Gå til innhold

Nikkor 50mm objektiver


Anbefalte innlegg

God morgen.

 

Jeg sitter og drømmer meg litt bort i den nyoppdagede og vidunderlige verden som er foto.

Det som preger min "bevissthet" nå er Nikkor sine 50mm objektiver.

 

Jeg har forstått det slik at det finnes 3 stk.

 

Nikkor AF-D 50mm f/1.8

Nikkor AF-D 50mm f/1.4

Nikkor AF-S 50mm f/1.4

 

Det første er jo relativt prisgunstig og koster jo under tusenlappen, mens de to resterende er en tanke og to mer kostbare.

Spørsmålet da er hvor stor forskjell det er på disse. Jeg har pr i dag kun et Nikon D60, noe som strengt tatt ekskluderer AF-D variantene.

Men allikevel så er jeg nysgjerrig på samtlige. Er det ansett som vanskelig å fokusere manuelt? Er det stor forskjell på et F/1.4 og et F/1.8 kamera? Er det verdt prisforskjellen på to tusen mellom det dyreste og billigste?

 

Jeg vurderer å oppgradere til et D90 og det er en av grunnene til at jeg ikke henger meg så mye opp i om objektivet har fokusmotor eller ikke. Spesielt hvis det er brukbart på begge modellene, og selv om det betyr at jeg må fokusere manuelt for en liten stund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du først skal kjøre manuelt så finnes det mange flere varianter enn det der. Det f.eks flere her som kjører Nikkor 50mm f/1.2 AIS.

 

Forskjellen mellom f/1.4 og f/1.8 er først og fremst på store blenderåpninger, blender du ned et par hakk så er de temmelig like.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Hvis du først skal kjøre manuelt så finnes det mange flere varianter enn det der. Det f.eks flere her som kjører Nikkor 50mm f/1.2 AIS.

 

Forskjellen mellom f/1.4 og f/1.8 er først og fremst på store blenderåpninger, blender du ned et par hakk så er de temmelig like.

 

Tanken er ikke nødvendigvis å kjøre manuelt. Tanken er at jeg har litt lyst på et 50mm normalobjektiv som er lyssterkt. :)

Det mest prisgunstige er å gå for Nikkor AF-D 50mm f/1.8. Ulepmen er at med mitt nåværende D60 så må jeg fokusere manuelt. Men hvis jeg tenker litt fremover og kjøper et D90, så er ikke det lenger et problem.

 

Hvis jeg da snur på filsa, og kjøper et Nikkor AF-S 50mm f/1.4 så kan jeg bruke dette med mitt eksisterende kamera, samtidig som at det også fungerer knakende fint til "mitt" fremtidig D90 kamera.

Ulempen her er prisen som er 3 ganger mer for et objektiv med nesten samme spec. Hvis det er verdt prisen i forhold til førstnevnte, så er saken klar. Men hvis forskjellen er minimal, så er det kanskje like godt å gå for den rimeligste løsningen og leke manuelle knut frem til en oppgradering.

Lenke til kommentar

Siden du har crop-kamera så kan kanskje også Nikon 35mm f/1,8G AF-S DX være interessant?

 

Forskjellen på f/1,8 og f/1,4 er ca 2/3 blendertrinn hvis vi sammenligner maks blenderåpning. Det er kjekt med tanke på foto av ting som er langt unna (>5m) med håndholdt kamera og dårlig lys. Evt. stemningsbilder rundt bålet osv. Dybdeskarpheten blir etter min smak for kort for portretter på maks blenderåpning, så derfor anbefaler jeg en viss avstand.

 

Man behøver heldigvis ikke å bruke maks blenderåpning bestandig. Sammenligner man alle fire på f.eks f/1,8-2,8 så er begge f/1,4-objektivene betydelig skarpere i dette området. Fra f/2,8 er alle fire ganske like skarpe.

