Gå til innhold

Skjære opp IDE kabel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp startet et lite prosjekt der jeg tenker å rydde opp PCen inni, og har gått til anskaffelse av kabelstrømpesettet som finnes hos microplex.no.

 

Derfor tenkte jeg at noe må kunne gjøres med den stygge IDE kabelen som går fra DVD og CD brenneren og til hovedkortet. Jeg har leste flere guider for hvordan det kan gjøres, blant annet hos Overclockers Club og Techware Labs, men har blitt litt usikker etter å lest en post på et annet forum, der en bruker skriver:

 

Han nevner her at det ikke er smart å dele opp en 80 lednings IDE kabel, stemmer dette? Og hvordan kan man se om det er en 80 pins IDE kabel man har? Når man ser på det bildet på Wikipedia som viser en , ser disse ganske så identiske ut synes jeg. Begge har 41 hull så vidt jeg kan se.

 

Min IDE kabel ser slik ut:

 

Og kontakten slik:

 

Dessuten har jeg en mindre IDE kabel også, er det trygt og skjære opp denne? Kan sees nederest til venstre i bildet under:

 

Bare en lite tilleggspørsmål når jeg først har dette oppe:

Noen som har en smart løsning til de fire SATA kablene mine? De er jo så alt for lange, men leste på et annet forum at det ikke var mulig å kutte dem kortere, og fant heller ikke noen kortere alternativer i noen norske nettbutikker.

 

Så oppsummert blir dette fire spørsmål:

1 Er det trygt å kutte opp en 80 lednings IDE kabel?

2 Hvordan skiller man 40 og 80 lednings IDE kabler fra hverandre, og hvilken type har jeg?

3 Er min lille IDE kabel trygg å skjære opp?

(4 Noen som har en fiks løsning til mine fire satakabler?)

 

Grunn til endring:

Mindre leif

Endret av bynhffba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, håpet på å ikke kjøpe ny rund kabel. La igjen to bestillinger hos Netshop i går, med 100 kroner i porto på hver (ble to bestillinger, for glemte å legge ved kabelstrømpesettet på den første). Så er lite lysten på å bestille en kabel til 100 kroner, og betale ca like mye i porto - en gang til.

 

Så er ingen som har prøvd å dele opp en 80 lednings IDE kabel? Tenkte kanskje at det kunne gå om jeg bare delte hver andre eller tredje leder?

 

Men i aller verste fall, at det absolutt ikke anbefales at ledningen deles opp, hva slags kabel må jeg kjøpe? Jeg ser på Netshop (pleier å henvise til prisguide.no, men her fant jeg ikke noen kabler av den typen jeg var ute etter (eller er floppy kabelen den jeg er ute etter?)) at de har to modeller som er aktuelle, en fra Akasa og en fra ukjent produsent. Den fra Akasa oppgir bare at det er en IDE/EIDE kabel med grensesnitthastighet "UDMA 66/100/133", mens den andre oppgir at det er en 80 lednings IDE kabel. Den siste er dessuten 165 kroner dyrere. Jeg skal gjerne holde dette så billig så mulig, så er den fra Akasa riktig? Selv om den ikke oppgir at den er en 80 lednings IDE kabel mener jeg (det kan vell også være en 40 lednings IDE kabel? Eller de selger kanskje ikke slike nå lenger?).

 

Spørsmål nummer 2 har jeg forresten funnet svar på selv. Bildet som ligger på Wikipedia viser det litt utydelig, men jeg fant et annet bilde som viser forskjellen mye bedre. Siden jeg fant bildet på, forklarer også forskjellen:

 

Og hva med den min (15 ledere?), er denne trygg å dele opp? Ettersom det er er ganske stor plass mellom lederne, og det sjangsen for å kutte en leder er veldig liten. Denne kan jeg vell heller ikke bytte ut med noen rundkabel, har i hvert fall ikke sett noen slik rundkabel før. Kabelen er festet til lydkortet om noen lurte, men jeg aner ikke hva den er godt for, og den som den fører til har jeg aldri brukt, og aner ikke hva den brukes til (kanskje jeg bare skal fjerne hele greia?!).

