BuUrNt Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 Hei, eg har kjøpt meg en komplett pc, men en fungerer ikke. Etter at eg har slått den på, så etter 1-15 minutter så blir skjermen svart, også blå i et halvt sekund, så starter den på nytt, sånn holder den på... Noen som har noen forslag for hva det kan være? har kjørt Norton Scan, ingen virus. Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3, Corsair Powersupply 650W TXEU Black BULK Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB
G Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 (endret) Blå som i blåskjerm? Står det en masse hvit eller grå tekst på den blåe skjermen? I såfall har du en konflikt, som jo er nokså teknisk utfordrende å løse. Det kan være så mangt som kan lage blå-skjerm som følge av konflikter. Du kan jo alliere deg med noen Linux-folk, for så å boot'e det opp med en Live-CD. Den kan gjerne gi deg en pekepinn på hvilken hardware som f.eks. har feil. Linux gir nemlig fra seg en masse informasjon når du boot'er det. Alternativ 2: Du har ett moderne hovedkort. Ved å kikke i manualen til det, så får du gjerne noen tips om hvordan du kan kjøre hovedkortet med forskjellige innstillinger. Du kan kanskje alliere deg med noen som har kunnskap om BIOS-instillinger, eller sette deg inn i manualen til hovedkortet ditt på egenhånd. Krever jo gjerne litt av dem som måtte mangle erfaring. Endret 8. juli 2009 av G
Largie Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 Ta kontakt med komplett support eller ring 33 47 14 00(mandag - fredag kl. 09.00 - 17.00) Ref: http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...opic=komplettsh
BuUrNt Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Skrevet 8. juli 2009 Blå som i blåskjerm? Står det en masse hvit eller grå tekst på den blåe skjermen? I såfall har du en konflikt, som jo er nokså teknisk utfordrende å løse. Det kan være så mangt som kan lage blå-skjerm som følge av konflikter. Du kan jo alliere deg med noen Linux-folk, for så å boot'e det opp med en Live-CD. Den kan gjerne gi deg en pekepinn på hvilken hardware som f.eks. har feil. Linux gir nemlig fra seg en masse informasjon når du boot'er det. Alternativ 2: Du har ett moderne hovedkort. Ved å kikke i manualen til det, så får du gjerne noen tips om hvordan du kan kjøre hovedkortet med forskjellige innstillinger. Du kan kanskje alliere deg med noen som har kunnskap om BIOS-instillinger, eller sette deg inn i manualen til hovedkortet ditt på egenhånd. Krever jo gjerne litt av dem som måtte mangle erfaring. Blå skjerm med masse hvit skrift.
G Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 (endret) Butikken har ikke ansvar for å rette feilen dersom det er selvbygget PC. Noe trådstarter ikke har gjort fortalt. Det skader jo ikke å spørre Komplett da, men pass på at de ikke fakturerer deg for noe, så sant du ikke ønsker å betale for hjelp. Om du har kjøpt den ferdigbygget fra Komplett, ta for all del kontakt med dem for å få gratis hjelp. Merk deg, du kan likevel ha gjort noen forandringer etter at du mottok PC'en som forårsaker feil, det kommer helt an på hvor ivrig (klåfingret) du har vært. Du må sannsynligvis sende PC'en inn til inspeksjon for at Komplett skal hjelpe deg. Men igjen, du kan jo være heldig og at en glup tekniker kan gi deg noen guide'ede tips som du eventuellt kan prøve før du blir tvungen til å sende den i retur. Endret 8. juli 2009 av G
G Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 Dette ble en dobbeltpost. Den hvite skriften har noen hexadecimal'e tegn. Disse kan komme nyttig med. Forsøk å skrive dem ned. Men jeg kan nesten forsikre deg om at det er vanskelig for menigmann å tyde hva disse betyr. Men det skader jo ikke å poste dem i denne tråden. Du har ihvertfall en konflikt av en eller annen type. Hovedkortene har gjerne ett sett med ferdiglagde innstillinger, pluss at du kan tweak'e litt selv på disse. Er du heldig så har du fått hardware som skal fungere fint på ditt hovedkort, og at det mangler kun litt "tweaking", men du kan også ha fått f.eks. feil RAM. Noen ganger hjelper det også å flash'e BIOS. Dette kan du enkelt få til ved å besøke Asus sitt nettsted, og laste ned nyeste BIOS versjon. Plassere filen etter oppskriften i Asus sin guide på f.eks. en billig minnepenn. Det finnes alternative måter å legge inn nyeste BIOS. Men jeg vil anbefale minnepenn framfor de andre. Unngå for all del å flash'e den med en Windowsprogramvare i og med at du har en ustabil Windows installasjon. Det finnes nemlig av og til forandringer fra produsent på BIOS firmware'n, som kan muliggjøre en bredere RAM-støtte (at flere brikker kan støttes av hovedkort). Problemet kan jo også ligge på andre komponenter enn RAM. Det er en utfordring. Men du har jo fått noen tips du kan prøve ut av meg.
