Gå til innhold

Ny TV, minst 40" og full HD


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en ny tv jeg kan kjøpe for pengene jeg har tjent i sommerferien.

  • Den må være på minst 40"
  • Full HD er et must
  • Den skal ikke koste stort mer enn 10 000,-
  • Den skal hovedsaklig brukes til å se film på
  • Lydkvalitet er ikke ekstremt viktig, da jeg har tenkt å kjøpe et eksternt lydanlegg

Noen anbefalinger?

 

Det er forresten ingen vits i å si at HD-klar holder fordi man ikke ser forskjellen uansett, for jeg har en følelse av at jeg kommer til å angre på hvis jeg ikke går for full HD.

 

Edit: Jeg ser at Lefdal selger Samsung LE46B535XXE til 9995,-. Vet noen om den er verdt pengene?

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis 40'' holder er Samsung LE40A676 absolutt å anbefale! Er selv filmelsker og ser masse blu-ray filmer på denne via PS3. Bilde er utrolig bra, og sortnivået er noe av det beste jeg har sett på LCD tver. Ikke noe etterslep og fargene ser helt fantastiske ut! Nå ser vi konsekvent film hos meg, fordi vennene mine elsker bilde på tven min :D Jeg fikk den til 6995 på et ukes tilbud som var hos komplett, men hadde aldri nølt med å kjøpe den til en pris på 7985 skulle jeg kjøpt den igjen!

Lenke til kommentar

Hvis du er filminteressert og du liker at film ser ut som film så burde du vurdere en plasma fremfor en lcd. Samsung A6 er en super lcd, men den har 100hz og dette gjør at film ser ut som det er skutt på video. Man kan selvsagt skru av denne funksjonen, men da vil bildet hakke en del. Særlig hvis du kjører 24P materiale.

 

Hvis du skal ha en Samsung tv så burde du heller gå for den nye B6 serien for der har du litt mer kontroll på 100hz og bakdelene det bærer med seg.

 

Plasma har større fargespekter, høyere kontrast og langt kjappere responstid som gjør at man ikke trenger bevegelses kompensasjon for å unngå slep og hakking. En lcd har som regel en responstid på rundt 8ms mot en plasma som ligger på 0,001 ms.

Plasmaskjermer viser også flere detaljer i sort fordi de ikke er avhengig av baklys for å vise et bilde.

 

Dette har selvsagt en del med smak og behag å gjøre. Personlig ønsker jeg at film ser ut på samme måte som på kino. Det er den opplevelsen jeg vil komme så nærme som mulig når jeg ser på flatskjerm.

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446084

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444127

Lenke til kommentar
Samsung 40a796 får du får 9990,-

Dette er en tv med fantastisk sortnivå. Jeg er filmelsker, og har 46tommeren satt opp i min hjemmekino. Jeg ser 4-5 filmer i uka, og denne tven er utrolig bra.

Anbefales på det sterkeste.

http://www.computercity.no/products/product.aspx?ID=1998090

 

Er fortsatt liten tvil om plasma banker LCD på filmfronten både sortnivå og reaksjonstid er i særklasse så følg Bava sitt råd..

Lenke til kommentar
Samsung 40a796 får du får 9990,-

Dette er en tv med fantastisk sortnivå. Jeg er filmelsker, og har 46tommeren satt opp i min hjemmekino. Jeg ser 4-5 filmer i uka, og denne tven er utrolig bra.

Anbefales på det sterkeste.

http://www.computercity.no/products/product.aspx?ID=1998090

 

Er fortsatt liten tvil om plasma banker LCD på filmfronten både sortnivå og reaksjonstid er i særklasse så følg Bava sitt råd..

 

På generell basis, LCD vs Plasma, så er jeg enig. Plasma vil være bedre på film.

 

Men på LCD med LED, mener jeg at Plasma må slåss for tittelen. Bakgrunnsbelyst LED, som i a796, er tett opptil sortnivået pioneer 5090 produserer. Dette vil du også høre fra de som har anmeldt a796. Når det gjelder kontrast, så er LED bedre enn plasma.

 

Edit: Kan informere om at jeg selv er kresen når det gjelder tv og sortnivå. Har hatt 3 LCD siste året. Samsung N87, A656 og nå A796. Dersom du går for LCD, velg LED. Da har du feks A796 som jeg anbefalte over.

