, og sjåføren ropte: Du rygget på meg!

 

Jeg hadde ikke sett han, og jeg hadde heller ikke merket at jeg gjorde det. Men han hadde fått en bulk på panseret, og det var merker etter lakken hans bakerst på hekken på båten, så det er ikke tvil om at jeg var bortpå. Jeg tok på meg skylden, og sa at jeg ikke så han, noe som er sant. Vi skrev skademelding osv, men i ettertid har jeg lurt på om det faktisk VAR min skyld. Jeg var jo på offentlig vei, og han kom ut fra en parkeringsplass. Det betyr jo at han har vikeplikt for meg, og at det var hans feil.

 

MEN, jeg rygget, og regelen er vel da at man har vikeplikt for andre biler. Gjelder dette også når jeg er på offentlig vei og han kom ut fra parkeringsplass?

 

Jeg har tegnet noen enkle skisser på hvordan det skjedde:

1-1.jpg

Jeg kjørte ut fra parkeringsplassen, han kom et stykke bak.

 

2-1.jpg

Jeg svingte ut på veien, og når jeg hadde kommet meg i omtrent rett possisjon til å rygge ut båtrampa stoppet jeg.

 

3.jpg

Jeg satte i reversje, og han jeg rygga på sa at han så at jeg tente ryggelysa og skjønte at jeg gjorde meg klar til å rygge, men han var for nære og rakk ikke å flytte seg.

 

4.jpg

Jeg rygget borti han slik som på illustrasjonen. Jeg bulket panseret hans på venstre side med høyre side av hekken på båten.

 

Hvem sin feil er det? Hadde vært greit med inspill:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Din feil, du har vikeplikt for alle når du rygger.

Nei. Dersom du rygger på en forkjørsveg, så har de som kommer inn på forkjørsveien vikeplikt for alle på forkjørsveien, uavhengig av hvilken retning de kommer i.

 

Når det gjelder denne saken, vil jeg tro at du skal få problemer med å hevde noe annet enn din skyld, selv om han nok kanskje var uoppmerksom og muligens holdt for kort avstand.

Lenke til kommentar
Din feil, du har vikeplikt for alle når du rygger.

Nei. Dersom du rygger på en forkjørsveg, så har de som kommer inn på forkjørsveien vikeplikt for alle på forkjørsveien, uavhengig av hvilken retning de kommer i.

 

Når det gjelder denne saken, vil jeg tro at du skal få problemer med å hevde noe annet enn din skyld, selv om han nok kanskje var uoppmerksom og muligens holdt for kort avstand.

 

§ 11. Rygging og vending

 

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

 

2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg.

Lenke til kommentar
Dersom du rygger på en forkjørsveg, så har de som kommer inn på forkjørsveien vikeplikt for alle på forkjørsveien, uavhengig av hvilken retning de kommer i.

 

Det beste du kan håpe på da er skylddeling, siden begge har vikeplikt. Det faktum at annen trafikk har vikeplikt for trafikk på forkjørsveien fritar fremdeles ikke den som rygger fra sin vikeplikt.

 

Det stemmer imidlertid at man har vikeplikt også for trafikk som kommer i feil retning (eller bedre sagt: i feil kjørefelt), altså for en som kommer fra høyre (og er i ferd med å ta en forbikjøring, som er lovlig i kryss på forkjørsvei) i "ditt" felt når du selv skal svinge til høyre inn på veien.

Lenke til kommentar
Din feil, du har vikeplikt for alle når du rygger.

Nei. Dersom du rygger på en forkjørsveg, så har de som kommer inn på forkjørsveien vikeplikt for alle på forkjørsveien, uavhengig av hvilken retning de kommer i.

 

Når det gjelder denne saken, vil jeg tro at du skal få problemer med å hevde noe annet enn din skyld, selv om han nok kanskje var uoppmerksom og muligens holdt for kort avstand.

 

§ 11. Rygging og vending

 

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

 

2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg.

Du kan fint havne i en situasjon hvor BEGGE har vikeplikt. Forkjørsrett er ikke det samme som påkjørsrett.

Lenke til kommentar

Den som rygger på forkjørsveien har vikeplikt for andre på forkjørsveien(j.f. trafikkreglene), men ikke for de som skal inn på forkjørsveien. De har vikeplikt for alle på forkjørsveien, også de ryggende. Dette på bakgrunn av skiltingen. Skilting stiller over trafikkregler. Derfor vil skiltingen som gir den som skal inn på forkjørsveien vikeplikt, gjelde over trafikkreglene som sier at den ryggende har vikeplikt.

 

Men dette er vel strengt tatt off topic.

Lenke til kommentar

Siden begge hadde vikeplikt tror jeg du burde fått skylddeling på dette. Jeg var i en situasjon for noen år siden der jeg først tok på meg all skyld. Men til slutt endte det med at forsikringsselskapet delte skylda 50/50 fordi begge hadde vikeplikt.

 

På en måte burde jo fyren bak holdt litt avstand, og han burde ha hatt god nok tid til å se at du var på vei bakover og ikke hadde tenkt deg uti veien. Står det ikke et sted at man skal være våken og lese trafikkbildet?

