Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Musikk og rettigheter

Zic0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Lurer på en hypotetisk situasjon- Jeg har to artister som lager en sang. Begge har bidratt til sangen (50/50 på rettighetene). Jeg har lyst til å kjøpe denne sangen, la oss si for 100 kr. Jeg betaler de 100 kronene til artist #1. Er det jeg eller artist #1 da som har ansvar for å betale artist #2 sin del (50 kr)? Kan jeg isåfall presisere eller gjøre avtale med artist #1 at det er han som skal sørge for at artist #2 for sin del, eller er ikke det mulig?

Takker for svar på forhånd

Zic0

Endret av Zic0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene.

Skrevet

Kan jeg for eksempel ha det som et punkt i handelen at vedkommende må ta ansvar for å gi penger til de som har rettigheter til den? Altså overføre ansvaret om å sørge for at artistene får sine penger til artist #1?

Skrevet
Hvis du kjøper sangen av artist 1, kan du ikke i god tro anta at han kommer til å videreføre andelen av artist 2 til vedkommende. Det er gjerne lurt å gjøre avtalen med begge artistene for å unngå at det senere dukker opp en tvist om rettighetene.

Det er heller ikke hans ansvar. Fordeling av inntekter er en sak mellom artist 1 og 2, ikke en trekant mellom artistene og kjøper. Artist 2 vinner ingen rett etter en kontrakt mellom artist 1 og TS (med mindre det motsatte fremgår av kontrakten).

Skrevet

Det er heller ikke hans ansvar. Fordeling av inntekter er en sak mellom artist 1 og 2, ikke en trekant mellom artistene og kjøper. Artist 2 vinner ingen rett etter en kontrakt mellom artist 1 og TS (med mindre det motsatte fremgår av kontrakten).

Men artist 1 har vel heller ikke rett til å ensidig inngå en avtale som også forplikter artist 2 så lenge han ikke sitter med rettighetene til mer enn halvparten av sangen? Etter min alminnelige rettsforståelse, vel å merke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...