Gå til innhold

Levetid på batteri til armbåndsur


Anbefalte innlegg

Byttet batteri på armbåndsuret mitt hos en urmaker i januar i år. Nå ser det ut til at batteriet er gåent....klokka har ihvertfall stoppet.

Bør dette være en garantisak...burde man ikke forventet at batteriet varte lenger enn 6 måneder?

 

Spørsmål nr 2

Batteribyttet var svindyrt, de skulle ha 150,- for jobben.

Går det an å skifte batteri selv? Noen som har erfaringer? Hvordan får man åpnet dekselet på baksiden..regner med at det må spesialverktøy til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en god urmakerkamerat som jobber i Bjerke og han sa at grunnen til at de tar høy pris for batteriskifte var at de egentlig ikke ønsket denne type arbeide da det tar tid fra viktigere gjøremål og at de med høy pris dermed tvinger kunden til å gjøre jobben hos billigere kjeder. Dette gjelder altså Urmaker Bjerke som forhandler dyrere klokker og ikke Timex sjappa på kjøpesenteret ditt som sikkert har andre kjøreregler.

Lenke til kommentar

Tja, de bruker vel 2-3 minutter på å skifte batteri, burde ikke ta altfor mye fokus bort fra salget. Dessuten så mener jeg at de burde tilby batterskifte til en mye lavere pris for å trekke kunder til butikken. Forrige gang jeg skiftet batteri så ventet jeg i butikken...og da gikk jeg rundt og så på klokker.

 

Forøvrig var jeg hos urmakeren idag og fikk bra tilbakemelding. De har garanti på 1 år og kunne skifte batteri hvis ønskelig. Men de mente det måtte være noe galt med urverket siden batteriet svekkes så fort. Garantien på klokken var fremdeles gyldig, den er nå sendt inn til service.

Lenke til kommentar

Bond007: Bjerke tjener ikke penger på å skifte batterier, de tjener penger på å selge dyre klokker. Hadde alle skulle byttet batterier hos dem hadde de ikke gjort mye annet, de ønsker tydeligvis heller ikke å betjene billigmerker, derfor stiv pris på bytte av batterier. Kunder av Bjerke får et høyt servicenivå og betaler nok sjelden for batteribytter...

 

Autofil: Fint at du er fornøyd med klokka di, eneste ulempen jeg ser er at du er nødt til å gå med en Casio på armen... For å bruke et metafor som passer til nicket ditt: Trabant er også en bil, men ville du heller ikke eid en Audi?

Lenke til kommentar

selv opplevde jeg det samme med min klokke og dem byttet batteri uten betaling. Gudene vet hvor lenge en klokke har vært på lager/butikk før du kjøpte den, så ikke rart batteriet går tomt.

 

Om det er en vanntett klokke, så sørg for at klokka blir trykktestet etter batteriskifte.

 

ps: jeg druknet en klokke til 4000 p.g.a jeg glemte å be om trykktesting etter et batteriskifte..... : /

Lenke til kommentar

Man skal ikke behøve og spørre om trykktesting etter skifte av batteri på en vanntett. Er butikken seriøs erstatter de selvfølgelig klokka di når de har gjort en feil. Merk at det er forskjell på vanntett og vannsikker!

Vanntett=Helt vanntett!

Vannsikker= Tåler vann, ala dusje med den eller miste den i vann men bør ikke brukes ved dykking o.l. Typisk merket med "Waterproof 10m" eller lignende. Min er vanntett og merket med 200m.

 

Har klokken din en fungerende bezelring kan du med rimelighet anta at den er vanntett :)

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Autofil: Fint at du er fornøyd med klokka di, eneste ulempen jeg ser er at du er nødt til å gå med en Casio på armen... For å bruke et metafor som passer til nicket ditt: Trabant er også en bil, men ville du heller ikke eid en Audi?

 

Jeg er ikke ute etter å vise fram velstand. Jeg kunne gjerne kjøpt meg en klokke til 50.000,- men er ikke opptatt av slikt. Klokka mi viser tiden riktig, og har et greit utseende - det holder for meg. Jeg bruker heller kronasjer på ting som interesserer meg, som lyd og bilde.