 

Men på en annen side er det ikke alltid lett å lese hva den foran gjør. En gang kjørte jeg bak ei dame på en parkeringsplass. Dama kjørte utrolig sakte, og jeg må inrømme at jeg lå litt tett på bak. Plutselig stanset hun, satte i revers og rygget på meg! Jeg hadde det travelt. Vi så begge at det ikke var noe skade, kun støtfanger mot støtfanger. Allikevel husker jeg godt da hun begynte å rygge. Jeg var litt lammet og rakk ikke å sette i revers eller tute i tide. Her i Norge tuter vi jo altfor skjeldent, så jeg hadde det absolutt ikke i refleksen min.

 

Du har forresten laget gode illustrasjoner :)

Lenke til kommentar

Har vært på hytta de siste dagene, så jeg har ikke fått vært med i diskusjonen. Ser utifra alle svar, som forøverig er bra, at det beste jeg kan håpe på er å dele skylden 50/50.

 

Likevell er det noe i det dere sier, at han må ha holdt liten avstand og fulgt med litt for dårlig, for jeg hadde jo en båthenger med båt på, og da går jo ikke ting fort og plutselig.

 

Men jeg fulgte jo ikke bedre med jeg heller.

 

Tror kanskje jeg skal dra ned på politistasjonen for å høre hva de mener, de er jo godt kjent i området og vet hvordan det ser ut der med tanke på hvor oversiktlig det er osv.

 

DERSOM jeg skulle komme fram til en besluttning om at jeg vil prøve å unnskylde meg selv i til forsikringsselskapet, hvordan går jeg frem da? Skademeldingen er jo sendt inn og sånt, men jeg har fortsatt ikke hørt noe mer.

 

Må jeg ta kontakt med den andre sjåføren for å skrive en ny skademelding, eller hva?

 

Tusen takk for alle innlegg :)

Lenke til kommentar

I dette tilfellet mener jeg det helt tydelig er din skyld. Du har ikke hatt oversikt mens du rygget. Greit nok at han kom fra en vikepliktsvei, men det innebærer ikke en plikt til å rygge for å komme seg bort fra folk som kommer ryggende mot ham. Grunnen til at man skal holde avstand til den foran er for å ikke krasje i dem hvis de bråstopper, ikke for at det skal være plass for den foran til å plutselig begynne å rygge.

Lenke til kommentar

Vel, som jeg sa så skjedde ikke dette her sånn plutselig og brått, hadde han vært våken nok ville han klart å stoppe godt i tide. Det går jo ikke fort når man rygger med båthenger, og farta man skal ha der ute er jo ikke høy.

 

Men jeg skal ikke prøve å unnskylde meg selv, jeg så meg ikke godt nok for.

Tror kanskje det er litt vanskelig å finne en fasit her, jeg får se om jeg får prata med politiet, hvis ikke får forsikringsselskapet finne det ut selv.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller hørt med forsikringsselskapet istedenfor politiet. De har mye mer peiling om skylddeling, noe som normalt ikke er politiets jobb.

 

Neste gang ville jeg vurdert to ting:

- Medhjelper som dirigerer og passer på.

- Nødblink.

 

Jeg tror nok trådstarter vil få skylden. Men det er ikke umulig at det vil bli delt skyld heller. Men jeg tror at motpart vil klage saken videre om det blir delt skyld. Det blir da han som må betale for skadene som egentlig ble påført av trådstarter.

Lenke til kommentar
Den som rygger på forkjørsveien har vikeplikt for andre på forkjørsveien(j.f. trafikkreglene), men ikke for de som skal inn på forkjørsveien. De har vikeplikt for alle på forkjørsveien, også de ryggende. Dette på bakgrunn av skiltingen. Skilting stiller over trafikkregler. Derfor vil skiltingen som gir den som skal inn på forkjørsveien vikeplikt, gjelde over trafikkreglene som sier at den ryggende har vikeplikt.

 

Men dette er vel strengt tatt off topic.

 

Nei, det er ikke off-topic. siggii spør jo om hans vikeplikt ved rygging på forkjørsvei gjelder ovenfor biler som kommer fra sideveier. Dessuten er det dumt å ta gal informasjon stå uimotsagt.

 

 

---

 

 

Beklager at det har tatt så lang tid før jeg fikk svart, men jeg ville ikke svare før jeg hadde diskutert casen med flere.

 

Det er alltid skummelt å forenkle, men jeg skal illustrere hva lovverket sier. I følgende eksempel er A bilen på forkjørsvei og B bilen fra sidevei:

 

Rygging på forkjørsvei ikke fritar A for skyld ved kollisjon med B fordi skilt "Forkjørsvei" ikke gir fritak for vikeplikt (vp) ved rygging. Skiltet betyr at kjørende som kommer fra sideveg eller kryssende veg, er pålagt vp med skilt 202 « Vikeplikt » eller 204 « Stopp », ikke at kjørende som rygger fritas for vp. Orjanp påstand om at myndighetspyramiden ("Skilting stiller over trafikkregler") opphever den ryggenes vikeplikt er dermed feil.

 

Det fungerer derimot litt anderledes om A gjør en forbikjøring. Kjørende fra sidevei har vikeplikt for trafikk fra høyre og venstre, uansett kjørefelt og -retning. Den forbikjørende pålegges ingen generell vikeplikt, og dermed vil B får skylden ved kollisjon med en forbikjørende A.

 

Altså har B skyld uansett ved kollisjon i kryss, men også A har skyld dersom han rygger.

 

Selvfølgelig vil det være andre ting som også er avgjørende i et konkret tilfelle slik siggii viser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...