Gå til innhold

RAM, Gb og Ghz


Anbefalte innlegg

Har forstått at jeg like godt kan skaffe meg ny pc hvis jeg ønsker å ha full glede av det digitale kameraet jeg har tenkt til å skaffe meg.

Før jeg bestemmer meg lurer jeg på hvilken av disse tre faktorene (størrelse på harddisk, mikroprosessor og arbeidsminne) 8) som betyr mest når pc´en hovedsaklig kommer til å bli brukt til oppbevaring og visning av bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alt egentlig.

Men hvis du primært skal bruke den til å lagre/se på bilder, så ville jeg lagt mere vekt på en god skjerm og et godt skjermkort. bilder tar endel plass, og skal du lagre virkelig mange, så ville jeg nok gått for min. 120Gb harddisk, prosessoren trenger ikke å være noe serlig større enn 1-1,5 GHz.

og du kommer langt med 128 mb ram hvis du skal bruke den til bilder.

 

Hvis du har planer om å bruke photoshop, så ville jeg gått opp til 256-512 mb ram -ps krever MYE ram!

Lenke til kommentar

Det finnes et temaområde i forumet her: Hjelp, jeg skal ha ny PC Der er ben beste plassen å spørre etter ny PC. Husk på å nevn at du har en 6år gammel PC, og at du primært skal bruke den til å se på bilder, og derfor ikke ønske en "unødig" dyr PC som passer helt andre bruksområder.

 

Jeg vil nok anbefalt deg en PC som er billig på alle måter (gjerne brukt), med unntak av en god skjerm. Flatskjermer (LCD) er ennå ganske dyre så en vanlig billedrørskjerm (CRT) er nok det som gir mest for pengene.

 

Ellers ville jeg anbefalt:

Hovedkort med integrert lydkort, skjermkort, og nettverkskort (kanskje et Nforce 220 som koster rundt 6-700kr)

Athlon 2000+ prosessor (rundt 600kr)

256MB noname PC2700 DDR ram (rundt 300kr)

CD-brenner 40x (rundt 400kr)

Harddisk på 60-120GB (rundt 700-1000kr)

Et billig kabinett (rundt 4-500kr)

Billig tastatur og mus, gjerne trådløst (ca 400kr)

rimelig prosessorvifte (rundt 150kr)

En god 19" skjerm (rundt 2000kr)

 

Windows og programvare kommer i tillegg. (det koster ganske mye om du er blandt de ca 65% som skaffer det på lovlig vis) Lovlige gratis alternativ finnes forresten også (Linux, StarOffice osv).

Lenke til kommentar

Man kan egentlig si at alle dagens prosessorer (1GHz+) er raske nok for stillbilde-manipulering/visning.

 

Dagens 3d-skjermkort er også bra til 2d-bilder. (Geforce2MX, Radeon eller bedre)

 

Hvor stor harddisk du trenger er avhengig av størrelsene på bildene dine. La oss anta 10Mb pr bilde, da får du inn ca 6-7 tusen bilder på maskinen. (antar ca 10Gb til annen lagring) på en 80 Gb disk. En 80 Gb holder i massevis hvis du bare skal bruke den til dette.

 

Du MÅ!!! kunne ta backup av dataene dine. CD-brenner er vel det billigste. DVD-brennere eller andre systemer (tape) kan også vurderes hvis man tar svært mange bilder.

 

Systemminne (ram) er avhengig av størrelsen på filene du skal jobbe med. Vanlige digitalkamera gir bilder som du lett kan redigere med 256Mb ram. Men med dagens ram-priser så ser jeg ingen grunn til å kjøpe mindre enn 512. Husk at operativsystemet trenger sin dose også.

 

Om maskinen skal brukes til andre ting, så kan vurderingene bli annerledes, men trenger du en maskin til bildemanipulering/visning, lydavspilling og standard kontorprogrammer (Office) så holder dette fint.

 

Dataspill eller videoredigering setter derimot større krav. Du kan bruke en slik maskin til det også, men du vil merke en markant ytelsesforbedring med en litt kraftigere pc (mer ram og raskere cpu).

- Video krever også mye mer lagringsplass.

- Spill setter strengere krav til skjermkort.

Lenke til kommentar

For de som vil ha maksimum bildekvalitet så er det Matrox som gjelder. Jeg byttet fra et gammelt Matrox kort til et GeForce4 og det var en liten nedtur kvalitetsmessig. De nyeste (dyre) Matrox kortene kan også vise 30 bits farver i Photoshop noe som er veldig bra for de som bruke 16 bit/RAW formatet mye.

Lenke til kommentar

Skjermkort: Matrox G550 - 996,-

Minne/RAM: TwinMOS 512 cas 2.5 - 523,-

Kortleser: CF/CFII/SM/MMC/SD/IBM-Micro/MStick Intern- 396,-

Tower: Q-Tec Miditower m/ 350w - 450,-

Harddisk: 80GB Seagate - 865,-

Hovedkort: Epox nforce2 - 836,-

Her valgte jeg det billigeste nforce2 hovedkortet, men det er bare å velge et annet.

Brenner: MSI 52/24/52 - 454,-

Igjen den billigeste.

Prosessor: AMD XP2000 TB - 591,-

Kjøler: GlobalWin TAK58 25dB - 296,-

 

Totalt: 5407,-

Og så trenger du sikkert en ny skjerm, siden den du bruker nå er gammel, og 17' skjermer får du for ca 1300-1500,- med grei kvalitet.

Lenke til kommentar
En fornuftig pc, men sleng med en diskett-stasjon:-)
Tja.. Han har jo brenner så jeg ser ikke helt poenget.

 

Hvis han fortsatt sverger til de gamle diskettene, så kan han bruke den han har i gammel-PC'n, den er sikkert minst like bra som en ny.

 

Et annet alternativ er USB minneplugg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...