Gå til innhold

Hvorfor er det forskjellige summetoner, avhengig av hvem man ringer?


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor denne tråden skulle startes men setter den iallefall her.

 

Trodde først at summetonen var avhengig av abbonementet til personen man ringer til, men dette har vist seg å ikke være tilfelle. Er det da vær enkelt telefon som sender ut summetonen til motparten?

 

Ble bare intenst nysgjerrig:P

 

Takker for alle saklige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan legge til at jeg opplevd noe av det samme med Onecall abonnement.

Dersom jeg ringer fasttelefon eller noen med telenor abonnement er tonen annerledes i starten enn den er når jeg ringer noen med Netcom abonnement

 

EDIT: Har kun opplevd dette ved bruk av Nokia telefoner

Endret av radio_y1
Lenke til kommentar

Mobiltelefoner har vel ikke summetone? Summetone er et signal for å vise at linjen fungerer, og kan høres fra du plukker opp røret og til du taster første siffer. Mobiltelefoner kobler seg ikke til nettet før du har tastet hele nummeret og begynner å ringe.

Lenke til kommentar

Ventetone tror jeg er det korrekte ordet for denne tonen.

 

Tror det er de forskjellige operatørene som velger denne tonen, Netcom hadde tidligere en tjeneste som het Jukebox, som lot deg velge mellom noen sanger man kunne ha som ventetoner når noen ringte deg. Telenor hadde/har også lignende tjeneste. Tror ikke Netcom tilbyr denne tjenesten lengere, heller ikke sikker på Telenor, men ser ut som Tele2 gjør det.

 

Edit: Fant en test amobil gjorde av tjenestene fra 2007

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Det han meiner er den "summetonen" som kjem etter at ein har slått eit nummer, men før mottakaren tek telefonen. Eg har sjølv opplevd at dette signalet høyrest annleis og "pinglete" ut når eg ringer med mitt eige Telenor-abonnement til mitt eige One Call-abonnement.

 

Edit: Såg ikkje forrige innlegg.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er helt fersk på Nokia, så jeg vet ikke om dette er en SE-greie, men jeg mener å huske at ventetonen varierer fra om du ringer til en fast- eller mobiltelefon. Ofte er forskjellen så stor at jeg kan høre om f.eks mobilen jeg ringer til er viderekoplet til en fastelefon. Vet ikke om det er melodien eller rytmen, men noe er det i hvert fall.

 

Den engelske ventetonen er også helst spesiell, burr-burr, vent, burr-burr.

 

Hvis du får tak i en telefonkatalog fra 60/70-tallet så tror jeg faktisk at du kan finne en beskrivelse av ventetoner fra forskjellige land.

Lenke til kommentar

Har desverre ei venninde som jobber i Netcom, og hun kun konstantere at det er ikke abonementet som bestemmer summetonen/ventetonen. Hun ringer ofte mange netcom-kunder hver dag, og ofte er det forskjellige toner.

 

Sikker på at dette ikke går på de forskjellige mobiltelefonene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...