Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Berbar data blir ekstremt varm under speling


Anbefalte innlegg

Har ein HP Pavilion dv6-1130eo, og i følge Speedfan så kan både Temp1 (ACPI) og Core (AMD K11, prosessoren) komme opp i cirka 94 grader under krevande spel. Under anna bruk så er temperaturen vanlegvis frå 60 til 75 grader. Grafikkortet på den gamle berbaren eg hadde kom opp i 113 grader og vart då overoppheita og måtte startast på nytt. AMD-prossesorar skal visst tåle meir varme enn intel-prossesorar har eg høyrd, men nesten 100 grader og over er vel litt mykje både for prosessorar og grafikkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en 1130eo selv, men med litt oppgradert hardware. Som alle laptoper så blir den ganske varm under ved spilling/tung bruk. Hvis det er så varmt at du kan ikke holde fingrene dine der lenger enn noen få sekunder så er det mest sannsynlig for varmt. Tastaturet på min laptop blir aldri varm, men du sier at tastaturet ditt blir varmere enn temperaturen i rommet?

Lenke til kommentar

Jeg og har en laptop som blir veldig varm under spilling. På ca 80 grader begynner ytelsen å trekke ned (virker det som om i det minste, kan ikke finne noe annet som forårsaker lagging. Og det er betraktelig ytelsesforandring). Har en dell XPS M1530.

 

Vurderer å gå til innkjøp av en luftkjøler til bærbar, noen som har prøvd en slik en? Hvor mye ned kan temperaturen gå?

 

Ifølge Everest ligger temperaturen på alt fra 80 til 90 etter noen timers spilling. Tidlig load ligger den på like under 50 grader, og slik vil jeg den skal ligge :) (idle temp er vel på knappe 37).

 

I tillegg: etter at jeg har spillt en stund og temperaturen går til 80 grader, hjelper det ikke å avslutte spillet og la maskinen stå en stund. Selv om viften går ned og alt virker som fryd og gammen, reduseres ikke temperaturen. For at temperaturen skal gå ned må altså maskinen skrus av. Er dette korrekt?

Lenke til kommentar

Hei Zaxo (sheep her)

 

Det at du må faktisk skru av maskinen for at den i det hele tatt kjøler seg ned betyr at det er ett eller annet feil med viftestyringen på maskinen din. Viftene skal kjøre på økt hastighet selv om du går ut av ett krevende spill/prog helt til komponentene har kjølt seg ned til normal temperatur.

 

Ville snakket med dell support jeg;)

Lenke til kommentar

Veldig vanlig at folk bruker laptop steder hvor de ikke er ment - på tepper, i sofa, på stoffduken på bordet, i senga, osv. Dette fører til at det samler seg masse støv og kjølekapasiteten minker. Prøv å blås det rent for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Hei Zaxo (sheep her)

 

Det at du må faktisk skru av maskinen for at den i det hele tatt kjøler seg ned betyr at det er ett eller annet feil med viftestyringen på maskinen din. Viftene skal kjøre på økt hastighet selv om du går ut av ett krevende spill/prog helt til komponentene har kjølt seg ned til normal temperatur.

 

Ville snakket med dell support jeg;)

 

Du kan først prøve og blåse vifteområdet rent med trykkluft. Hadde noe av samme problemet selv, men det løste seg etter at jeg fikk renset litt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...