Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Slo av PC-en pga. lyn. Vil ikke starte skikkelig opp lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen timer siden begynte det å lyne, og lampene i rommet skrudde seg plytselig av i et millisekund. Så jeg slo jeg av PC-en og trakk ut alle ledningene.

Senere satte jeg alle ledningene i PC-en. Og mens PC-ens strømknapp sto på, så satt jeg strømlednigene i støpselet. Noe som kanskje ikke var særlig lurt? Man skal vel sette de i støpselet først, så sette de i PC-en og så sette på strømmen?

Når jeg startet opp PC-en igjen var skjermen bare sort. Så jeg slo av og prøvde igjen, da kom det opp en feilmelding om at Vista manglet en fil. Og ba meg sette i Vista CD-en for å reparere. Men jeg klarer ikke å komme til reperasjonsdelen fordi PC-en henger seg hele tiden. En gang slo den seg av etter 5 sekunder, restartet seg selv, gikk av etter 5 sekunder osv. Andre ganger kommer ikke skjermen opp i hele tatt. Som oftest kommer jeg til hovedkortet sin åpningskjerm, så fryser den der. Andre ganger kommer jeg helt til Vista feilmeldingen. Det kan være jeg kommer gjennom alt hvis jeg bare fortsetter å prøver. Men det må jo være noe annet galt her utenom Vista.

Noen som forstår hva som skjer? Kan det ha skjedd noe når lampene i rommet gikk mørke? Lynnedslag? PC-en virket helt fin.

Eller er det at jeg satt i strømkabelen i støpselet mens PC-ens strømknapp stod på? Eller er det et virus som har kommet seg inn og fucket med Vista? Og jeg tilfeldigvis ikke har oppdaget det før nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det har jeg ikke. Hm... Det er vel bare til å flytte på en jumper eller noe? Skal lese litt i manualen og teste det.

Endret av Venerable
Skrevet

Det enkle er ofte det beste. Hver gang det skjer noe sånt med meg, så er dette noe av det første jeg prøver. Bare hyggelig å hjelpe til :)

Skrevet

Tja.

Senskader kan oppstå pga lynnedslag så sjekk pcen grundig etterpå.

Er ikke så mye man kan gjøre mot sånn annet enn å sørge for å ha et overspenningsvern.

Skrevet

Neste gang ta ut RJ45 kabelen også hvis du sitter på kablet nett. Har mistet min nettverksadapter. Sist gang stoppet det i routeren.

Har fått noe freezes av maksinen, skal teste BIOS resettingen.

@Malvado, hva mener du med å sjekke PCen grundig. Hvilke senskader kan oppstå? Nå gikk heldigvis sikringen hos oss så PSUen er like hel.

Skrevet

Tenker hovedsakelig på skader som ikke oppdages med en gang, en eller annen "caps" kan ha røket og dermed lager ustabilitet selv om systemet ser bra ut, skjermkortet kan ha fått problemer med minnet noe som ikke vises med en gang etc.

Så i korte trekk, lurt å kjøre full systemcheck :

*Cpu stabilitetstest.

*Memtest.

*Skjermkorttest.

*Sjekke at lydkort og nettverksadaptere er i orden.

*Gå igjennom S.M.A.R.T status på harddiskene og kjøre diskcheck.

*PSU stresstest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...