Gå til innhold

TvNorge vs TvNorge HD - ser ikke forskjell!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ungkaren 20 Vs 40 USA

 

OK det forklarer saken. Unkaren 20 vs 40 sendes IKKE i HD kvalitet.

Det du har sett er et SD signal oppskalert til HD. Dvs. et bra SD signal.

http://www.tvnorge.no/programportaler/age_...episode/4979392

 

 

På TVNorge HD kanalen så er det kun den røde "N" logoen når de ikke sender HD kvalitet. TV2 HD i bakkenettet benytter samme metode for å informere seeren om programmet sendes i HD kvalitet eller ikke.

 

I programoversikten kan man også se [HD] markert i programomtalen for programmer som sendes i HD kvalitet.

F.eks. http://www.tvnorge.no/programportaler/one_...episode/4979547

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Ja, det må forklare saken. Fordi på andre kanaler ser jeg betydelig forskjell, men akkurat i denne sendningen så så jeg ingen stor forskjell. Så begge kanalene digitalt, kanskje trådstartet har det samme problemet, jeg skulle bare sjekke om jeg så noen forskjell for så å informere trådstarter.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Jo, jeg valgte TvNorge HD og vanlig TvNorge på dekoderen. Det var det samme programmet som gikk, men jeg så ingen stor forskjell akkurat når jeg sjekket dette. Forskjellen var der, men syns ikke den var så stor. Men derimot når jeg ser på andre HD kanaler så er det ren nytelse å se på, spesielt naturprogram :)

 

Hei!

 

Ikke alle programmer på TVN sendes i HD.

Personlig syntes jeg det er helt på tryne, og kalle

en kanal for HD. Når man ikke sender alle programmer i HD.

 

Noen som vet forskjell på 1080i og 720

Sendes HD i 1080 ?

Lenke til kommentar
Jo, jeg valgte TvNorge HD og vanlig TvNorge på dekoderen. Det var det samme programmet som gikk, men jeg så ingen stor forskjell akkurat når jeg sjekket dette. Forskjellen var der, men syns ikke den var så stor. Men derimot når jeg ser på andre HD kanaler så er det ren nytelse å se på, spesielt naturprogram :)

 

Hei!

 

Ikke alle programmer på TVN sendes i HD.

Personlig syntes jeg det er helt på tryne, og kalle

en kanal for HD. Når man ikke sender alle programmer i HD.

 

Noen som vet forskjell på 1080i og 720

Sendes HD i 1080 ?

 

Alle HD kanalene på Canal Digital sendes i 1080i. TV Norge HD sender kun HD når det sendes HD logo oppe i hjørnet av bildet så det er utrolig lett å se hva som er "ekte HD" eller ikke. Også i programoversikten på www.tvnorge.no opplyses det hvilken programmer som sendes i "ekte HD". Alternativet til TVNorge hadde vært å enten la være å starte HD kanal eller sende prøvebilde når de ikke har HD innhold å sende. Syns selv det er mye bedre at TVNorge sender en kanal som sender det de får tak i av HD innhold i stedet for å ikke sende noe i HD :p At de oppskalderer SD til HD for programmer som TVNorge ikke har tilgjengelig i HD format gjør også at bildene på de rene SD sendingene via TVNorge HD får bedre kvalitet enn vanlig "TVNorge SD". Mao. den beste mulige løsningen med tanke på kvalitet.

 

TV2 HD i bakkenettet benytter samme metode. Kun noen få uvalgte programmer og serier sendes i HD men andelen HD innhold vil selvfølgelig bare øke på TVNorge HD og TV2 HD.

Dette er eneste måte normale TV kanaler kan gå over til HD i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Jo, jeg valgte TvNorge HD og vanlig TvNorge på dekoderen. Det var det samme programmet som gikk, men jeg så ingen stor forskjell akkurat når jeg sjekket dette. Forskjellen var der, men syns ikke den var så stor. Men derimot når jeg ser på andre HD kanaler så er det ren nytelse å se på, spesielt naturprogram :)

 

Hei!

 

Ikke alle programmer på TVN sendes i HD.

Personlig syntes jeg det er helt på tryne, og kalle

en kanal for HD. Når man ikke sender alle programmer i HD.

 

Noen som vet forskjell på 1080i og 720

Sendes HD i 1080 ?

 

Alle HD kanalene på Canal Digital sendes i 1080i. TV Norge HD sender kun HD når det sendes HD logo oppe i hjørnet av bildet så det er utrolig lett å se hva som er "ekte HD" eller ikke. Også i programoversikten på www.tvnorge.no opplyses det hvilken programmer som sendes i "ekte HD". Alternativet til TVNorge hadde vært å enten la være å starte HD kanal eller sende prøvebilde når de ikke har HD innhold å sende. Syns selv det er mye bedre at TVNorge sender en kanal som sender det de får tak i av HD innhold i stedet for å ikke sende noe i HD :p At de oppskalderer SD til HD for programmer som TVNorge ikke har tilgjengelig i HD format gjør også at bildene på de rene SD sendingene via TVNorge HD får bedre kvalitet enn vanlig "TVNorge SD". Mao. den beste mulige løsningen med tanke på kvalitet.

 

TV2 HD i bakkenettet benytter samme metode. Kun noen få uvalgte programmer og serier sendes i HD men andelen HD innhold vil selvfølgelig bare øke på TVNorge HD og TV2 HD.

Dette er eneste måte normale TV kanaler kan gå over til HD i øyeblikket.

 

Takk for svar :)

 

Men du vet ikke forskjellen på 720 og 1080i ?

Lenke til kommentar
Men du vet ikke forskjellen på 720 og 1080i ?

 

Enkelt forklart. TV-bildet er bygd opp av linjer.

720p viser 720 linjer hele tiden

1080i viser 1080 linjer, men annenhver gang.

 

Hva som er best, varierer, både etter hva man ser på, og fra person til person.

Ser du feks. mye sport, med mange raske kamerabevegelser, er et progressivt bilde bedre. Siden valgene er mellom 720p og 1080i, ville jeg ha valgt et 720p bilde.

 

Full-HD, eller 1080p, viser 1080 linjer hele tiden.

Du får altså ikke utnyttet Full-HD kvaliteten såframt du ikke ser på en Blu-Ray film.

Lenke til kommentar
Men du vet ikke forskjellen på 720 og 1080i ?

 

Enkelt forklart. TV-bildet er bygd opp av linjer.

720p viser 720 linjer hele tiden

1080i viser 1080 linjer, men annenhver gang.

 

Man kan vel egentlig si at 1080i viser 540 linjer hver gang mens 720p viser 720 linjer hver gang. 1080i er linjeflettet.

 

En forklaring på p & i (progressive/interlaced) finnes på http://www.hjemmekino.no/guide/progressive.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...