Lenke til kommentar

"Autofil: Fint at du er fornøyd med klokka di, eneste ulempen jeg ser er at du er nødt til å gå med en Casio på armen... For å bruke et metafor som passer til nicket ditt: Trabant er også en bil, men ville du heller ikke eid en Audi? "

--------------------------------------------------------------------

Sålenge klokka viser riktig tid,er det vel samma f*** hvilket merke det er...Er ikke alle som er "posere",med liten selvtillit...

Lenke til kommentar

Bjerke er da ikke særlig eksklusivt. Står 18 åringer der som ikke vet noe særlig....

 

Er mannen førnøyd med Casio så bør du respektere det framfor briefe. Han kan godt ha mer cash enn du noensinne vil eie, hva vet du.

 

Er ikke alle som vil stikke seg ut.

 

 

TS: Levetid på et litiumbatteri til en typisk armklokke kan på det beste vare i 4-5 år.

 

Billige batterier varer knapt et år.

 

Bond007: Bjerke tjener ikke penger på å skifte batterier, de tjener penger på å selge dyre klokker. Hadde alle skulle byttet batterier hos dem hadde de ikke gjort mye annet, de ønsker tydeligvis heller ikke å betjene billigmerker, derfor stiv pris på bytte av batterier. Kunder av Bjerke får et høyt servicenivå og betaler nok sjelden for batteribytter...

 

Autofil: Fint at du er fornøyd med klokka di, eneste ulempen jeg ser er at du er nødt til å gå med en Casio på armen... For å bruke et metafor som passer til nicket ditt: Trabant er også en bil, men ville du heller ikke eid en Audi?

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Byttet batteri på armbåndsuret mitt hos en urmaker i januar i år. Nå ser det ut til at batteriet er gåent....klokka har ihvertfall stoppet.

Bør dette være en garantisak...burde man ikke forventet at batteriet varte lenger enn 6 måneder?

Etter min mening så finnes det ikke noe fasitsvar på hvor lenge et klokkebatteri skal vare. Blant annet vil dette jo variere med type klokke batteriet sitter i. Hva gjelder eventuell garanti, så må du høre med klokkebutikken om det er noe slikt.

 

I denne typen situasjon mener jeg man er avhengig av å spørre om batteriets forventede levetid på forhånd, og eventuelt velge et langtids-batteri om det finnes.

Lenke til kommentar

Hehe, fryktelig med tyn man skulle få bare folk tror man ønsker å briefe/flashe/... Og olaolablakken: Du bør kanskje forstå begrepet pose før du bruker det?

 

Klokka mi kosta 4500,- for en del år siden og er langt i fra noen briefeklokke, poenget mitt var at dagens klokker er mer smykker enn tidsmålere. Men som jeg sier så er det bra at han er fornøyd med Casioen sin, jeg har selv en 10 år gammel Casio liggende i skrotskuffen min og den viste forstatt tiden sist jeg titta på den, så at de varer lenge er helt sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg bytter batteri på alle klokkene i famlien selv. Har fullt utstyr for de fleste typer baklokk.

 

Erfaringsmessig varer batteriene stort sett 1 1/2 til 3 år. Mange "amatører" tar i batteriet med fingrene når de skal bytte, dette kan gi krypestrøm mellom polene og medføre at batteriet tappes fort. Ikke berør batteriet eller klemmen(e) som holder det på plass, bruk en ikke-ledende pinsett til dette.

Lenke til kommentar

De fleste quartz-ur (med unntak av digitale) drar mer strøm fra batteriet etterhvert som uret blir eldre. Uansett hvor mye de engang kostet. Grunnen er at slitedeler blir slitt (sjokk, hehe) og mekanikken blir tyngre å drive. Man kan selvsagt bestille service på quartz-ur, på samme måte som på mekaniske ur, men det vil vanligvis koste deg 1500-3000, avhengig av urmaker og kompleksiteten i uret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...