Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva sier Kjøpsloven mht en defekt CPU vifte og reservedel ?


Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet har sikkert vært oppe tidligere, og moderator får flytte innlegget om det er feilpostet.

 

Men hva gjør dere dersom maskinen ikke lenger fungerer pga en defekt CPU vifte ? Årsaken til at jeg spør er at jeg for ca 3 år siden kjøpre en maskin basert på 487 sokkel. Den har fungert greit ettersom jeg kun bruker den til litt surfing og litt brevskriving og regneark, etc, etc, i jobbsammenheng. Og den dekker fortsatt dette behovet.

 

Forrige uke tok CPU vifta kvelden. OK, tenkte jeg. Det er sånt som skjer. Nå viser det seg imidlertid at det ikke er mulig å få tak i slike vifter (ihvertfall ikke de stedene jeg har undersøkt). Da kommer spørsmålet opp mht garanti. Alternativet synes å være "ny maskin" (ihvertfall når det gjelder hovedkort, CPU og ram). Vi vet alle at det kan bli ganske mye jobb om all software skal legges inn på nytt. Å overføre datafiler er vel en enklere greie om en tar den gamle disken (hvis jeg også kjøper ny disk) og kopierer det over.

 

Men hva sier Kjøpsloven mht defekte deler ? Er det et krav at en skal få kjøpt nye deler iløpet av 3-4 år ?

Og hva om en har kjøpt en "ferdig maskin". Kan en da kreve at HP, Dell, Acer eller andre skal overføre alle data til den nye maskinen ?

 

Jeg spør fordi det skaper ekstremt mye ekstraarbeid (og ekstra utgifter) om en ikke kan få tak i en så enkel del som en CPU vifte til 2-300 kroner.

Hvordan kan dette håndteres på en smidig måte ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel først av alt - å skaffe en ny kjøer til det sokkelformatet kan da neppe være vanskelig. Sant at du ikke får lett fatt i slike i butikken, men på bruktmarkedet (og andre lignende steder) burde det være lett å oppdrive, til en lav pris også.

 

Hvis maskinen var kjøpt som en ferdigmaskin og ikke som deler som du satt sammen selv, så vil jeg tro at maskinen må vurderes som å ha reklamasjonsrett i sin helhet, og da er det jo snakk om 5 år. Det er dog mulig at det evt. kan bli regnet som en slitasjedel dog, og dermed ha kortere reklamasjonstid. Jeg har ikke vært borti en sik situasjon akkurat med viftedeler før sidne sike ting er som regel trivielle kostnader.

 

Så kort sagt, jeg annbefaler at du først hører med leverandøren og ser om de kan gi deg en ny vifte på reklamasjonsretten, evt. selge deg en. Hvis ikke de kan hjelpe, så sjekk bruktmarkedet. Garanterer deg at det er massevis av slike kjølere rundt om kring på nerderommene i norge.

 

Det jeg kan si er at det totalt urealistisk å forvente at leverandøren skal hjelpe deg med å overføre ting til ne ny maskin. Det vil jo falle helt utenfor deres annsvarsområde.

 

-Stigma

 

PS har en vifte til socket 478.

 

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=97533&model=

 

EDIT: og ja, der har du vel den enkleste løsningen rett der...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kjøpsloven sier ikke en dritt om det der siden det er FORBRUKERkjøpsloven som dikterer forbrukerkjøp. Pirking? Nei, det er en lov som heter kjøpsloen, men den gjelder kun privatkjøp (mellom privatpersoner). Skal du først slenge i bordet med noe, bruk riktig navn ;)

Lenke til kommentar
Kjøpsloven sier ikke en dritt om det der siden det er FORBRUKERkjøpsloven som dikterer forbrukerkjøp. Pirking? Nei, det er en lov som heter kjøpsloen, men den gjelder kun privatkjøp (mellom privatpersoner). Skal du først slenge i bordet med noe, bruk riktig navn ;)

Og når man allikevel er i pirkemodus så gjelder også kjøpsloven mellom bedrifter. Ikke bare mellom privatpersoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Kjøpsloven sier ikke en dritt om det der siden det er FORBRUKERkjøpsloven som dikterer forbrukerkjøp. Pirking? Nei, det er en lov som heter kjøpsloen, men den gjelder kun privatkjøp (mellom privatpersoner). Skal du først slenge i bordet med noe, bruk riktig navn ;)

Og når man allikevel er i pirkemodus så gjelder også kjøpsloven mellom bedrifter. Ikke bare mellom privatpersoner.

 

Og forbrukerkjøp før 1 juni 2001 eller et eller annet i den duren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...