Gå til innhold

Hvordan forenkle nummereringen på bilder?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Når jeg legger inn bilder fra digitalkameraet på win XP så MÅ man navngi bildene.

Kaller dem da f.eks 1, og de nummereres da:

1 001.jpg

1 002.jpg

1 003.jpg

osv.

Pleier da å rename dem slik at de ender opp som:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

osv.

Men da sliter mange programmer med å sortere mellom 1,10,100 og lignende.

De ender da ofte som:

1.jpg

10.jpg

11

12.jpg

13.jpg

osv inntil

2.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

De sorterer seg riktig når man går ut og inn igjen, men det er ofte under overføringer, f.eks til facebook at de havner i gal rekkefølge.

Finnes det en smart løsning på dette, og finnes det et enkelt program som kan rename bilder i stigende rekkefølge til

1.jpg

2.jpg

3.jpg

slik at hvis jeg for eksempel har sortert ut 234.jpg, 328.jpg, 473.jpg, 567.jpg i en mappe så blir 234.jpg til 1.jpg, 328.jpg til 2.jpg, 473.jpg til 3.jpg osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorter så de har 3 eller 4 siffer og starter på 001 eller 0001 da vil ikke det lage noe problem.

Avhengig av hvilket program du bruker så har flere bilderedigeringsprogrammer eller programmer for å overføre bilder fra kamera til PC en slik funksjon hvor du kan gi nytt navn til feks en hel mappe, rename og batch brukes mye.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, sortering med f.eks 001, 002 osv løser jo litt.

Synes allikevel det er rart at programmer ikke klarer å sortere bedre.

I XP så hadde det jo vært enklere å bare få overført bildene fra kameraet "as is" isteden for at XP også må gi dem et navn.

Finnes det en lur innstilling som gjør at man ikke trenger å navngi, men kan overføre som 001, 002, 003 osv?

Lenke til kommentar

Det avhenger vel at hva slags kamera/programvare du bruker. Vil tro at de fleste programmer som følger med kameraet har slik funksjon før man starter selv overføringen. Nikon sin software kan feks bruke 001_NavnPåMotivetSomJegVelgerSelv_001.jpg - 001_NavnPåMotivetSomJegVelgerSelv_002.jpg osv Det første nummeret er nummerering av albumet, men kan også feks legge inn dato istedet hvis ønskelig og flere andre varianter. Jeg kan også i ettertid gi alle bildene i feks en mappe nytt navn hvis jeg ønsker eller annen type nummerering.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å navngi bildene med mer enn filnummer, kan være nyttig om du f.eks. skaffer deg et annet kamera senere og ønsker å skille bildene fra ulike kamera raskt...mao lurt å ha kameratype..f.eks D300_0021 og D50_0021. Dette kan raskt sjekkes på exif, men allikevel...jeg finner det i hvertfall nyttig

Lenke til kommentar

Hvordan overfører du bildene fra kamera til PC'en forresten? Jeg har aldri måttet gi mine bilder 'nye' navn når jeg overfører fra kamera, jeg beholder det navnet de har fått i kameraet (som begynner på 0000 og går helt opp til 9999 før det påbegynnes på nytt)..

 

Dobbeltsjekk at kameraet ditt ikke er innstilt slik at nummereringen begynner på null hver eneste gang du formatterer minnekortet - da får du bare masse bry og mister oversikten :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet. På alle mine kamera ligger hvert bilde med sitt eget unike filnavn (nummer) generert av kamera. Dette filnavnet endres jo ikke når jeg kopierer bildene med kortleser som masselagringenhet i windows!

 

Et tips kan være å sortere på dato, da vil filene komme riktig rekkefølge i utforskeren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis jeg tar med kameraet f.eks på ferie eller fest, så tømmer jeg alltid kameraet og starter med tomt nyformatert minnekort.

Kameraet sorterer riktig, 001, 002, 003 osv, og jeg foretrekker album hvor bildene er nummerert slik.

Jeg synes f.eks det er lettere å huske at noen vil ha bilde 28 og 63 på mail, enn å f.eks huske at noen vil ha bilde 09-07-26-063 og 09-07-24-028 på mail.

Jeg vil derfor ha bildene overført slik de er i kameraet. dvs 001, 002, 003 osv.

Plugger man kameraet til xp kommer et overføringsvindu opp hvor man MÅ legge inn et navn i tillegg, slik at hvis jeg skriver Ferie der så blir det Ferie 001. Ferie 002, Ferie 003 og da har jeg etterpå slettet Ferie (for å gjøre det mindre å slette har jeg skrevet 1 isteden for Ferie, da må kun 1-tallet slettes).

Bildene blir også blandet, slik at hvis man f.eks har tatt noen feriebilder, noen festbilder, noen av kjæledyret osv så kommer de også blandet og da har jeg sortert bildene i ulike mapper men da kommer det ofte hull i nummereringen (hvis bildene er tatt blandet, og så sortert i sine ulike mapper).

Da renamer jeg også hver fil slik at feriemappa får sine 1,2,3 osv festmappa får sine 1,2,3 osv.

For meg er det ikke viktig å vite nøyaktig hvilken dato hvert enkelt bilde er tatt, gps koordinatene bildet er tatt på, osv kun en ren mappe med alle feriebildene nummerert 1,2,3 osv.

Vet det finnes endel programmer som gjør dette, men trenger ikke at full fotoprogram f.eks for å gjøre den lille oppgaven hvis det finnes et alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...