Dersom du ikke velger LED kan du sjekke ut en god plasma :)

Endret av unified86
Lenke til kommentar

Jeg har nå lest litt mer nøye gjennom svarene, og kikket litt på diverse tester, og denne virker som det beste alternativet. Det eneste jeg lurer på er om denne er lett å finne på f. eks. Elkjøp, Expert eller Lefdal? Jeg vet at det er mer rimelig å bestille fra nettet, men når jeg først skal kjøpe noe så dyrt så vil jeg helst kjøpe det på en fysisk butikk så det ikke er noe problem å levere den inn hvis det er noe galt med den.

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445411

 

LG 50PS3000

 

Denne har jeg selv og er storfornøgd med den! 50 tommers Full HD tv, 100hz og MPEG4.

 

Fantastisk god og stor tv til en latterlig pris!

 

 

EDIT: Ser jo at X-P42G10E er bedre.....

 

Hvordan er den å spille på med PS3 og PC? (hvis du har prøvd da). Vurderer den selv, men har hørt plasma er litt dårligere på konsoll og PC(?).

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445411

 

LG 50PS3000

 

Denne har jeg selv og er storfornøgd med den! 50 tommers Full HD tv, 100hz og MPEG4.

 

Fantastisk god og stor tv til en latterlig pris!

 

 

EDIT: Ser jo at X-P42G10E er bedre.....

 

Hvordan er den å spille på med PS3 og PC? (hvis du har prøvd da). Vurderer den selv, men har hørt plasma er litt dårligere på konsoll og PC(?).

 

Skal du bruke tven hovedsaklig til PS3 og PC bør du gå for en lcd heller. Som du sikkert hvet vil bildet bli innbrendt over lengre tid, noe som skjer hvis du for eksempel spiller bilspill med speedometere stående i venstre hjørne i to, tre timer. Men de fleste nye plasmaskjermer er utstyrt med innbrenningsfjerner.

 

Allikevel tror jeg ikke denne tv'en er utstyrt med dette, siden det finnes to bedre modeller; PS6000 og PS8000 som mer trolig har dette.

 

 

Men det skal fungere ypperlig med både PC (flott bilde med både VGA og HDMI) og PS3, bare ikke du har noe stillestående på skjermen i flere timer :p

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445411

 

LG 50PS3000

 

Denne har jeg selv og er storfornøgd med den! 50 tommers Full HD tv, 100hz og MPEG4.

 

Fantastisk god og stor tv til en latterlig pris!

 

 

EDIT: Ser jo at X-P42G10E er bedre.....

 

Hvordan er den å spille på med PS3 og PC? (hvis du har prøvd da). Vurderer den selv, men har hørt plasma er litt dårligere på konsoll og PC(?).

 

Skal du bruke tven hovedsaklig til PS3 og PC bør du gå for en lcd heller. Som du sikkert hvet vil bildet bli innbrendt over lengre tid, noe som skjer hvis du for eksempel spiller bilspill med speedometere stående i venstre hjørne i to, tre timer. Men de fleste nye plasmaskjermer er utstyrt med innbrenningsfjerner.

 

Allikevel tror jeg ikke denne tv'en er utstyrt med dette, siden det finnes to bedre modeller; PS6000 og PS8000 som mer trolig har dette.

 

 

Men det skal fungere ypperlig med både PC (flott bilde med både VGA og HDMI) og PS3, bare ikke du har noe stillestående på skjermen i flere timer :p

 

Hmm det gjør valget vanskelig :p Skal vell aller mest brukes til film, men PS3 er jo også en grunn til at jeg vil ha ny TV, da jeg ikke får utnytta den veldig på den 23 tommeren jeg har nå .. :roll:

Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445411

 

LG 50PS3000

 

Denne har jeg selv og er storfornøgd med den! 50 tommers Full HD tv, 100hz og MPEG4.

 

Fantastisk god og stor tv til en latterlig pris!

 

 

EDIT: Ser jo at X-P42G10E er bedre.....

 

Hvordan er den å spille på med PS3 og PC? (hvis du har prøvd da). Vurderer den selv, men har hørt plasma er litt dårligere på konsoll og PC(?).

 

Skal du bruke tven hovedsaklig til PS3 og PC bør du gå for en lcd heller. Som du sikkert hvet vil bildet bli innbrendt over lengre tid, noe som skjer hvis du for eksempel spiller bilspill med speedometere stående i venstre hjørne i to, tre timer. Men de fleste nye plasmaskjermer er utstyrt med innbrenningsfjerner.

