Gå til innhold

Sette opp server med Linux


Anbefalte innlegg

Skal sette opp en server med Linux. Lurer på hva som blir anbefalt av opperativsystem, (Ubuntu? Fedora? OpenSuse? debian?) Hva anser dere som det beste alternativet? Evt. hva kan man ellers bruke som en lagringsplass over lokalnett?

 

Nettet settes opp ved kabling til router, og så trådløst derfra.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jau..

jeg brukte først fedora, men gikk over til ubuntu fordi jeg kjøpte en bok om linux/ubuntu som hadde guider til å sette opp webserver, filserver, mailserver, osv osv..

 

ubuntu er greit fordi mange bruker det, derav vil noen kunne hjelpe hvis du får problemer fordi det er et stort community, mye dokumentasjon osv osv...

 

men fedora eller ubuntu, det er nesten likt alt, smak og behag..

 

ps: filserver måtte jeg gi opp, det var helt ufattelig tregt gjennom det trådløse :S tror det var samba sin feil (samba lar windows og OSX hente filer osv)..

 

gl hf

Lenke til kommentar
Ubuntu er nok helt greit det. Finnes noen guider her på forumet også for oppsett av *buntu server.

 

Har du tilgang til skjerm på serveren din, eller er du avhengig av å styre den fra en annen pc?

 

Og, lykke til med linux.

Har tilkoblet en skjerm.

 

Skal skjekke ut guider nå.

Endret av yates56
Lenke til kommentar
Arch funker også som hjemmeserver i hvertfall. Mer enn stabilt nok til det. :)

Men for å bruke arch som en server må du nok være litt fan. Ingen opplagte fordeler med arch til servere.

 

Jeg vil anbefale deg ubuntu server (uten gui), sett opp ssh på skjermen, og resten gjøres fra godstolen med laptopen. Et annet tips er Debian. Så og si samme greia som ubuntu, men enda mer konservativt = stabilt.

Lenke til kommentar

Arch er ikke stabilt i det hele tatt. Ikke i den forstand at det nødvendigvis kræsjer, men fordi ting er i rask endring hele tiden. Man trenger f.eks iblant å gjøre endringer i configfiler fordi det kommer inn en ny versjon av programvare man bruker, osv. Sånt gjør serverdrift til et helvete. Det er greit hvis man har tid nok, og bare drifter én maskin, men til en serverpark er Arch et rimelig tullete valg. De opplagte valgene er Ubuntu server (LTS), Debian og CentOS.

Lenke til kommentar

Ellers er det faktisk ikke så dumt å bruke Ubuntu 8.04 LTS til en server. Den vedlikeholdes med sikkerhetsfikser etc til 2013, mens 9.04 bare vedlikeholdes til 2010.

 

Om man da ikke har bruk for spesifikke nye funksjoner.

 

Ellers er det guider på omtrent alt man trenger.

Lenke til kommentar
Ellers er det faktisk ikke så dumt å bruke Ubuntu 8.04 LTS til en server. Den vedlikeholdes med sikkerhetsfikser etc til 2013, mens 9.04 bare vedlikeholdes til 2010.

 

Om man da ikke har bruk for spesifikke nye funksjoner.

 

Ellers er det guider på omtrent alt man trenger.

Det er dette jeg nå har innstalert på maskinen.

 

Nå trenger jeg bare å finne ut hvordan jeg setter opp maskinen som en "trådløs harddisk"

 

Noen som vil gi ut linker til guid, eller lage en?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

På serveren er det vel openssh(eller om det var openssh-server, jeg husker ikke helt) som må installeres. Da kobler du bare til med ip, brukernavn og passord på serveren din.

 

På klientsiden kan du bruke putty om du har windows. De fleste linux distroer har ssh i kommandolinjen. Da logger du bare på med "ssh bruker@server-ip" så skriver du inn pasordet ditt. :)

Lenke til kommentar

..Hvis man ikke vil endre default port, eller sette på nøkkelautentisering da. ;)

Men det får trådstarter eventuelt ta etter at alt er satt opp og fungerer.

 

@yates56:

Ja, når Samba er installert og satt opp, kan Windows, Mac og Linux koble seg opp uten problemer.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Ja, men dette er "alt for mye informasjon".

På serveren installerer du openssh-server:

sudo apt-get install openssh-server

 

Og på en hvilken som helst annen Linux maskin kobler du deg til serveren med ssh:

ssh [email protected]   
# bytt ut espen med ditt brukernavn på serveren og 10.0.1.22 med ip'en til serveren din

 

Hvis du vil styre serveren din fra en windows maskin må du bruke putty.

Etter dette kan du hive skjermen til serveren din i do. Alt styres nå over nettverket med ssh. Så kan du legge inn samba for å dele mapper på serveren.

 

Litt klarere nå? Du kan selvfølgelig konfigurere deg ihjel. Men hvis du ikke er veldig keen så anbefaler jeg at du først får det opp å gå.

Lenke til kommentar
Ja, men dette er "alt for mye informasjon".

På serveren installerer du openssh-server:

sudo apt-get install openssh-server

 

Og på en hvilken som helst annen Linux maskin kobler du deg til serveren med ssh:

ssh [email protected]   
# bytt ut espen med ditt brukernavn på serveren og 10.0.1.22 med ip'en til serveren din

 

Hvis du vil styre serveren din fra en windows maskin må du bruke putty.

Etter dette kan du hive skjermen til serveren din i do. Alt styres nå over nettverket med ssh. Så kan du legge inn samba for å dele mapper på serveren.

 

Litt klarere nå? Du kan selvfølgelig konfigurere deg ihjel. Men hvis du ikke er veldig keen så anbefaler jeg at du først får det opp å gå.

Da er OpenSSH innstallert.

 

For meg blir det MYE enklere å koble meg opp med mac, hva er det jeg da skal skrive inn?

Har også innstallert samba, men kan ikke finne hvor det ble lagret, prøvd alt+f2 men fant dete ikke da. Innstallerte det med legg til/fjern programmer.

 

EDIT:

Får å koble meg inn tipper jeg at jeg må skrive dette inn i terminalen i mac'en?

 

EDIT2:

Må jeg innstallere noe på de maskinene for å kunne koble meg opp mot serveren?

Endret av yates56
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...