Gå til innhold

Sette opp server med Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal redigere konfigfila smb.conf. Den ligger i /etc/samba/smb.conf.

Dette gjør du med å åpne den i en editor:

sudo nano /etc/samba/smb.conf

sudo = du må være root/supersuer for å redigere filer i /etc (du har ikke tilgang) sudo = SuperUserDO

nano = en meget enkel editor i terminalen

 

For å lagre filer i nano bruker du Ctrl+O (som i omega). For å gå ut bruker du Ctrl+x

Lenke til kommentar
Du skal redigere konfigfila smb.conf. Den ligger i /etc/samba/smb.conf.

Dette gjør du med å åpne den i en editor:

sudo nano /etc/samba/smb.conf

sudo = du må være root/supersuer for å redigere filer i /etc (du har ikke tilgang) sudo = SuperUserDO

nano = en meget enkel editor i terminalen

 

For å lagre filer i nano bruker du Ctrl+O (som i omega). For å gå ut bruker du Ctrl+x

Hva er det jeg nå skal endre?

 

Og det står at det er for Debian, ingenting å si at jeg kjører Ubuntu på serveren?

Lenke til kommentar

Da er jeg her:

447243.jpeg

 

Har ikke turt å endre på noe ennå.

 

Er glad jeg ikke kastet skjermen i dass med det første som en foreslo :p

 

Edit: En slik en har naboen min og ;) Fransk Bulldog?

 

Edit2: Setter stor pris på at dere bruker tiden din på å hjelpe meg. Bare slik at dere vet det ;)

Endret av yates56
Lenke til kommentar

Congrats! Du er nå inne og klar til å redigere smb.conf

 

Det er nå det tricky begynner ;)

 

Det første du skal gjøre er å kikke godt gjennom å se hva dokumentet faktisk inneholder. Da er det lettere å henvise deg til forskjellige avsnitt. Som du ser er dokumentet delt opp i avsnitt markert med ######## tittel #########

 

Mulig jeg trenger litt assistanse her for jeg har bare satt opp samba serveren min en gang og er ikke knall sikker på om alt er "etter boka".

Lenke til kommentar

*Rekke opp hånda* ville ikke kastet den nei. Men du trenger den strengt tatt ikke mer.

 

Helt i bunnen av smb.conf legger du til de mappene du vil dele, et eks er:

[Movies]
 writeable = yes
 path = /media/disk3/Movies

Der deler jeg mappen /media/disk3/Movies, og den kalles Movies.

 

Jepp, dette blir inn med sølvskje, men er jo ikke noe vits å sove nå likevel. Regner til og med ute, koselig.

 

Edit:

Når du er ferdig med å legge til de mappene du vil dele, lagrer du, går ut og så må du restarte samba. Dette gjør du med:

sudo /etc/init.d/samba restart

Da er det bare å fyre opp en klient (windows, mac, linux) og bla gjennom de pent delte mappene.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Sikkert en fin guide, men igjen "alt for mye konfigurasjon". Samba i ubuntu fungerer ut-av-boksen. Bare legg til hva du vil dele nederst (som jeg prøvde å forklare) og ting skal fungere. Mer avansert anbefaler jeg å vente med til det mest basic er oppe og fungerer.

Lenke til kommentar
Ikke her på vestlandet.

 

Det er forresten en Staffordshire Bull Terrier ;) Ligner litt på Fransk bulldog.

 

Jeg brukte denne da jeg satte opp min server: http://www.marsboer.net/?p=494

 

Selv om mitt oppsett ikke ble helt likt så synes jeg forklaringen er lærerik og enkel...

Der var det mye å lese å gå igjennom. Ser ut som at de bruker Windows Vista for å vise eksempler. Synd jeg ikke eier en eneste pc med windows vista :p

 

Fin hund, kunne nesten ha tenkt meg en slik selv, men har nok å styre med den jeg har :p

 

Regner her og gitt...

 

Hvor er det jeg skal skrive? Bak # tegnet?

Lenke til kommentar
# tegnet betyr at det er kommenter ut og blir oversett av programmet. Som du ser er faktisk mesteparten av smb.conf kommentert ut.

 

Skriv helt på bunn så har du kontroll over hva du har lagt til. Start på en fersk linje.

Hadde ikke gått ann å få lagt deg til på msn? Litt lettere å gå frem og tilbake med hjelp da :)

Lenke til kommentar

Have a good one. Blir ikke lenge til jeg køyer heller. Jobber med en seriøs forkjølelse :/

 

# tegnet betyr at det er kommenter ut og blir oversett av programmet. Som du ser er faktisk mesteparten av smb.conf kommentert ut.

 

Skriv helt på bunn så har du kontroll over hva du har lagt til. Start på en fersk linje.

Hadde ikke gått ann å få lagt deg til på msn? Litt lettere å gå frem og tilbake med hjelp da :)

 

Send adressen din på PM

Lenke til kommentar

Done.

 

En ting kan jeg si med en gang. Du kommer til å sette deg fast. Det er da det gjelder å ha tolmodighet og ikke hoppe over på windows med en gang. Jeg har strevd en del for å få til ting, men det er en utrolig belønning å få det til. Nå sitter jeg her og styrer hele stereoanlegget mitt med en ipod gjennom en htpc som igjen henter musikk fra serveren min. Er skikkelig fornøyd!

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...