BuUrNt Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Skrevet 8. juli 2009 Butikken har ikke ansvar for å rette feilen dersom det er selvbygget PC. Noe trådstarter ikke har gjort fortalt. Det skader jo ikke å spørre Komplett da, men pass på at de ikke fakturerer deg for noe, så sant du ikke ønsker å betale for hjelp. Om du har kjøpt den ferdigbygget fra Komplett, ta for all del kontakt med dem for å få gratis hjelp. Merk deg, du kan likevel ha gjort noen forandringer etter at du mottok PC'en som forårsaker feil, det kommer helt an på hvor ivrig (klåfingret) du har vært. Du må sannsynligvis sende PC'en inn til inspeksjon for at Komplett skal hjelpe deg. Men igjen, du kan jo være heldig og at en glup tekniker kan gi deg noen guide'ede tips som du eventuellt kan prøve før du blir tvungen til å sende den i retur. Ferdigbygget fra komplett, eg har ikke rørt noe...
Largie Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 Dermed ser du på posten min over... Regner med at den var ferdigbygget.
BuUrNt Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Skrevet 8. juli 2009 Angående nyeste BIOS, eg kan ikke finne dem på ASUS siden..
G Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 (endret) I såfall bør du holde fingrene av fatet inntil Komplett gir deg klar vei til å prøve ting som BIOS-oppdateringer. Men håper du lærte noe nytt om slik problematikk. Fant ut at eventuelle RAM problemer ser ut til å være fikset allerede med BIOS versjon 0506, og at det til og med har kommet ut en versjon 0703 etter den i følge QVL. På nedlastningsiden står det at 2102 er den nyeste tilgjengelige, men det kan hende at versjonsnummereringen i nedlastningsfilen er forskjellig fra det versjonsnummeret som vises under POST av PC eller når du står inne i BIOS. Eksempelvis, så kan jo 2102 bety 0703 uten at jeg er i stand til å sjekke det (det er det vel kun du som har PC'en som kan sjekke). http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us Der kan du hente BIOS Slik (Velg følgende i de 3 "drop-down" menyene): Motherboard Socket775 P5Q PRO Velg så OS. F.eks. Vista og trykk på Search. Så trykker du på plusstegnet ved siden av BIOS (6) [bIOS History]. Trykk så på nedlastningslenken Global for den øverste i listen som er den nyeste. Hovedforum for ditt hovedkort: http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board...SLanguage=en-us Der kan du lese mye om hovedkortet ditt En tråd om en type Corsair brikke som du ikke har: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us Riktignok ikke helt det minne du bruker, men du får lete dypere i hovedforumet for det hovedkortet. Den tråden gir likevel en god pekepinn om ymse problemer med RAM-brikker og ditt hovedkort. EDIT: QVL kan lastes ned. Den forteller om kompatibilitet med forskjellige RAM-brikker. Her er den: http://dlsvr.asus.com/pub/ASUS/mb/socket77...P5Q-PRO-QVL.zip Du har følgende brikke: TWIN2X4096-6400C5C Den C'en på slutten så jeg ikke i QVL, muligens ASUS blingset ved å skrive litt feil. EDIT2: La til hvordan du finner din BIOS (under nedlastninglenken over) Endret 8. juli 2009 av G
ilpostino Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 jeg har slettet to bumps fra tråden. Det er ikke nødvendig å bumpe en tråd to ganger på en halvtime.