 

Allikevel tror jeg ikke denne tv'en er utstyrt med dette, siden det finnes to bedre modeller; PS6000 og PS8000 som mer trolig har dette.

 

 

Men det skal fungere ypperlig med både PC (flott bilde med både VGA og HDMI) og PS3, bare ikke du har noe stillestående på skjermen i flere timer :p

 

Hmm det gjør valget vanskelig :p Skal vell aller mest brukes til film, men PS3 er jo også en grunn til at jeg vil ha ny TV, da jeg ikke får utnytta den veldig på den 23 tommeren jeg har nå .. :roll:

 

 

Kjøp deg PS3000 du det finnes ikke noe problemer å spille PS3, jeg har blant annet en LG PG6000 i 50 tommer og innbrenning er ikke et problem selv etter lang lang tid med PS3 bruk og den har et eldre panel.

 

Man må lære seg forskjell på innbrenning og IR før man utaler seg her inne...

 

IR er midletidlig innbrenning som forsvinner så snart man begynner å skifte litt kanaler igjen, har man fått seriøs IR så kan man fjerne dette med hvitvaskprogrammet.

 

Her har PS3 stått på i 6-8 timer i strekk uten problem eller innbrenninger...

Lenke til kommentar

Det har vel knapt vært en plasmatråd her inne som ikke har omhandlet IR eller innbrenning, men i lcd trådene er det påfallende sjelden skrevet om de problemer det systemet bærer med seg, bortsett fra responstiden selvsagt.

 

Clouding, døde piksler og ikke minst ujevnt baklys er ikke helt sjelden på en lcd tv.

 

Innbrenning på et fosforbasert billedsystem er ikke noe nytt og det er sikkert noen ringrever som har sett innbrente NRK logoer på et gammelt billedrør.

 

Plasmaskjermen fikk et litt dårlig rykte i starten siden de hadde en tendens til å brenne seg fryktelig lett. På den tiden brant stort sett det meste av faste bilder seg fast i skjermen og man måtte ha en symaskinholdning til hele systemet. Kort sagt var plasmaskjermer noe entusiaster kastet seg over. Vanlige folk skygget unna…

 

De siste årene derimot har problemet blitt kraftig redusert og flere vanlige folk har skaffet seg en plasmaskjerm og de fleste har ikke opplevd annet enn midlertidige innbrenninger av vekslende grad. Hvis de har fått noen slemme så har dette stort sett skjedd i løpet av de 200 første timene skjermen har vært i bruk.

 

En plasmaskjerm har en ganske lang innkjøringsperiode hvor cellene brenner ekstra kraftig. Etter 100 – 200 timer vil skjermen stabilisere seg og bildet blir sakte med sikkert bare bedre og bedre.

 

Er man av den nervøse typen så kan man benytte seg av en rekke innkjøringstriks som reduserer faren for en skikkelig innbrenning. Mange bryr seg ikke med dette, men personlig synes jeg det er lurt og ikke kjøre kontrasten til over midten de første 200 timene. Hvis det er mye faste meter på et spill så kan man begrense spillingen litt i starten. I det hele tatt kan man google seg frem til en rekke gode råd om disse tingene.

 

Alt i alt er ikke innbrenning noe man trenger å bekymre seg fryktelig mye over lenger, men helt utradert er det altså ikke, men ingen flatskjermer er perfekte…

Lenke til kommentar

Hvor langt unna skal dere sitte fra LG 50"?

 

Jeg har ca 2m sitteavstand på rommet mitt, blir 50" aaltfor altfor stort? Jeg liker store skjermer, og kommer stort sett til å se blu-ray og spille x360 (altså gode kilder).

 

Har utrolig lyst på den, men er usikker på størrelsen..

Lenke til kommentar
Hvor langt unna skal dere sitte fra LG 50"?

 

Jeg har ca 2m sitteavstand på rommet mitt, blir 50" aaltfor altfor stort? Jeg liker store skjermer, og kommer stort sett til å se blu-ray og spille x360 (altså gode kilder).

 

Har utrolig lyst på den, men er usikker på størrelsen..

 

For min del er halve vitsen med stor skjerm at det skal virke stort, derfor ser jeg ingen grunn til å sitte 10 meter unna, da kunne jeg like greit kjøpt en 22" og putta opp i trynet mitt isdenfor. 2 m tror jeg er passe, har selv hvert i butikken å sett på 50 tommerere, og 2 meter virker som en grei avstand.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...