Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Musikk og rettigheter


Zic0

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på en hypotetisk situasjon- Jeg har to artister som lager en sang. Begge har bidratt til sangen (50/50 på rettighetene). Jeg har lyst til å kjøpe denne sangen, la oss si for 100 kr. Jeg betaler de 100 kronene til artist #1. Er det jeg eller artist #1 da som har ansvar for å betale artist #2 sin del (50 kr)? Kan jeg isåfall presisere eller gjøre avtale med artist #1 at det er han som skal sørge for at artist #2 for sin del, eller er ikke det mulig?

 

Takker for svar på forhånd

Zic0

Endret av Zic0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene.

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene.

 

Det er heller ikke hans ansvar. Fordeling av inntekter er en sak mellom artist 1 og 2, ikke en trekant mellom artistene og kjøper. Artist 2 vinner ingen rett etter en kontrakt mellom artist 1 og TS (med mindre det motsatte fremgår av kontrakten).

Lenke til kommentar
Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene.

 

Det er heller ikke hans ansvar. Fordeling av inntekter er en sak mellom artist 1 og 2, ikke en trekant mellom artistene og kjøper. Artist 2 vinner ingen rett etter en kontrakt mellom artist 1 og TS (med mindre det motsatte fremgår av kontrakten).

 

Men artist 1 har vel heller ikke rett til å ensidig inngå en avtale som også forplikter artist 2 så lenge han ikke sitter med rettighetene til mer enn halvparten av sangen? Etter min alminnelige rettsforståelse, vel å merke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...