BuUrNt Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Skrevet 8. juli 2009 har prøvd og starte den noen ganger nå, nå får ikke skjermen kontakt...
G Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 (endret) Og det etter at du har gjort forandringer, eller bare ble den slik uten at du foretok deg noe av det jeg har nevnt tidligere. Denne er kanskje på tynn is, men: Kan det ha vært lynnedslag i nærheten av der du bor, nå nylig? F.eks. i går. EDIT: Om du har gjort noen forandringer, la oss si at du flash'et BIOS. Da kan det være flere scenarier. 1. Feil BIOS (at du har valgt en som er ment for ett annet hovedkort). Og du må gjennomføre å gå tilbake til fabrikk-BIOS. Husker ikke om den ligger på hovedkort, og hvis ikke så ligger den på en CD/DVD som fulgte hovedkort. Det går også an å hente en tidligere BIOS fra ASUS og få den satt inn. 2. Det kan hende at "flashing" av BIOS har endret noen BIOS instillinger, da en firmware versjon ikke nødvendigvis er lik den andre. Men det sagt, så så jeg at på ett P5Q3-hovedkort at "flashing" jeg gjorde ikke forandret innstillinger som jeg selv hadde valgt. 3. Det kan i noen sære tilfeller gå galt under "flashing". Eksempelvis, kan bortfall av strøm gjøre at ting skjærer seg. Om hvordan en legger tilbake fabrikk-BIOS står beskrevet i manualen til hovedkortet. 4. Du kan forsøke dersom du har tilgang på ett PCI-slot skjermkort, å plugge i det istedetfor, og koble skjermen til det kortet. Du har nemlig 2 PCI-slot'er på ditt hovedkort. På den måten kan du kanskje få ett skjermbilde, som igjen kan gi deg adgang til å gå inn i BIOS-innstillingene. EDIT: Her oppdaget jeg enda ett scenario dersom du har brukt McAffee nylig som antivirus-løsning: http://www.hardware.no/artikler/alvorlig_f...antivirus/70696 Skal ha gitt blåskjerm hos mange brukere, men du beskrev at det var ustabilt i forskjellige tidsintervall, og det likner mer på RAM-inkompatibilitet. Endret 8. juli 2009 av G
BuUrNt Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Skrevet 8. juli 2009 Det har vært lynnedslag i nærheten, faktisk, 2-3. Men eg hadde kontaktene ute. Og, eg har ikke endret BIOSen
Largie Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 BuUrNt: Dette er ikke noe du trenger å bruke tid på, se: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=14031419 Komplett vil ta betalt hvis du fikler med pcen og det er dem som har garantiansvaret.
G Skrevet 8. juli 2009 Skrevet 8. juli 2009 Enig med Largie i dette tilfellet. Vær oppmerksom på at du er økonomisk ansvarlig for all porto fra din adresse til Komplett, og at Komplett er ansvarlig for all porto fra sin adresse og hjem til deg. Mulig du synes det er urettferdig at du skal betale porto. Men de har sitt på sitt tørre om de vil gjøre det slik. Om de skulle dekke porto for deg, så er du heldig, og bør se på det som en gave. Nå kjenner jeg ikke Komplett's praksis på retursendelser, så det får du spørre dem om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå