Gå til innhold

pixler vs. bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Har skjønt at mengden pixler innvirker på pc´ens evne til å behandle bildene (min er ikke av nyeste dato!!), men høyere pixeltall betyr jo høyere kvalitet. Hva betyr det da når det i tester først oppgis de forskjellige oppløsningene kameraet opererer med og siden f.eks. 3 forskjellige kvalitetsnormer. Det er tydleig vis noe annet en oppløsning. Innvirker den typen kvalitet som ikke har forbindelse med oppløsning på lagrings- og behandlingskapasitet?

Godt for en nybegynner å få hjelp til å fatte grunnleggende ting i den digitale verden!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har skjønt at mengden pixler innvirker på pc´ens evne til å behandle bildene (min er ikke av nyeste dato!!), men høyere pixeltall betyr jo høyere kvalitet. Hva betyr det da når det i tester først oppgis de forskjellige oppløsningene kameraet opererer med og siden f.eks. 3 forskjellige kvalitetsnormer. Det er tydleig vis noe annet en oppløsning. Innvirker den typen kvalitet som ikke har forbindelse med oppløsning på lagrings- og behandlingskapasitet?

Godt for en nybegynner å få hjelp til å fatte grunnleggende ting i den digitale verden!! :)

 

Siden ingen andre svarer, så tar jeg sjangsen på at jeg har forstått og at det er rett:

3 forskjellige oppløsninger, da er det vel forskjellige størrelser på bildene.

 

Videre, 3 forskjellige kvalitetsnormer, vil vel da være komprimering med 3 forskjellige "styrker".

 

Tar selv alltid bilder på beste kvalitet, "tørr ikke" å ta med dårligere kvalitet i tilfelle jeg en dag skulle ta et KNALL-bilde...

 

Dette hjalp kanskje ingenting men jeg kan jo håpe.. mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Takker for svar, ellers er det netopp dette med "komprimering med 3 forskjellige styrker" jeg ikke helt forstår. Nøyaktig hva de forskjellige innstillingene gjør med bildet, og om det har innvirkning på lagringskapasitet og visning. For å understreke; det er ikke oppløsning jeg tenker på men tre forskjellige bildekvaliteter som kommer i tillegg til valg av oppløsning. For å sette det på spissen: Hva er forskjellen på et bilde med høyeste oppløsning + nest beste kvalitet og nest høyeste oppløsning + beste kvalitet?

Lenke til kommentar

Komprimeringen som er vanlig i digitalkamera (JPEG) er ikke tapsfri. Det vil si at bildet du får på datamskinen ikke er identisk med det som kameraet registrerte. Kort fortalt så fjernes de frekvenser som det menneskelige øyet er lite følsomme for. Det medvirker til at pikslene forandrer verdi og at en piksel blir påvirket av de pikslene som ligger rundt.

 

Jo høyere komprimering jo flere frekvenser er tatt bort og jo større blir forvregningene. Vanligvis så er det høyeste kvaliteten visuelt tapsfri, at du ikke kan se med bare øyet at bildet er komprimert. Den nest beste er vanligvis visuelt tapsfri under normale forhold, det vil si at du ikke ser noen forvregninger på normal betraktningsavstand. Den dårligste kvaliteten kan det være mulig å se en del forvregninger, spesielt hvis man vet hva man skal se etter.

 

De er ganske store forskjeller fra kamera til kamera så det er lurest å ta noen prøvebilder for å finne ut hva man er fornøyd med.

Lenke til kommentar

JPEG-komprimering kan sammenliknes med MP3-filer. MP3-filene er gjerne 1/12 eller deromkring i forhold til den opprinnelige lydfilen, men de fleste vil ikke høre særlig forskjell på lyden.

 

Bilder fra digitalkameraer skal ikke betraktes i full størrelse. Min erfaring er at beste JPEG-kvalitet kan være lik TIFF-bilder piksel for piksel. Dvs. at du ser ikke forskjell på bildene selv med ekstrem forstørrelse.

 

Med kraftigere komprimering vil man kunne se forskjeller fra piksel til piksel, men hvis man ikke vet hvordan originalen så ut i en blindtest er det vanskelig å si hva som er "best".

 

Med enda kraftigere komprimering risikerer man diverse artifakter, dvs. skader på bildene. Ettersom man uansett ikke skal betrakte bildene i full størrelse skal det imidlertid mye til at dette vil påvirke senere bruksmuligheter i vesentlig grad.

 

Du bør prøve deg frem med kameraet ditt, sett kameraet på stativ og ta det samme motivet med de forskjellige innstillingene. Hvis du ikke ser særlig forskjell på bildene i ettertid kan det kanskje vært lurt å gå for kraftig komprimering, slik at filene blir mindre.

 

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...