 

Ellers takk for svar hittil :) Kommer til å prøve å stripse og stable SATA kablene på en eller annen måte, slik som foreslått, bare jeg får kabelstrømpene :)

Lenke til kommentar

de 2 kablene du fant av akasa og andre dyrere gjør akkurat det samme, men den dyrere har blå neonlys i kabelen som må være mest meningsløse jeg har sett i en kabel noensinne :D

ata 133 som den akasa er det du trenger, forøvrig er den plasten på de runde ide veldig stiv så ville lagt en ny strømpe selv.

Lenke til kommentar
de 2 kablene du fant av akasa og andre dyrere gjør akkurat det samme, men den dyrere har blå neonlys i kabelen som må være mest meningsløse jeg har sett i en kabel noensinne :D

ata 133 som den akasa er det du trenger, forøvrig er den plasten på de runde ide veldig stiv så ville lagt en ny strømpe selv.

Aha, får ringe inn til Netshop når de åpner, og se om det er mulig å legge til den Akasa kabelen til en av de forrige bestillingene, selv om jeg har forhåndsbetalt med Visa.

 

Takk for raskt svar midt på natta :)

Lenke til kommentar
Vil du virkelig ha elendig harddiskytelse, datakorrupsjon og/eller blåskjermer?
Nei, selvsagt vil jeg ikke ha det.

 

Jeg vurderte å gjøre slike som Complexity gjorde, å rulle dem sammen på en forsiktig måte, men fant i dag en rund IDE kabel på Clas Ohlson til 100 kroner. Den er blank og kanskje ikke blant de aller peneste, men den gjør jobben :) Så da er saken løst :)

 

Ellers takk for alle tips og råd :)

Endret av bynhffba
Lenke til kommentar

Har det noe å si om du kutter opp kabelen om du ikke ødelegger isolasjonen? har vel ingenting å si om de er sammen eller ikke? De er vel ikke avhengig av å få elektromagnetisk forstyrrelser fra kabelen ved siden av? Er jeg helt ute eller er det dere som er helt ute å kjører her? Det er enten meg eller dere.

Lenke til kommentar

Isolasjon har ingenting å si, det er elektromagnetismen som er problemet. At det også kan bli litt skjev belastning på kontaktene kan også påvirke resultatet.

 

Kabler er beregnet på å tåle den elektromagnetiske påvirkningen enkeltlederne har på hverandre slik de er ordnet i kablen. Tar man f.eks en tpkabel og retter ut lederne og plasserer ved siden av hverandre går det galt.

Lenke til kommentar
Isolasjon har ingenting å si, det er elektromagnetismen som er problemet. At det også kan bli litt skjev belastning på kontaktene kan også påvirke resultatet.

 

Kabler er beregnet på å tåle den elektromagnetiske påvirkningen enkeltlederne har på hverandre slik de er ordnet i kablen. Tar man f.eks en tpkabel og retter ut lederne og plasserer ved siden av hverandre går det galt.

 

Hva er det som er spesielt med runde IDE kabler som gjør at de tåler mer elektromagnetisk stråling da? Vil ikke en flat ledning absorbere mer elektromagnetisk energi siden den har en mye større overflate?

Lenke til kommentar

Overflateareal har ingenting med dette å gjøre. Mønsteret enkeltlederne ligger i derimot, det betyr alt, i en komersiell rund kabel av grei kvalitet er mønsteret styrt, mens i en selvagd av flate kabler vil det være litt tilfeldig.

 

Det er ikke elektromagnetisk interferens utenifra som er det største problemet, siden stråling avtar med kvadratet av avstanden er påvirkningen fra de andre lederne problemet.

 

Er man ute etter fin kabelføring er det ingenting som slår sata, flate, forholdsvis tynne kabler som man kan stable og stripse. Sata klarer større hastighet enn ide, med bare 6 ledere imot 80 for ide.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...