 

Siden man ofte kjøper slike objektiver nettopp for å bruke de store blenderåpningene så mener jeg man bør prioritere ett som er bra på store blenderåpninger. Dvs. ett av f/1,4-objektivene.

 

 

Whether or not you need the new 50mm ƒ/1.4G comes down to a few factors:

 

1. When shot wide open, the 50mm ƒ/1.4 AF-D is significantly sharper than the AF-S.

2. However, the new 50mm ƒ/1.4G AF-S is much quieter during focus operations than the AF-D, making it much more subtle.

3. Then again, the older 50mm ƒ/1.4 AF-D is much faster at autofocusing, when mounted on a pro body.

4. But - the new 50mm ƒ/1.4G AF-S has a weather-sealing gasket.

 

Not necessarily an easy decision!

Kilde

Lenke til kommentar

Enig med Simen1 i at du kan se på Nikon AF-S 35mm f/1.8 som et alternativ. Skal du imidlertid ha 50mm, så er jo autofokus kjekt å ha.

 

Jeg bruker de gamle 50mm f/1.2 og 55mm f/1.2 som jeg liker godt,

men jeg regner alltid med at jeg får noen bomskudd vid åpen.

En Nikon AF-D 35mm f/2.0 gir meg imidlertid skarpe bilder hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er ekstremt vanskelig å treffe fokus gjennom søkeren til D60 manuelt (på full åpning). Anbefaler på det sterkeste AF-S 35mm f/1.8 eller AF-S 50mm f/1.4, ellers er det stor fare for at du ikke vil bruke objektivet noe særlig. Langt enklere med manuell fokus på D700 eller D3(x) (eventuelt til nøds D300).

 

Update:

Bokeh på AF-S/D 50mm f/1.4 er mer naturlig enn på f/1.8 utgaven.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Ser ut til at det blir en AF-S modell jeg eventuelt går for.

Har lest litt mer om 35mm og det ser ut som et fiffig objektiv det også. Kanskje mer enn 50mm. Men nå er det slik at jeg ikke helt vet hvorfor jeg er interessert i de objektivene jeg "drømmer" om. Jeg vet bare at jeg er :D Og pr idag så er det fremdeles et 50mm som står øverst på menyen. Men det kan jo endre seg

 

Heldigvis så har den lokale JP butikken tørke, slik at jeg ikke går amok nå rett før ferien ;)

Et Nikon D90 til 7500,- og et objektiv til 3000,- blir fort mye vann og brød nede i de sydlige breddegrader.

Lenke til kommentar
Et Nikon D90 til 7500,- og et objektiv til 3000,- blir fort mye vann og brød nede i de sydlige breddegrader.

Skal du i varmere strøk er det jo mer enn nok med iskald øl og litt snacks (mat er ikke prioritet). Har da kjørt flere slike turer i min ville ungdom (fikk enn del kreative bilder). Koster ikke så mye heller :) Bare husk å ikke bli så påvirket av alkohol at du sovner fra utstyret, da er det borte.

Lenke til kommentar
Skal du i varmere strøk er det jo mer enn nok med iskald øl og litt snacks (mat er ikke prioritet). Har da kjørt flere slike turer i min ville ungdom (fikk enn del kreative bilder). Koster ikke så mye heller :) Bare husk å ikke bli så påvirket av alkohol at du sovner fra utstyret, da er det borte.

 

He he, med mine 34 år så er jeg ingen vill ungdom lengre. Men samtidig så er man ikke eldre enn man føler seg. Og her nærmer jeg meg knapt konfirmasjonsalderen :)

 

Men jeg prøver for engangs skyld å vise litt måtehold. Når jeg først finner en interesse, så har det en tendens til å ta av, og selv om jeg ikke er der helt enda, så begynner jeg å kjenne igjen tendensen.

Etter to år med kajakkmani som begynner å roe seg, så passer det seg ikke å gå amok inn i en ny kostbar hobby :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...