Gå til innhold

Slutt for Office 2000


Anbefalte innlegg

Hvorfor valgfrihet er bra? Er ikke det åpenbart?

Valgfrihet? Leste om en som hadde byttet ut den bensindrevne forbrenningsmotoren i bilen sin med en dampdrevet motor som gikk på nettopp bensin. Lang tid tok det også. Teknologien går videre spør du meg, og med mindre en ønsker å fremstå som en kreasjon på Norge Rundt lønner det seg å følge med på i alle fall noen av de teknologiske paradigmeskiftene som skjer av og til.

 

For øvrig en artig diskusjon, da det dreier seg om designvalg i grensesnittet som tilbys. Både espressomaskinen, vannkokeren og stekeovnen min har et grensesnitt, men ingen av disse tilbyr meg å skifte ut dette. Knappen for å kverne kaffe er på samme sted, har samme form og gir meg samme tilbakemelding uansett hvor mye jeg måtte hytte med nevene.

 

Det er et dårlig eksempel. Du har selv valgt deg det utstyret selv, og det det er ukomplisert utstyr. De aller aller fleste stekeovern o.l. har akkurat likt brukergrensesnitt. At du til og med sammenligner en vannkoker med overgang fra 2000/2003 til 2007 viser hvor lite du forstår.

 

Der hvor jeg jobber har vi mange mange folk som ikke er spesielt datakyndige. For de blir det faktisk ganske mye vankeligere hver gang et program skifter grensesnitt. Dette er ofte noe de ikke får valg om heller, vi på IT-avdelingen bare installerer det. Ofte pga lisenser, sikkerhet o.l.

Jeg synes grensesnittet i 2007 er genialt, men jeg skjønner også hvorfor folk som ikke kan så mye om data får problemer med det. Derfor hadde det vært så mye enklere om vi kunne valgt classic-grensesnitt i 2007 for disse menneskene.

 

I fjor reinstallerte vi f.eks terminalservere. Når vi la inn programvaren på de igjen byttet Internet Explorer og Word-ikonet plass. Ikonene så ut akkurat slik som de alltid hadde gjort, men enkelte la ikke merke til det. De ringte fortvilet til support fordi Internett kom opp når du skulle starte Word. Selvfølgelig blir det vanskelig for disse når man tross alt skifter så mye på grensesnitttet som det som ble gjort i 2007.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor valgfrihet er bra? Er ikke det åpenbart?

Valgfrihet? Leste om en som hadde byttet ut den bensindrevne forbrenningsmotoren i bilen sin med en dampdrevet motor som gikk på nettopp bensin. Lang tid tok det også. Teknologien går videre spør du meg, og med mindre en ønsker å fremstå som en kreasjon på Norge Rundt lønner det seg å følge med på i alle fall noen av de teknologiske paradigmeskiftene som skjer av og til.

 

For øvrig en artig diskusjon, da det dreier seg om designvalg i grensesnittet som tilbys. Både espressomaskinen, vannkokeren og stekeovnen min har et grensesnitt, men ingen av disse tilbyr meg å skifte ut dette. Knappen for å kverne kaffe er på samme sted, har samme form og gir meg samme tilbakemelding uansett hvor mye jeg måtte hytte med nevene.

Jeg har kjøkkeninnredning med utbyttbare skapdører, bil med utskfitbare dekk (jeg slipper å kjøpe egen vinterbil og egen sommerbil for å ha både sommerdekk og vinterdekk), jeg har til og med kjøpt PC-skjermen, PCen, musa og tastaturet på 4 ulike steder til 4 ulike tidspunkter. Skiene og skistavene er fra forskjellige produsenter, lampene og lyspærene er kjøpt hver for seg, men er likevel kompatible osv.

 

Poenget mitt er at eksempler kan misbrukes til å fremstille akkurat hva man vil. Kan vi vennligst droppe tåpelige sammenligninger og heller diskutere sakens kjerne for hva den faktisk er og ikke for hva den kan sammenlignes med?

 

Når vi har lagt det bak oss, mener du at valgfrihet mellom tradisjonell meny og båndmeny i Microsoft Office ville vært et onde for folk flest?

Lenke til kommentar

At supporten for office 2000 er long gone (og døde nå for enterprisesupport) er greit nok. Men i enkelte sammenhenger har man bruk for eldre versjoner.

 

På jobb har vi bl.a. en arkivbenk (scanner saksdokumenter og regninger på en mongosvær scanner) som er pr. dags dato kjører på office 2000 (selv om bedriften har kjørt 2003 i lengre tid og skal over på 2007 nå). Denne er såpass viktig og er avhengig av 3.parts plugins og annen 3.parts programvere, så det er ikke "bare å oppgradere og håpe på det beste".

 

Men i løpet av høsten er planen å utrede mulighetene for å gå over på 2007/2010, men som mange ikke skjønner så er ikke slikt bare-bare bestandig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...