Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC er treig uten grunn


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

PCen min er forferdelig treig, uten at den burde være det. Windows-lyder lagger, vinduer er generelt treige, youtube-videoer lagger periodisk, alt er sirup, på en måte.

Alt tyder på at noe sluker CPU-kraft. Men selv om CPUen er på 2 prosent load, lagger ting.

 

Hva svarte er problemet? Jeg har kjørt CCleaner og fjernet unødvendige programmer, men likevel er alt treigt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, dette høres kanskje helt idiotisk ut, men har du prøvd å sjekke hva det er som kjører ved hjelp av oppgavebehandling?

Kan du prøve å gi oss litt informasjon om komponentene i maskina di?

 

Selvfølgelig har jeg gjort det ;)

 

Det er ikke PCen min, men moren min sin, så er ikke helt sikker. Men det er en helt vanlig laptop fra Acer.

Lenke til kommentar
Har du sjekket at det er rikelig med ledig fysisk minne?

Er alt av drivere og slitk på plass?

 

Alle drivere er der, og masse RAM igjen. Å reinstallere Windows kommer ikke på tale, jeg har hverken windows-CDen, og siden dette er moren min sin PC, har hun ikke lyst il å måtte installere alt på nytt.

Lenke til kommentar

Oppgavebehandleren i Windows kan være litt unøyaktig, kan du sjekke i Process Explorer at ingenting merkelig foregår.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinte...s/bb896653.aspx

 

Om det er ingen synelige tegn på at noen prosesser stjeler minne eller prosessorkraft og alle driverne er på plass må problemet ligge på maskinvaren.

 

Har vært borti acer maskiner som har gitt bisarr oppførsel ved defekt batteri, du kan jo prøve å kjøre uten batteri og se om det blir noen forskjell.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Alt + F10 i oppstart, velg fabrikk oppretting, alt på C: forsvinner, legg dokumenter og slikt over på D: problem løst, viss ikke ring acer og bestill reparasjon. er ikke værre en det, evt. er den over 1 år. ring butikken du kjøpte den hos og reklamer på den

Lenke til kommentar
Det kan hende harddisken i PC-en er i såkalt PIO-mode (ikke ULTRA DMA 5). Dette sjekker du ved å høyreklikke på den første enheten under IDE ATA/ATAPI-kontrollere i Enhetsbehandling. Du aktiverer Ultra DMA 5 og restarter PC-en.

 

Når jeg høyreklikker, så kommer det ikke opp noe valg om PIO eller ULTRA DMA 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...