Gå til innhold

TvNorge vs TvNorge HD - ser ikke forskjell!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er heller ikke alle programmer som sendes i HD. Men ser du HD logoen ved siden av "N" i hjørnet burde det være merkbar forkjell. Jeg ser i alle fall stor forskjell på min 37" Samsung. Du bruker vel HDMI eller DVI kabel? Mange bruker nemlig fortsatt scartkabel, og denne duger ikke til HD...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Si meg, dere som spør om han har HD-dekoder: Går det ann å se en HD-kanal på en dekoder uten HD? Kanalen er vel ikke tilgjenrlig for vanlige dekodere tror jeg.

 

Nei det går ikke heller. Det noen kanskje ikke er klar over er at man må koble opp HDMI (eller component Y,Pr,Pb) fra HD dekoderen for å motta HD kanalen med HD oppløsning. Dersom HD dekoderen kobles til med scart så blir det bare SD oppløsning. Man må selvfølgelig også minimum ha en HD ready TV. Det har vært solgt flattv'er for noen år siden som bare hadde 800x480 i oppløsning og slike TV'er er ikke HD ready og viser ikke en gang full SD kvalitet.

 

Størrelsen på TV'n og avstanden til TV'n har også noe å si. Jo mindre TV'n er desto mindre synlig blir forskjellen mellom SD&HD. Det er vel vanlig at de fleste HDTV'ene som selges er minimum 37". 32" gir f.eks. etter min mening veldig liten utnyttelse av potensialet i et HD signal.

 

Avstanden er også veldig viktig. En 32" full HD TV på 2 meters avstand skal gi samme pixeltetthet som en 100" full HD på ca. 6 meters avstand. Dvs. en 100" skjerm med 6 meters avstand vil virke like stor som en 32" på 2 meters avstand.

 

32" full HD 5 meters avstand vil gi nesten samme pixeltettet som en SD 32" tv på 4 meters avstand. Øyet oppfatter heller ikke uendelig små detaljer. Øyet skal ha problemer med detaljer som er mindre enn 1/60 grad( 0.016 grader) i størrelse. Jeg har selv en 50" 1366x768 skjerm og sitter ca. 3 meter fra skjermen. Da er pixelstørrelsen veldig nær 1/60 grad. Øyet er da mest sannsynlig nær "metning". Hadde jeg hatt 50" full HD så hadde pixelstørrelsen vært ca. 1/60 grad med en avstand på 2 meters.

 

Det er også andre faktorer enn oppløsning som er veldig viktig for at kvaliteten skal oppleves som god.

 

TVNorge HD sender IKKE HD når HD logoen mangler ved siden av den vanlige "N" logoen. Når TVNorge HD ikke sender HD så sendes det SD som er oppskalert til HD. Dette signalet ser noe bedre ut enn vanlig TVNorge men er ikke i nærheten av de ekte HD sendingene på TVNorge HD.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Sett den til 1080i dersom du har full-HD-TV. Har du HD-ready, sett den til 720p (du får da utnyttet det lille ekstra du evt. får av progressiv scan der det blir sendt i 720p). Jeg vil tro det meste av HD-innhold sendes i 1080i uansett (med unntak av sportskanaler) og derfor er det ikke noe grunn til å kjøre ut 1080p.

 

Jeg merker i vertfall megaforskjell med Canal Digital mellom SD-kanaler og HD på 32" full-HD-tv. Forskjellen er så stor at jeg nesten ikke klarer å se på kanaler som ikke sendes i HD.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Forskjellen er stor, men dog ikke på Tv Norge. Ihvertfall ikke når jeg sjekka før i kveld.

 

Er du sikker på at du har sett på en HD sending da ? De aller fleste programmene sendes IKKE i HD kvalitet. TVNorge legger på en "HD" logo ved siden av den vanlige logoen når det sendes "ekte" HD. Dersom denne "HD" logoen mangler så sender TVNorge HD et SD program. Det er selvfølgelig kun HD programmene som vil ha mye bedre kvalitet.

 

I dag (31 Juli) er sendes følgende programmer i HD på TVNorge HD:

16:30 The Big Bang Theory

21:40 C.S.I.

 

1 August:

16:20 One Three Hill

17:10 One Three Hill

18:20 Djevelens Løpegutt

21:30 På tørre never ( sikkert ikke helt bra HD kvalitet siden filmen er fra 1980)

00:00 Terminator : Sarah Connor Chronicles

00:50 Exit Wounds

 

For å sjekke hvilken programmer som sendes i HD så kan man se på programguiden på

http://www.tvnorge.no/Programoversikt

Klikk på det aktuelle programmet så dukker det opp en tekst. Da står det [HD] dersom programmet sendes i HD.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Jo, jeg valgte TvNorge HD og vanlig TvNorge på dekoderen. Det var det samme programmet som gikk, men jeg så ingen stor forskjell akkurat når jeg sjekket dette. Forskjellen var der, men syns ikke den var så stor. Men derimot når jeg ser på andre HD kanaler så er det ren nytelse å se på, spesielt naturprogram :)

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Jo, jeg valgte TvNorge HD og vanlig TvNorge på dekoderen. Det var det samme programmet som gikk, men jeg så ingen stor forskjell akkurat når jeg sjekket dette. Forskjellen var der, men syns ikke den var så stor. Men derimot når jeg ser på andre HD kanaler så er det ren nytelse å se på, spesielt naturprogram :)

 

Husker du hvilket program det var ?

 

Forskjellen mellom TVNorge HD og de andre HD kanalene er at de andre HD kanalene alltid viser HD. TVNorge HD sender som sagt mye SD.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...