Gå til innhold

Kan noen spore meg opp via ip adressen min?


Anbefalte innlegg

Om noen har ip adressen min. kan de da trace den? Får de navn og adresse?

 

Jeg sitter ofte og skriver annonyme komentarer til blogger på blogg.no . Men en dag komenterte en blogger om hun viste hvem som skrev de annonyme komentarene. Hun sa hu tok ip`n og brukte en side til og finne ut hvem de var. Funker dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det.NEI!

 

Hun kan bare finne byen din.

 

Jeg har solgt ting på Finn, og i mailen fra Finn står det alltid hvilken IP-adresse den som responderer har. Har googlet den/eller forskjellige, og da kommer det opp hvilken by/ region folk tilhører.

 

Noen mer undersøkende eller uttømmende informasjon tror jeg det bare er politiet som driver med/ kan drive med.

 

Jeg har lest på nettet at David Toska ble oppsporet gjennom I.P-adresse han hadde sittet ved når han var på Internett-Cafe` i utlandet/Sør-Europa et sted. For og finne fram til PCens hjemmeadresse må man være politi, mener jeg da, nå men.

 

Kan være noe hun sier bare for og skremme deg.

Lenke til kommentar

De aller fleste på nettet har en såkalt dynamisk IP. Dvs. at IPen du har endres med jevne mellomrom (hvor lang tid det går mellom byttene varierer). Noen har en statisk IP som ikke endres. Nettleverandøren din loggfører hvem som har disse IPene, men denne informasjonen kan ingen få, ikke engang politiet, uten en rettskjennelse.

 

For at noen skal finne ut av hvem som gjemmer seg bak IPene, må det derfor en rettssak til.

 

Når det gjelder sporing til by som Natrich nevner, er dette ofte uriktig. Jeg bor feks. i Oslo, men sporingstjenesten finner som regel ut at jeg kommer fra Bergen. Dette skjer fordi nettleverandøren min holder til i Bergen.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har opplevd at IP-sporingen har vært veldig nøyaktig. Faktisk pleier jeg å få opp at jeg kommer fra et tettsted 5-6 km unna. Men det er vel kanskje fordi nettleverandøren er rimelig lokal...

 

Når jeg søker på min egen ip så ender jeg opp enten i by'n eller et annet sted i fredrikstad. Den går til leverandøren som du sa ;)

Lenke til kommentar

Det finnes ingen tjenester på nett som på loveligvis kan finne din hjem adresse ut i fra IP adressen din. Hvis det skulle finnes ulovelige kan disse ikke spore lenger enn frem til nærmeste sentral og i de aller fleste tilfellene er sentralen din ca 1 km i fra der du bor.

 

Du har nok ikke noe å bekymre deg for :) Er veldig mange som skriver bullshitt om at de vet hjem adressen til andre bare for å "skremme" de. Menne slik jeg oppfatter det så må jo du ha kommentert med noe stygt/teit til henne om hun skal reagere sånn, isåfall burde du stoppe :)

Lenke til kommentar

Du får opp byen, men det avhenger av ISPen. Snille NGT gir ut sånn info.

 

Hvis du blogger, og noen fant ut at du bor i samme by, og du skriver en slik type informasjon at det er bare du som kunne ha skrevet det - da er du kanskje ikke så anonym som du ønsket å være :)

 

Godt gjort å finne IPen din fra en blogg uansett. Cookies eller noe?

Lenke til kommentar
Du får opp byen, men det avhenger av ISPen. Snille NGT gir ut sånn info.

 

NGT gir ikke ut denne informasjonen, den ligger ute og kommer frem i form av tallene i IP'en din. NGT har ikke lov til å dele ut informasjon lenger enn til at du evt. traceroute noen slik at de kan route datatrafikken din bedre :)

Lenke til kommentar

Det er lett å spore en ip-adresse til hvilken ISP den tilhører, noe stort mer enn det klarer man ikke. Har du en svært lokal ISP kan man vel i teorien finne frem ganske nøyaktig hvilken kommune du oppholder deg i.

 

Slik jeg har forstått det trengs det ikke en rettsavgjørelse for at en ISP kan gi ut informasjon om deg. Det trengs derimot en rettsavgjørelse for å tvinge ISP leverandøren til å gi ut informasjon om deg. Det er jo slik at det er stikk i strid med ISP'enes interesse å gi ut noen form for informasjon om sine kunder.

Lenke til kommentar
Det er lett å spore en ip-adresse til hvilken ISP den tilhører, noe stort mer enn det klarer man ikke. Har du en svært lokal ISP kan man vel i teorien finne frem ganske nøyaktig hvilken kommune du oppholder deg i.

 

Slik jeg har forstått det trengs det ikke en rettsavgjørelse for at en ISP kan gi ut informasjon om deg. Det trengs derimot en rettsavgjørelse for å tvinge ISP leverandøren til å gi ut informasjon om deg. Det er jo slik at det er stikk i strid med ISP'enes interesse å gi ut noen form for informasjon om sine kunder.

 

ISP'en kan ikke gi ut informasjon som står deg privat (Din egen data trafikk) uten ditt samtykke, derfor må de har rettsligavgjørelse på dette om de skal kunne få noen form for informasjon i fra ISP'en. Hadde de delt den ut uten å gi beskjed skal dette da stå i kontrakten at de står seg fritt til å gjøre slik at kunden er klar over dette.

 

En IP slik jeg har forstått det spores frem til nærmeste "node/by/koblingspukt" før den fordeles slik at du kan aldri vite 100% hvor den stammer i fra.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske sikker på at norske ISP-er har loven mot seg på dette feltet, så selv om det nå skulle stå i kontrakten vil det ikke være gyldig.

 

Uansett så er det ikke mulig å identifisere deg som person gjennom whois, men søker man derimot opp IP-adressen til et firma får man opp firmanavnet.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig ganske sikker på at norske ISP-er har loven mot seg på dette feltet, så selv om det nå skulle stå i kontrakten vil det ikke være gyldig.

 

Uansett så er det ikke mulig å identifisere deg som person gjennom whois, men søker man derimot opp IP-adressen til et firma får man opp firmanavnet.

 

Grunnen til at du får opp firmanavnet er blant annet at så og si alle bedrifter har fast ip låst til sitt firma. Dette er også gjort for at folk lettere skal kunne se at ting som kommer der i fra er legit/ekte avsender på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...